• Libbe7

Synligt hål i tand

Jag tycker också att du ska ge dig iväg så snart du kan. JAg har en djävulsk tandläkarskräck och har inte varit iväg på 25 år. Nu har jag i alla fall samlat så pass mycke mod att jag beställt tid till en tandläkare som har lustgas. Hoppas bara att jag inte ringer och lämnar återbud. Chansen för det är ju stor.
    Men jag sitter med en tand som du, bara det att min gör så in i helvetes ont nu. Den och någon granne. Önskar att jag ringt tidigare så jag slapp detta.
    Nu knaprar jag tabletter som godis fram till jag får komma till. Min behandling får i skrivande stund kosta va den vill bara jag slipper att ha ont  =)

Så gå nu iväg och lycka till

• Libbe7
    Anonym (slarva) skrev 2010-03-06 21:35:36 följande:
    Samma sits som jag var i.Som kostade mig 26000:- för 13 år sedan.
    JAg fick ett arv för ett tag sedan och hade stora planer på att göra en once in a lifetime-resa med hela familjen. HAr varit ensam med mina barn och aldrig haft råd att resa. Känner att jag hellre slipper att ha ont och just nu får det kosta va det vill. Har för tillfället även testat att smörja in lite tigerbalsam längs käken, vet inte om det kommer att hjälpa men det är ett försök så gott som något annat.
    Anonym (höl) skrev 2010-03-06 21:44:16 följande:
    Lustgasen gör underverk! Dom ger ju bedövningen efter att man kommit igång med lustgasen så är man spruträdd så reagerar man inte. Jag har sjuk tandläkarskräck och har fått inskolas fram och tillbaka. Hon satte mig på lustgasbehandling just för att jag är så rädd och inte slappnar av. Men lustgasen så höll jag på att somna. Du kan kanske ringa och be om lugnande innan? Jag fick erbjudande om det. Men tog det inte för att slippa biverkningar
    Men får man BÅDE lustgas och bedövningsspruta? Är det inte lite överkurs? Jag fick lustgas när jag skulle ha mina barn och redan då sket jag i hela världen  =) och dosen hos tandläkaren ska viss va högre.
    Tror dock att jag vill ha lugnande innan. När jag ringde och bokade tiden var jag alldeles skakig i hela kroppen när jag la på luren. Hoppas jag kommer iväg.
  • Libbe7
    Anonym (m) skrev 2010-03-06 22:30:09 följande:
    ni som fått lustgas hos tandläkaren, kostar inte det rätt mycket extra, typ 600kr/gång?
    Jag har till och med hör upp till 800 men det spelar ingen som helst roll. Min första tanke var att jag skulle vara nersövd om dom skulle göra något med mig, men ger lustgasen en chans. Om det handlar om att förlora alla tänder eller betala för lustgasen så är valet lätt.
    Jag är så orolig och har sådan ångest att bara ta mig dit.
  • Libbe7
    Anonym (höl) skrev 2010-03-07 10:04:16 följande:
    Nej det är nog inte överkurs. Det beror ju på om du andas som du ska och inte sitter och håller andan så du "börjar komma tillbaka". Jag hade ett stort hål nere i en kindtand, och trots både bedövning och lustgas så kände jag när hon var långt ner i den och borrade.
    Aj fan, jag vill inte känna nått alls. Det är ju en grej av allt jag är rädd för.

Och jag kommer att andas, va så säker. Har fått lustgas tidigare  =) 
  • Libbe7
    Anonym (äckel tand) skrev 2010-03-13 22:43:20 följande:
    jag har nu vart iväg och fixat tanden :) det tog jätte lång tid ! fick bedövning och sedan TVÅ sprutor ( jag är livräd för sprutor) Det var så frutansvärt obehagligt  ! ska ta mig fan vara NOGA med mina tänder nu så jag slipper vara med om det igen. har även fått en ny tid för undersökning av alla tänder. hoppas inga mer hål ! jag hade gratis tandvård ! fram till min 21 års dag. tacka gud för det =)
    Så glad jag är för din skull. Jag har en tid om 14 dar och hoppas verkligen att jag kommer iväg.

Kram
  • Libbe7

Det är just det jag längtar efter....Att få det bakom mig. Än så länge går det bra men ju närmre det kommer desto värre blir det. Men gubben har lovat att se till att jag inte ringer återbud och att jag erkligen kommer iväg.

Är det bara jag som samtidigt med rädslan skänner någon slags skam över att man är "så fånig" och vansinnigt rädd och skam över hur man ser ut i flabben? För innerst inne vet jag ju att bara undersökningen inte är något speciellt........nån stans vet jag det i alla fall......Men i verkliga livet är det ju inte riktigt så.

• Libbe7

Oh halledar..........ja va ska man säga. Men jag lovar att INTE avboka. Hur klarar du det? Vad har hänt?
    Nu skäms jag över mig själv lite granna

• Libbe7
    FH Mamma skrev 2010-03-28 15:02:10 följande:
    i mitt galleri under starka bilder har jag lagt in 2 kanske lite suddiga bilder hur jag ser ut i munnen idag. De vita trådarna finns där för de har sytt.
    Snälla rara lilla du......jag tycker så in i helvete synd om dig. Hur klarar du dig? Fattar inte va ja skulle in o glo på bildena för......=)

Va rädd om dig
  • Libbe7
    Menhir skrev 2010-03-24 18:05:11 följande:
    Tänk lite på oss tandläkare - hur roligt är det på en skala att bara se fina tänder?? Att aldrig känna sig behövd?? Vi behöver också tjäna pengar och tycker om när folk kommer med trasiga tänder! Ärligt - få saker är så tillfredsställande som när det kommer patienter som är rädda och har trasiga tänder, kankse kan de knappt tugga maten eller inte vill le - och så några veckor-månader senare har de snygga, funktionella tänder! Kan le och nästan skuttar ut ur kliniken! Då är det riktigt roligt att vara tandläkare!
    Jag måste få fråga dig en sak. Lider något fruktansvärt av att träffa er så jag lär inte prata mer än nödvändigt med min tandläkare i morgon.

Jag har inte varit iväg på 25 år och har väl med mina mått hyfsade tänder efter det. Men en sak förbryllar mig enormt. Jag har fått ett enormt mellanrum mellan mina framtänder. Dom sitter benhårt fast. Jag har försökt att trycka och greja men dom sitter verkligen där. Som alla andra. Hur kan dom bara ge sig iväg på äventyr på det viset? Det gör ju inte ont med ser dingt ut  =)  Är snart 50 o inte pigg på att ha tandställning igen faktiskt.
  • Libbe7
    Menhir skrev 2010-03-30 19:52:09 följande:
    Nu ska jag inte skrämma upp dig men när man är 50 och framtänderna "glesnar" är det ofta ett tecken på parodontit. Parodontit kallade man förut tandlossning med det är ju idag väldigt sällsynt att tänderna lossnar (tack o lov!). Jag tycker ändå du ska kontakta en tandläkare så fort som möjligt för att få diagnos och behandling. När tänder flyttar på sig är det för att musklerna i tungan/läpparna trycker på och fungerar som tandställning. Om tänderna har fullgott fäste flyttar de knappast på sig men om fästet är delvis förlorat, som vid parodontit, sitter inte tänderna lika stadigt längre och flyttar sig lättare. Alternativet är att du börjat med någon dålig ovana som pressar ut tänderna, vad det skulle vara vet jag inte. Barn suger på napp och annat men det gör väl inte du, kan jag tro? Risken är alltså att det, om du genomgår en undersökning hos tandläkare, visar sig att du faktiskt inte har så bra tänder (eller tandfäste/käkben) som du tror. Faktum är att parodontit är en väligt lömsk sjukdom, i princip känner man ingenting förrän tänderna sitter löst. Men det kan behandlas! När jag skriver det här har du facit i hand, jag hoppas verkligen du kom i väg till tandläkaren, och du vet förhoppningsvis varför tänderna flyttade på sig - om det var pga parodontit eller något annat.
    Tack för svaret. Min tandläkare var en himla söt och trevlig tjej så jag fick frågat lite lätt. Det var som du sa. Men hon trodde det skulle stannat av nu i och med att jag kom dit. Jag skulle sätta mitt liv på att min tand satt rejält fast. Men hon sa att den var lös. Blev lite ledsen där men hur det än går så har jag påbörjat renoveringen i munnen.
    Har som sagt var inte varit iväg på 25 år och var verkligen förberedd på det värsta. Jag hade 4 hål  =)  Det är inte klokt. Sen hade jag så klart tandsten och sånt men jag trodde jag skulle pantsätta min själ  =)
  • Libbe7
    Menhir skrev 2010-03-31 16:24:27 följande:
    Bra att du kom i väg nu och har påbörjat behandlingen! Det viktigaste nu är att få bort infektionen och få friskt tandkött. Du kommer att få tid för tandstensborttagning och de kommer att visa dig hur du håller minutiöst rent - för det är vad som gäller framöver! Om du röker så sluta bums, nästan alla som har allvarlig tandlossning är rökare och rökningen gör att tandköttet läker sämre. Lycka till med behandlingen, det kan kännas tråkigt men det är viktigt för att du ska få behålla tänderna.
    Slutade  röka för snart 2 år sedan så på den fronten är det ju bra.

Men när du nu nämner infektion, borde hon inte sett om jag haft det? Hon nämnde inte något. Själv trodde jag att jag hade världens mest inflammerade tandkött.
Svar på tråden Synligt hål i tand