Inlägg från: mammaflickan |Visa alla inlägg
  • mammaflickan

Första fröerna i jorden!

M C skrev 2010-03-15 12:53:08 följande:
    Glömde; jag har en hemmagjord kompost för trädgårdsavfallet, alla krukor och deras rester hamnar i den. Där blir jorden så himla fin! Den använder jag i rabatterna. En spinoff av det är att jag har små panséplantor överallt på tomten.
    Ja, vi har också en slags kompost, ska bli kul o se hur den ser ut nu inuti. Alltså en hög där jag slängde allt trädgårdskit, samt hönskit från ett par städningar hos dom. Den skulle man visst egentligen gräva ner i jorden så den ligger längst ner, men jag slängde den i högen som den var. Den är från de veckorna vi strödde med torv till dem i somras, men i vinter har de haft halm o spån så det är inte samma sak.

Ja jo jag fattade väl det att ni hade nåt ihop ni 2, så skojade lite bara.

Idag har krokusarna slagit ut här vid väggen, så nu är ju våren på VÄG!
  • mammaflickan
    Buttelina skrev 2010-03-15 13:35:16 följande:
    ohh en tråd i min smak
    Va har du på gång i år?
  • mammaflickan
    Buttelina skrev 2010-03-15 13:44:07 följande:
    vi har en sommar stuga.. nu i veckan ska jag så blomman för dagen som ska klättra på båda sidor om en spalje (ska bli spännande och se om dom klarar det för de vill ju ha det rätt skyddat) sen funderar jag på lite lökar att ha i krukorna.. är liiite trött på pelargoner hoppas på lite härlig inspiration härifrån Planterade rosor och klätterrosor förra sommaren... hoppas att de klarat vintern .vad har du på gång?
    Ohh, låter ju härligt! Ja, pelagoner är ju inte såå kul. Värst tycker jag att de luktar kattpiss.

Jag bor andra året med trädgård, o har massa på gång. Blomväg i år blir jätteeterneller, zinnior, solrosor o dahlior o lite annat. Sen ska jag utöka lavendelplantaget, göra en rund rabatt där barnens pool stod i somras, där ska det dit lite andra perenner men vet inte vilka än. Har tänkt o jobba vidare på de gamla sorterna som fanns i trädgården, är ett gammalt ställe, o ha saker i den stilen.
    Grönsaker är det mest tomater o en gurkplanta i år, o potatis o lite sånt. Hade också planer att barnen ska odla 4 sädeslagen i en liten ruta, som vi kanske kan ge hönsen sen eller nåt. Mest i lärosyfte liksom. Förra året hade de solrosor, över hela tomten, som sen fåglarna fick o det tyckte dom va kul. Oj, blir en monolog här, man blir ju så ivrig när man träffar likasinnade!
    I nån av dina krukor tycker jag du bör ha minst en lavendel, som både är lättskötta o som har sån underbar romantik över sig, tycker du inte? Jag har knippen överallt i huset, från i fjol, o gjorde små lavendelkuddar till julklappar, folk är nog trötta på mig o mitt lavendelmas, men jag ger mig inte. Lavendel är underbart!
  • mammaflickan
    Buttelina skrev 2010-03-15 19:57:10 följande:
    lavendel har jag en hel rabatt full av älskar rosa rosor kombinerat med lila härlig lavendel. men dahlior!! visst kan man väl ha det i kruka
    Ja, det ska väl gå o ha i kruka. Jag hade ett par i krukor i början av sommaren, men flyttade vidare dem till kullen innan de började blomma. Men de går nog o ha vasomhelst i kruka.
    Mamma har ändrat ett par av sina rabatter o har bara krukor i dem, o där har hon flitiga lisor o lobelia o en till sort, som står fint i skuggläge o det brukar se jättefint ut. Prova dig fram!
  • mammaflickan
    Pallas skrev 2010-03-15 21:20:40 följande:
    Vi har nog flera ton bränd hästskit i en dynghög i hagen här. Man kanske ska gräva lite där? >Nån som vill hämta?
    Det kan du ju sälja. Jag behöver ingen skit, jag har så det räcker, men tack ändå.
    Sätt en skylt vid vägen med hästskit till salu, det brukar det stå vid en gård i mina föräldrars by.
  • mammaflickan

Har för mig att dom inte gillar påskliljor.
    Men andra sätt är att antingen pissa kring tomten, eller gräva ner nåt som man blandar till med ammoniak o blodjord eller va det nu var, kan jag kolla upp om jag hittar beskrivningen på nånstans. Det ska funka så de inte kommer in på tomten.

• mammaflickan
    M C skrev 2010-03-15 23:07:18 följande:
    Ja, det finns naturliga bekämpningsmedel, blommor och lukter å sånt.Påskliljor kan det vara men jag har för mig att de älskar alla lökväxter.
    Men påskliljor är ju lökar. Jag hade nog fel. Men du sa tagetes, o det har ju min mamma av nån anledning, det är nog avskräckande då. Det är ju ändå det som är det bästa, att avskräcka dem från o komma in.
    Vi bor i en rådjurstät skog, men förra året hade min son till uppgift att kissa längst stenmuren o det kom inte in nåt rådjur då, inbillar mig att det funkade. Däremot harar, eller kaniner, som spekade upp mina lökar (vanliga som skulle ätas), tittade på dem o kastade iväg dem o spekade upp nästa, såg det ut som att de hade gjort iallafall.
    Bor du i norr, eller vem var det som hade lodjur?
  • mammaflickan

Jajuste blodmjöl var det ju! Haha, blodjord sa jag. Menade blodmjöl, som skulle blandas med ammoniak o nånting mer, o sen gräva ner lite här o var har jag för mig. Får kolla upp.

• mammaflickan
    M C skrev 2010-03-16 08:58:47 följande:
    Jepp, norrut.Lo brukar ta fåren vissa år när det är ont om annan mat.Vi har en varg som vandrar runt här, en hona.Björn har vi flera stycken, det var en hel familj här i närheten i höstas.Har sett en hare en gång men trots att vi alltså bor mitt i storskogen så är det bara kråkor och skator.
    Å, jag vill också ha ett lo. Det ska finnas ett i trakten, men de spår jag följt har alltid sedan varit en drever typ, pinsamt. Jag bor på kusten mellan Kalmar o Karlskrona.
    Det är fortfarande kalla nätter, men nu verkar snön va i smältning på allvar, o det känns ju bra. I övrigt har jag svårt o hitta in till vårkänslan förräns det inte ligger meterhöga vallar utanför längre.
    Djur i skogen här är nog mest rådjur o räv, o sen ugglor, glador o harar.
    Har ni sniglar däruppe eller slipp ni sånt med?
  • mammaflickan
    M C skrev 2010-03-16 09:07:30 följande:
    Det är på tok för kallt för sniglar här där jag bor, det är rätt många mil till "gränsen".Jag är lycklig för det, det finns fan inget äckligare än sniglar!Men å andra sidan finns det ett motgift nu, de är ju kannibaler de äckligaste. De är visst helt utrotade i stora områden nuförtiden.Ja, räv har vi. Skabbräv. Allt ska finnas här utom råddjur. En gång hörde jag en råbock råma/bröla/grymta i skogen, jag blev fan livrädd och sprang till bilen. Åkte därifrån med gruset sprutande. Älg. Massor med älg.
    Hahaha ser hur du flyr råbocken haha. Men ja de låter för jävligt. Likadant rävarna eller vildsvinen, de låter som häxor när de skriker om nätterna.
    MEN VA SKÖNT o slippa snigeljävlar!! GRATTIS! Fan va jag äcklas av dom, förra året kom det en ny sortjävel hit, mjölkiga i färgen, o genomskinliga så man såg inälvorna genom huden ÄCKLIGT! Jag äcklas lika mkt av tanken på de här nematoderna dom säjer är så bra, det är ju maskar väl, nä fy fan. Vet inte men förra året hade jag en nypa o gick o la dom i en skål med salt på kvällarna. Fruktansvärt egentligen, men det gjorde jag. Vet inte hur jag ska göra i år, får se. I somras kom de in i växthuset, men sen hittade vi en padda under poolen som vi fick till att flytta in där, o det verkade som den åt dom. Så hittar jag en padda i år så får den flytta in den med.
  • mammaflickan

bidrar me min eternell! Tantblomma som känns lite bortglömd i dagens trädgårdar.
    älskade eternellerna

• mammaflickan
    Buttelina skrev 2010-03-16 12:23:40 följande:
    mmm underbart vacker
    snart kommer sommaren!
  • mammaflickan
    M C skrev 2010-03-16 14:22:30 följande:
    Har satt eterneller i år med det kommer inte bli bra. De blev så rangliga.
    Ja det gnällde min mamma på med, men mina blir inte rangliga, jag hade stora vackra buskar här hela sommaren, försådde i buketter, toppade kraftigt i omskolningen o sen behövdes inget annat än att jag klippte de som jag skulle spara, det blev dom buskiga av o översållade med blommor.
  • mammaflickan
    M C skrev 2010-03-16 18:44:55 följande:
    Ja, jag tänker ju inte ge upp än, de har avstannat i sin hysteriska tillväxthastighet.Luktärterna har kommit upp nu!
    Har du redan sått dem menar du i år? Toppa! Man kan toppa ganska våldsamt, inte va rädd för o toppa.
    Jag har inte sått nånting än, mer än lavendeln men den skulle ju stå i kylen i nåra veckor så den räknas inte in där. Innesådden får vänta tills april, kom ihåg just det sen att förra året hade jag för mkt på gång inne o det gick för fort. I år ska jag så hälften inne o hälften direktså sen framåt maj, om det har blivit vår då.
  • mammaflickan
    M C skrev 2010-03-17 11:13:00 följande:
    Ja, de skulle sås i mars. Men det är bara ett bladpar än, toppningen får vänta. Men tomaterna är på G, de kommer bli skitfina!Har hälften kvar att så, det blir en surv i april med.
    Jaha. Då kan du ju stoppa om dem med mer jord om de var rangliga, sålänge.
  • mammaflickan
    M C skrev 2010-03-18 16:49:01 följande:
    Chili har jag aldrig provat, får inte ens de i kruka att funka. Ville eg bara sätta in en bild på en lök jag satte ifjol:Den lär inte komma upp, grävaren tog bort allt som var där jag satte den.
    Vilka fina! Synd att de är bortgrävda då. Får du väl skaffa nya. Va är det för nåra?
  • mammaflickan
    fabri skrev 2010-03-17 19:02:51 följande:
    Själv sådde jag chili redan i februari. Det brukar jag alltid göra annars hinner de inte mogna. Nu väntar jag bara på att jag ska kunna plantera om dem så ska jag så tomaterna sedan.
    Oj tidigt. Bor du norrut med?
    Jag sitter på händerna nu för o inte ta itu med tomatfröna än, förra året blev jag överbelamrad med plantor alldeles för tidigt för kallväxthuset, o det går inte an i år när jag har mindre yta inomhus pga katten.
    Men kanske att jag gör nåra imorn ändå, o gör två omgångar istället. Man vill ju.
    Gurkor tänker jag nog skita i i år, o istället få/köpa ett par färdiga plantor längre fram.
Svar på tråden Första fröerna i jorden!