• M C

Första fröerna i jorden!

Pallas skrev 2010-03-12 23:01:35 följande:
    Åh, kommer du hit och "hälsar på"? Jag har sett att det ligger små platlådor med lock (drivlådor?) i ladan, är det nåt kul jag kan trycka ner i såna? Makens kollega har rekommenderat en tomatsort som hette sweet hundred eller nåt sånt. Kan du något om den?
    Nope, jag är inte bra på sorter. Googla, trädgårdsmupparna är skitbra på att visa upp sig på internet.
    Men tomater är tacksamma, kör på! Drivlådor är dyra, använd dem. Tomater och tex luktärtor är lättskött. Ska sättas nu.
    Om du gillar orange och gul är det krasse som är lätt. Jag hatar de färgerna, men morsan kör med dem.
    Jag gillar buskiga körsbärstomater, första året jag använde det blev det ett berg av tomater kvar när frosten kom. Fick ta in och låta mogna i solen inne.
    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • M C
    Pallas skrev 2010-03-13 12:54:59 följande:
    M C: Sweet 100 är en körsbärstomat. Jag tror jag ska prova den! Jag gillar rosa och lila och sånt bjäfs. Du kanske har några förslag på rosa, lite svulstiga, hängväxter att hänga på vår veranda (söderläge)? Vill även ha något fint jag kan plantera i gamla mjölkkrukor vid entrén. De får gärna svälla över kanterna på krukan, liksom. Ja, du hör ju hur insat jag är *harkel*. I själva verket brukar växter begå självmord bara jag ens sneglar åt dem i en affär...
    Visste väl att du var en kvinna i min smak!{#lang_emotions_heart}
    Om jag inte är dyngrak så minns jag även var du bor och vilken typ av inramning du har där.

Nu ska vi se, absolut luktärter. Finns jättefina rosa och vita varianter som luktar underbart. Kolla så det är en buskig sort. Jag beställde via nätet och det tog 3 dagar så satt de i jorden!
    http://www.froshopen.se/luktart-madame-butterfly-p-3267.html tex har jag satt nu.
    http://www.froshopen.se/luktart-pink-cupid-p-244.html har du en som är som du beskriver.
    Penseer är tacksamma, de brukar jag köpa färdiga så jag ser hur de ser ut. Håller ända till juli och köper man en frosttålig sort kan man plantera dem i maj redan. Har satt en nu som jag tog för på i fjol. Lila-rosa-vit och tvärtjusig!

Pelargonier om du orkar med lukten, men de köper man färdiga och sen tar man skott på dem från år till år. Man knipsar helt enkelt av stammen och sätter ner i jorden med plastpåse runtom. Men det är nästa år, de är billiga eftersom de är så enkla att föröka.

Petunior är både enkla och snygga, blir helt fantastiska! Har aldrig satt själv men det ska inte vara så svårt, de har en växtkraft som är helt enorm! http://www.froshopen.se/petunia-storblommig-horizon-purle-vein-p-300.html är en fin sort, finns allt från vitt via rosa till mörklila. De är rätt dyra att köpa färdiga så där kan det absolut löna sig att så. De blir som gigantiska svävande bollar till slut om man har dem i amplar! (även kruka funkar, de växer uppåt-utåt.)

De är de jag kommer på på rak arm. Du får titta lite i odla-bloggarna om du hittar något du gillar.
    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • M C

Glömde: aktare, hamnar jag i dina trakter så kommer jag in, det kan du bara fethajja!

• M C
    Pallas skrev 2010-03-13 13:22:55 följande:
    Såhär tycker jag det är så fint att ha luktärter. Jag vet var det här skulle passa perfekt, men då måste jag ta bort eller flytta några trista buskar och kärleksört. Kan man så luktärten i långlåda med spalje bakom?
    Så är det faktiskt bäst, de blir heltäckande och rent av tokfina som "mur".
    Panseerna är även de riktiga sockerblommor. (som i att de drar humlor)
    Pallas skrev 2010-03-13 13:19:36 följande:
    Förresten är du så välkommen! Jag sitter och klurar på potatis också, jag skulle vilja ha lite mandelpotatis... Kanske ska satsa på att sätta i balja, så jag har till midsommar. Och så nån vanlig sort ute i landet sen.
    Tack!
    Potatis är kul! Morsan sätter i hinkar ibland. Blir skitbra.
    Pallas skrev 2010-03-13 13:18:22 följande:
    Luktärter låter fint! Ett plus om de drar till sig fjärilar och humlor. Petunior är jättefina, ska absolut kolla på dem! Jag tyckte jag skymtade någon lavendel här i höstas, om inte ska jag ha det. Kollade lite på Sweet 100 nu, det är en körsbärstomat man kan ha i ampel. Ger rikligt med små och söta tomater.
    Mmm, lavendel är fantastiskt! Plus att ska man tro Pernilla Månsson så är de skitenkla att föröka, man klipper den på våren och sätter det avklippta i jorden i små buketter så har man en ny planta.
    Det är något speciellt med körsbärstomater, bara att ta en och stoppa i munnen... *slurp*
  • M C
    Pallas skrev 2010-03-13 17:03:17 följande:
    Tänkte att jag kunde snickra två "torn" att ha luktärterna på, på var sidan om gången till ytterdörren. Ungefär så här: www.alltomtradgard.se/artiklar/2009/bind-upp/...
    Det där är skitsnyggt, man kommer åt alla blommor och stammarna (som är ganska fula) döljs.
  • M C
    Pallas skrev 2010-03-14 20:32:49 följande:
    Öööö, nu kommer en noob-fråga, skratta inte ihjäl er: vad ska jag skaffa för jord?
    När man sår är det såjord, tar man vanlig jord kan man "bränna" fröna. Det är ofta för mycket näring i vanliga planteringsjorden.
    Eller om man blandar sand och vanlig jord, det kan funka med.
  • M C
    mammaflickan skrev 2010-03-15 10:11:27 följande:
    Ja, sen när man köper plantjord ska man akta sig för den billigaste sorten, det är bara skit. Förra året, jag trodde jag gjorde ett riktigt kap, men det var utfyllt med PAPPER!! Jag minns inte märket nu men köp inte den bara va ni gör.Fast jag kanske är utfryst från den här tvåmanstråden nu, men kände tvånget o bara säja detta.
    Haha, den det är ingen tvåmanstråd. Pallas och jag "känner" varandra sen förut bara.

Men du har helt rätt annars, skitjord ska man akta sig för. Helst ska man göra som Isnogood och blanda med bränd hästskit i rabatterna. Då växer det så det knakar.

Jag köper alltid den vanliga plantjorden på tex K-Rauta eller Plantagen, nu i år ska jag stödgödsla lite i den, thats it. Funkar för mig.
  • M C

Glömde; jag har en hemmagjord kompost för trädgårdsavfallet, alla krukor och deras rester hamnar i den. Där blir jorden så himla fin! Den använder jag i rabatterna. En spinoff av det är att jag har små panséplantor överallt på tomten.

• M C
    JuliaåRonjasmammis skrev 2010-03-15 12:51:52 följande:
    Men, hur har jag kunnat missa den här tråden?! Måste genast läsa ikapp!
    Tja, gumman! Joru, vi är lite tossiga här. Välkommen!
    mammaflickan skrev 2010-03-15 13:31:35 följande:
    Ja, vi har också en slags kompost, ska bli kul o se hur den ser ut nu inuti. Alltså en hög där jag slängde allt trädgårdskit, samt hönskit från ett par städningar hos dom. Den skulle man visst egentligen gräva ner i jorden så den ligger längst ner, men jag slängde den i högen som den var. Den är från de veckorna vi strödde med torv till dem i somras, men i vinter har de haft halm o spån så det är inte samma sak.Ja jo jag fattade väl det att ni hade nåt ihop ni 2, så skojade lite bara.Idag har krokusarna slagit ut här vid väggen, så nu är ju våren på VÄG!
    Krokusar? Det är en meter snö kvar till mina scillor och krokusar. Satte många många tulpaner ifjol med, ska bli kul att se om det blev något.
    Jag gråter blod när jag tänker på dräneringen som förmodligen tog med sig mina liljekonvaljer och de nysatta kungsängsliljorna. Vi får se. De växte så himla fint alldeles bredvid trappen till nersidan.
    PCOskruttan skrev 2010-03-15 17:56:20 följande:
    Finns visst flera "vad sår du i år"-trådar och den här verkar mera aktiv. Vi bor i radhus och har ganska liten trädgård men vi odlar så mycket vi kan. Förra sommaren var vår första här, då hade vi squash, tomater, potatis, ett par enstaka morötter, massor av oregano och lite citrontimjan.I år sk jag bygga miniväxthus/stora drivbänkar där jag ska ha tomater och aubergine.   de har jag sått i fönsterbräde-drivbänk idag. Jag har också sått coctailtomater som ska hänga i amplar. Sen tänkte jag så squash som blir höga samt sockerärtor och sätta lite potatis. I rosenrabatten på framsidan ska jag så Prins Gustavs öga. vad jag ska sätta i den andra lilla rabatten på framsifan vet jag inte. Vill gärna odla ätbara saker men det är mot garan så det får ju inte vara något där man äter skalet...
    Första året här satte jag bara gröna örter i en liten trä"kruka" på kanske 12kv.decimeter. Det blev helt fantastiskt! Tomaten som satt där blev hysteriskt stor, skymde hela fönstret.
  • M C
    Pallas skrev 2010-03-15 21:20:40 följande:
    Vi har nog flera ton bränd hästskit i en dynghög i hagen här. Man kanske ska gräva lite där? >Nån som vill hämta?
    Ja, gör lite reklam vettja! Bränd hästskit är fin dynga!
Svar på tråden Första fröerna i jorden!