• M C

Första fröerna i jorden!

I sommar ska jag sätta några pioner, bävar lite för det. De är visst lite kluriga men jag älskar dem verkligen.
    Ranunkel, pioner, stora rosor - allt som har gigantisk blomma.
    Grannen har 4-5 st fenomenala pioner, är helt grön av avund när jag ser dem på våren.

Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • M C

Har hört rykten om tagetes som antirådjur. Eller var det ringblommor?

En ful jävla blomma var det iallafall, som tur är behöver jag inte sätta sånt. Rådjur finns inte, bara björn, varg, lo och sura tanter.

Vi har pall under komposten vi med, men inte pallkragar, de gjorde vi odlingslåder av istället. Men det är en skirbra idé!

Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • M C
    mammaflickan skrev 2010-03-15 23:04:22 följande:
    Har för mig att dom inte gillar påskliljor.Men andra sätt är att antingen pissa kring tomten, eller gräva ner nåt som man blandar till med ammoniak o blodjord eller va det nu var, kan jag kolla upp om jag hittar beskrivningen på nånstans. Det ska funka så de inte kommer in på tomten.
    Ja, det finns naturliga bekämpningsmedel, blommor och lukter å sånt.

Påskliljor kan det vara men jag har för mig att de älskar alla lökväxter.
  • M C
    mammaflickan skrev 2010-03-15 23:13:56 följande:
    Men påskliljor är ju lökar. Jag hade nog fel. Men du sa tagetes, o det har ju min mamma av nån anledning, det är nog avskräckande då. Det är ju ändå det som är det bästa, att avskräcka dem från o komma in. Vi bor i en rådjurstät skog, men förra året hade min son till uppgift att kissa längst stenmuren o det kom inte in nåt rådjur då, inbillar mig att det funkade. Däremot harar, eller kaniner, som spekade upp mina lökar (vanliga som skulle ätas), tittade på dem o kastade iväg dem o spekade upp nästa, såg det ut som att de hade gjort iallafall. Bor du i norr, eller vem var det som hade lodjur?
    Jepp, norrut.
    Lo brukar ta fåren vissa år när det är ont om annan mat.
    Vi har en varg som vandrar runt här, en hona.
    Björn har vi flera stycken, det var en hel familj här i närheten i höstas.

Har sett en hare en gång men trots att vi alltså bor mitt i storskogen så är det bara kråkor och skator.
  • M C
    JuliaåRonjasmammis skrev 2010-03-15 23:34:35 följande:
    Liljorna låter de bli, både påsk- pingst- och kungs. Inte heller äter de lupiner eller gladiolus har vi märkt. Gräslöken och rödlöken låter de också bli. I stort sett allting annat verkar vara lovlig föda. Eller näe, plocksalladen slet de bara upp ur jorden och spottade ut. Annars äter de hallonskott, tuggar i sig krusbärs- och vinbärsbuskar, margeriter, pelargoner (!) och potatisblast. Tulpaner är inte ens att tänka på. Om nu någon undrar varför jag tänkt ta jägarlicens. I en kombination av snålhet (dyrt att tömma septin), miljötänk och rådjursantipati, så kissar alla med snopp utomhus så ofta som möjligt här. Problemet är att vår tomt är över 3000 kvm stor gränsande till allmänning. Lite väl stort revir att pinka in för 3 grabbar (även om jag ibland gör mitt till på sommaren). Och skulle vi sätta staket runt hela tomten, skulle den dels bli mindre (vi använder ju även allmäningen som vår tomt, finns inga hus angränsande), dels skulle hela tomten förlora en stor del av sin charm.Vi provade sådana där svindyra pinnar som man doppar i vatten och sätter runt tomten, men rådjuren bara slet upp pinnarna och slängde iväg dem! Skokräm och nåt som heter blodmjöl ska tydligen funka, får prova det i år, det lär ta ett tag att gå runt hela tomten och smeta ut det.Synd man inte gillar tagetes, men jag klarar inte av lukten.Nej, några lodjur tror vi inte det finns här i Tyresö, däremot har en granne sett varg. Räv, fältharar och älg finns det också. Ja, och så de förbannade rådjuren och kronhjortarna som verkar föröka sig som råttor!
    Om du inte har tagetes så är det bergis dem. Om du sätter fröna där du inte behöver se o lukta skiten då? Typ där de kommer in på tomten? Tagets är fan svår att misslyckas med!
  • M C
    mammaflickan skrev 2010-03-16 09:02:09 följande:
    Å, jag vill också ha ett lo. Det ska finnas ett i trakten, men de spår jag följt har alltid sedan varit en drever typ, pinsamt. Jag bor på kusten mellan Kalmar o Karlskrona. Det är fortfarande kalla nätter, men nu verkar snön va i smältning på allvar, o det känns ju bra. I övrigt har jag svårt o hitta in till vårkänslan förräns det inte ligger meterhöga vallar utanför längre.Djur i skogen här är nog mest rådjur o räv, o sen ugglor, glador o harar.Har ni sniglar däruppe eller slipp ni sånt med?
    Det är på tok för kallt för sniglar här där jag bor, det är rätt många mil till "gränsen".
    Jag är lycklig för det, det finns fan inget äckligare än sniglar!
    Men å andra sidan finns det ett motgift nu, de är ju kannibaler de äckligaste. De är visst helt utrotade i stora områden nuförtiden.
    Ja, räv har vi. Skabbräv.
    Allt ska finnas här utom råddjur.

En gång hörde jag en råbock råma/bröla/grymta i skogen, jag blev fan livrädd och sprang till bilen. Åkte därifrån med gruset sprutande.

Älg. Massor med älg.
  • M C

Ja, det är klart man kan flytta lavendel! Maken till överlevare!

Bullen där, är det en kulle i jorden?
    Stenar?
    Jag hade antingen tagit bort den helt eller gjort den större och satt riktiga marktäckare.
    När det är sådär mycket ogräs under måste man gräva upp och göra om, kvickrot blir man fan inte av med annars.

Nävor blir bra marktäckare annars.

• M C

"Happenings" i trädgårdar är kul, fågelbaden har ju den fördelen att blommorna under får gödsel med.

Kvickrot är ett helvete, när det väl har kommit är det nästan omöjligt att få bort.

Nävor har den fina egenskapen att de är lila/rosa/vita.

• M C

Nävor:

• M C
    Buttelina skrev 2010-03-16 09:52:13 följande:
    gödsel är perfekt åhhhh vad fiina det måste vi prova!!! tack
    Jag har satt nävor som marktäckare och redan efter några veckor var de dubbelt så stora.
  • M C
    mammaflickan skrev 2010-03-16 10:19:31 följande:
    Hahaha ser hur du flyr råbocken haha. Men ja de låter för jävligt. Likadant rävarna eller vildsvinen, de låter som häxor när de skriker om nätterna.MEN VA SKÖNT o slippa snigeljävlar!! GRATTIS! Fan va jag äcklas av dom, förra året kom det en ny sortjävel hit, mjölkiga i färgen, o genomskinliga så man såg inälvorna genom huden ÄCKLIGT! Jag äcklas lika mkt av tanken på de här nematoderna dom säjer är så bra, det är ju maskar väl, nä fy fan. Vet inte men förra året hade jag en nypa o gick o la dom i en skål med salt på kvällarna. Fruktansvärt egentligen, men det gjorde jag. Vet inte hur jag ska göra i år, får se. I somras kom de in i växthuset, men sen hittade vi en padda under poolen som vi fick till att flytta in där, o det verkade som den åt dom. Så hittar jag en padda i år så får den flytta in den med.
    Strömförande stängsel!
    Så lite ström att man kan slicka på den om man är barn, men snigeljävlarna dör direkt - bzzzt ba.

Du tar plank så det når runt det du ska inhägna, gör hellre många små än en stor eftersom det kan bli för många meter annars. Plankorna ska ligga så långt ner att man inte kan komma under.
    Dra koppartråd runt, ett varv överst och ett nere. Koppla ihop med ett batteri. Instruktioner här.
    Enkelt!
  • M C
    mammaflickan skrev 2010-03-16 11:53:25 följande:
    bidrar me min eternell! Tantblomma som känns lite bortglömd i dagens trädgårdar.
    Har satt eterneller i år med det kommer inte bli bra. De blev så rangliga.
  • M C
    mammaflickan skrev 2010-03-16 18:32:35 följande:
    Ja det gnällde min mamma på med, men mina blir inte rangliga, jag hade stora vackra buskar här hela sommaren, försådde i buketter, toppade kraftigt i omskolningen o sen behövdes inget annat än att jag klippte de som jag skulle spara, det blev dom buskiga av o översållade med blommor.
    Ja, jag tänker ju inte ge upp än, de har avstannat i sin hysteriska tillväxthastighet.

Luktärterna har kommit upp nu!
  • M C
    mammaflickan skrev 2010-03-17 07:11:04 följande:
    Har du redan sått dem menar du i år? Toppa! Man kan toppa ganska våldsamt, inte va rädd för o toppa. Jag har inte sått nånting än, mer än lavendeln men den skulle ju stå i kylen i nåra veckor så den räknas inte in där. Innesådden får vänta tills april, kom ihåg just det sen att förra året hade jag för mkt på gång inne o det gick för fort. I år ska jag så hälften inne o hälften direktså sen framåt maj, om det har blivit vår då.
    Ja, de skulle sås i mars. Men det är bara ett bladpar än, toppningen får vänta. Men tomaterna är på G, de kommer bli skitfina!
    Har hälften kvar att så, det blir en surv i april med.
  • M C
    mammaflickan skrev 2010-03-17 18:34:07 följande:
    Jaha. Då kan du ju stoppa om dem med mer jord om de var rangliga, sålänge.
    Ja, jag tänkte vänta och se lite. Vet faktiskt inte om man kan hä jord på stammen på dessa.
  • M C
    fabri skrev 2010-03-17 19:02:51 följande:
    Själv sådde jag chili redan i februari. Det brukar jag alltid göra annars hinner de inte mogna. Nu väntar jag bara på att jag ska kunna plantera om dem så ska jag så tomaterna sedan.
    Chili har jag aldrig provat, får inte ens de i kruka att funka.

Ville eg bara sätta in en bild på en lök jag satte ifjol:

Den lär inte komma upp, grävaren tog bort allt som var där jag satte den.
  • M C

Det snöar idag.
    *gråter*

• M C
    mammaflickan skrev 2010-03-20 16:41:04 följande:
    Vilka fina! Synd att de är bortgrävda då. Får du väl skaffa nya. Va är det för nåra?
    Kungsängslilja.
  • M C
    Pallas, såg du Tinas trädgård igår? Om inte så rekomenderar jag dig att titta, hon hade många tips som passar dig! Du ville väl ha fjärilar va?
  • M C
    Familj Lo skrev 2010-04-19 20:04:39 följande:
    Vad har hänt?

Jag kan rapportera att mina plant tar sig finfint, vi har ägnat en dag i helgen åt att rensa bort värsta dygnan från framsidan. Nu är det kolla priser på mur, jord och gräsmatta som är på tapeten.

Det ser fördjääävlingt ut. Sten och grus på en fd gräsmatta.
Svar på tråden Första fröerna i jorden!