Inlägg från: Anaiah |Visa alla inlägg
  • Anaiah

kliar när han ammar

Jag tror fortfarande på svamp, men ta kontakt med bvc eller en amningsmottagning på närmaste sjukhus för att få ta prover på mjölken.

Hur har det gått med smärtan, är det bättre nu?

• Anaiah

Förlåt att jag rättar dig, men svamp är ett relativt vanligt amningsbesvär, näst vanligast efter sår och mjölkstockning.

I vilket fall som helst så behöver det inte synas om man har svamp, man kan ha det ändå. Candidasvampen har man över hela kroppen, men ibland löper den amok och de är då man får besvär. Jag säger inte att du har svamp, men det KAN vara det.

Såhär skriver de på 1177.se:

Svampinfektion på bröstvårtorna är ganska vanligt. Svampen kan också få fäste djupt inuti bröstet i mjölkgångarna. Vid en svampinfektion på bröstvårtorna får man en svidande brännande smärta och klåda. Det bildas ofta småsår och småsprickor, särskilt vid basen kring bröstvårtorna. Bröstvårtorna blir rosa, uppluckrade och irriterade. Vårtgården kan bli svullen, glansig, fjällande och vätskande. Ibland kan det finnas vita fläckar eller flagig röd irriterad hud på vårtgården. Det kan börja med småblåsor som utvecklas till såriga bröstvårtor som gör mycket ont. Om man har en svampinfektion inuti bröstet märker man att det bränner, värker och kliar inuti bröstet. Ibland har man även klåda utanpå bröstet. Oftast har man samtidigt även svamp på bröstvårtorna och vårtgårdarna. Det är vanligt att svampen får fäste djupt inuti bröstet. Ibland är smärta, brännande känsla och klåda på och inuti bröstet det enda man känner. Man ser inget på bröstet, bröstvårtorna eller vårtgårdarna. Smärtan i bröstet känns oftast när man ammar, men kan även kännas efter att man har ammat och mellan amningstillfällena. Om man går länge med en svampinfektion så att den fördjupas blir den svårare att bli av med. Därför är det viktigt att man söker hjälp så fort som möjligt om man misstänker att man har fått en svampinfektion. Man kan vända sig till BVC, en amningsmottagning eller vårdcentralen.

Jag tycker som sagt att du ska söka hjälp så snart som möjligt så att dina besvär blir utredda, att bara sitta på FL botar inte besvären.

• Anaiah
    livet med barn skrev 2010-03-06 19:43:58 följande:
    men vad är det du inte fattar? jag HAR INTE SVAMP!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Ok, det var ju en vettig reaktion...

Hur du nu kan vara så säker på den saken det fattar jag verkligen inte och inte heller varför du blir så arg. Jag försöker bara hjälpa dig, men vill du hellre sitta med smärta och klåda så varsågod.

Men fråga på bvc vad det kan vara då så får vi se. Vore jag dig så skulle jag nästan hoppas på svamp dock, det är i alla fall lättbehandlat.

Lycka till!
  • Anaiah
    livet med barn skrev 2010-03-07 04:49:35 följande:
    jag har ju liksom sagt flera ggr att det inte är det jag har men ändå fortsätter du proppsa på om det, du vet ju ingenting om hur det är för mig så sluta tjata då och nej mina symptom stämmer inte in på svamp
    Du har inte ALLA symptom man kan ha när man har svamp, nej, det innebär inte per automatik att du inte har det och jag förstår som sagt inte hur du kan vara så säker på att det inte är det du har.

För några dagar sedan berättade om smärta trots att barnet har rätt tag och nu talar du om klåda, så mycket talar för att det är just svamp du har råkat ut för, men det kan också vara bakterier eller eksem du har råkat ut för (är det bakterier som behandlas med antibiotika så var uppmärksam på att du kan få svamp efter antibiotikakuren).

På din reaktion verkar det närmast som om du skulle tycka att det vore oerhört pinsamt att ha svamp, men som jag sa så har alla denna svamp på kroppen och det kan vara något så enkelt som lite för mycket sötsaker under en period som får svampen att blomma ut och orsaka problem. Det är vanligt och inget att skämmas över.

Men, som sagt, du får väl se på måndag vad det kan vara. Förhoppningsvis är det lätt att bli av med i alla fall - det är jobbigt när amningen krånglar.
  • Anaiah
    livet med barn skrev 2010-03-07 10:19:57 följande:
    nej det vore inte pinsamt att ha svamp men jag förstår inte hur du som inte ens vet hur det ser ut eller ens känner mig kan sitta och ge en diagnos på vad jag har, det är patetiskt
    Jag har inte gett dig en diagnos, jag har teoretiserat, det är därför jag har rått dig att låta dem ta prov på mjölken så att du inte blir dragandes med en seg infektion av något slag utan behandling. Om du inte klarar av att folk gissar efter övertygelse så undrar jag varför du överhuvudtaget ställer din fråga här på FL?
  • Anaiah
    livet med barn skrev 2010-03-07 17:34:02 följande:
    att man kommer med förslag är helt okej men att man fortsätter tjata om en diganos är inte okej anser jag. jag kan dessutom inte låta dom ta provet innan jag ska till BVC vilket jag ska imorn + att det är dessutom bara på ena bröstet, hade jag eller han haft svamp så hde det märkts på båda brösten!
    Nej, du behöver inte ha samma symptom på båda brösten samtidigt.

Jag har inte tjatat, jag har bara sagt vad jag tror och sedan har jag argumenterat med dig fram och tillbaka om huruvida det kan vara det eller inte. Du vet väl att FL är ett diskussionsforum? Men, men, det är din amning... Hoppas besvären går över snart i alla fall!
  • Anaiah
    livet med barn skrev 2010-03-08 10:02:46 följande:
    jag ska till BVC idag och fråga där och be henne ta ett prov om hon tror att det är svamp, som jag sa förut, jag har en tid idag och har inte kunnat kolla upp det förrens nu!
    Håller tummarna för att det är ett lättlöst problem, vad det än är.
  • Anaiah
    livet med barn skrev 2010-03-09 10:01:54 följande:
    BVC sa att det inte var svamp precis som jag sa till er så HAHAHA där fick ni för att ni diagnoserar nån ni inte känner eller vet ett skit om!
    Vad tråkigt att du känner ett behov av att uttrycka dig på det sättet!

Jag har inte kännt annat än sympati för dig (jo, möjligtvis lite irritation över din attityd) och jag tycker inte att jag har förtjänat ett sådant bemötande du har gett mig och andra som har försökt hjälpa till. Något du själv bad om, men skrattar bäst som skrattar sist...

I vilket fall som helst så är jag uppriktigt glad för att du inte har svamp och jag hoppas att din amning går smidigare framöver.

Lycka till i framtiden!
  • Anaiah
    livet med barn skrev 2010-03-10 07:31:12 följande:
    jag har liksom sagt flera ggr till dig att det inte är svamp jag har men du har ändå fortsatt att tjata om det och satt diagnos utan att känna mig, därför kände jag ett HAHa emot dig.
    Nu gör du bara dig själv till åtlöje. Vem som helst som har haft svamp kan säga att dina symptom som smärta och klåda mycket väl kan vara svamp, det är inte far out att gissa på det. Men du kanske bara är kass på att beskriva dina symptom, felet ligger inte så mycket hos mig i så fall.
  • Anaiah
    livet med barn skrev 2010-03-10 10:38:07 följande:
    men kolla här, när man ska kolla symptom osv så stämmer ju nästan alltid iaf minst 1 sak in på alla människor oavstt om det är vanlig sjukdom, psykisk sjukdom osv osv. det är ju bättre att kolla upp det hos läkare/bm/sköterska och min sköterska sa att jag inte har svamp, hon sa att man hra det bara om barnet har det och min son har det inte så. Utan att vissa har helt enkelt bara ont när dom ammar.
    Vilket load of crap! Den barnsköterskan kan inte mycket om amning, det märks. Man har inte konstant ont utan anledning!

Och vad gäller svamp så är det fullt möjligt att ha det även om barnet inte visar några som helst symptom, jag hade en rejäl svampinfektion i båda brösten och bakterieförekomst som följd av det trots att sonen inte hade någon som helst beläggning i munnen. Det fastställdes utav prov på bröstmjölken, av en specialutbildad barnmorska på en amningsmottagning på ett sjukhus. Jag TROR inte de ljuger där.

Och ja, jag har rått dig gång på gång, att du ska låta dem ta prov på din bröstmjölk så att du kan få en riktig diagnos. Självklart kan jag inte tala om vad du lider av, men jag har heller aldrig sagt "du HAR svamp", däremot har jag sagt att det LÅTER som svamp på beskrivningen. Det är en jävla skillnad!
  • Anaiah
    livet med barn skrev 2010-03-10 10:50:43 följande:
    det gör inte ont varje gång heller det var väl kanske därför också hon ansog att det inte var det jag hade och nu har det iaf slutat av sig självt att göra ont.
    På vilket sätt anser du att din sköterska har gjort något annorlunda än det vi har gjort i tråden? Hon har lyssnat på din beskrivning och i det här fallet tyvärr gissat vad det kan vara. Tog hon prover? Nej, hon gissade! Och säger därtill att det för en del mammor gör ont att amma utan anledning - DET är bara skitsnack och visar bara hur olyckligt lite hon kan om amning.

Jag tycker du ska vända dig till en amningsmottagning där de har kompetensen att hjälpa dig på riktigt, kan utesluta medicinska problem som kräver behandling och inte bara komma med antaganden och gissningar.
Svar på tråden kliar när han ammar