• livet med barn

kliar när han ammar

när jag ammar min son på 3 veckor så kliar det som sjutton när han äter ifrån mitt högra bröst efter kanske ca 10-20 min, det kliar så mycket att jag måste ta bort honom och sen kliar det i 1 dygn efteråt, hur ska jag få det att sluta klia?
    det kliar aldrig på vänstra bröstet utan bara på högra.
    Okej att det kliar lite pga. att mjölken rinner till men det här är ju som sagt så pass mycket att jag måste ta bort honom och sen klia mig nästan konstant i 1 dygn efteråt, nån som har nått tips på hur jag ska få det att sluta klia eller i alla fall klia mindre?

~ William 13/2 ~
  • Svar på tråden kliar när han ammar
  • Anaiah

Jag tror fortfarande på svamp, men ta kontakt med bvc eller en amningsmottagning på närmaste sjukhus för att få ta prover på mjölken.

Hur har det gått med smärtan, är det bättre nu?

• livet med barn
    Anaiah skrev 2010-03-06 15:19:04 följande:
    Jag tror fortfarande på svamp, men ta kontakt med bvc eller en amningsmottagning på närmaste sjukhus för att få ta prover på mjölken.Hur har det gått med smärtan, är det bättre nu?
    svamp tror jag knappast att det är, det är väldigt ovanligt.
    smärtan är mycket bättre nu när jag börjat amma igen konstigt nog.
    ska till BVC på måndag så ska fråga då tänkte jag
    ~ William 13/2 ~
  • livet med barn

dessutom kliar det inte EFTER amningen utan UNDER den och mina bröstvårtor är inte irriterande röda osv. utan ser ut precis som dom ska, allt ser ut som det ska och även i hans mun!

~ William 13/2 ~
  • Anaiah

Förlåt att jag rättar dig, men svamp är ett relativt vanligt amningsbesvär, näst vanligast efter sår och mjölkstockning.

I vilket fall som helst så behöver det inte synas om man har svamp, man kan ha det ändå. Candidasvampen har man över hela kroppen, men ibland löper den amok och de är då man får besvär. Jag säger inte att du har svamp, men det KAN vara det.

Såhär skriver de på 1177.se:

Svampinfektion på bröstvårtorna är ganska vanligt. Svampen kan också få fäste djupt inuti bröstet i mjölkgångarna. Vid en svampinfektion på bröstvårtorna får man en svidande brännande smärta och klåda. Det bildas ofta småsår och småsprickor, särskilt vid basen kring bröstvårtorna. Bröstvårtorna blir rosa, uppluckrade och irriterade. Vårtgården kan bli svullen, glansig, fjällande och vätskande. Ibland kan det finnas vita fläckar eller flagig röd irriterad hud på vårtgården. Det kan börja med småblåsor som utvecklas till såriga bröstvårtor som gör mycket ont. Om man har en svampinfektion inuti bröstet märker man att det bränner, värker och kliar inuti bröstet. Ibland har man även klåda utanpå bröstet. Oftast har man samtidigt även svamp på bröstvårtorna och vårtgårdarna. Det är vanligt att svampen får fäste djupt inuti bröstet. Ibland är smärta, brännande känsla och klåda på och inuti bröstet det enda man känner. Man ser inget på bröstet, bröstvårtorna eller vårtgårdarna. Smärtan i bröstet känns oftast när man ammar, men kan även kännas efter att man har ammat och mellan amningstillfällena. Om man går länge med en svampinfektion så att den fördjupas blir den svårare att bli av med. Därför är det viktigt att man söker hjälp så fort som möjligt om man misstänker att man har fått en svampinfektion. Man kan vända sig till BVC, en amningsmottagning eller vårdcentralen.

Jag tycker som sagt att du ska söka hjälp så snart som möjligt så att dina besvär blir utredda, att bara sitta på FL botar inte besvären.

• livet med barn
    Anaiah skrev 2010-03-06 17:44:47 följande:
    Förlåt att jag rättar dig, men svamp är ett relativt vanligt amningsbesvär, näst vanligast efter sår och mjölkstockning.I vilket fall som helst så behöver det inte synas om man har svamp, man kan ha det ändå. Candidasvampen har man över hela kroppen, men ibland löper den amok och de är då man får besvär. Jag säger inte att du har svamp, men det KAN vara det.Såhär skriver de på 1177.se:Svampinfektion på bröstvårtorna är ganska vanligt. Svampen kan också få fäste djupt inuti bröstet i mjölkgångarna. Vid en svampinfektion på bröstvårtorna får man en svidande brännande smärta och klåda. Det bildas ofta småsår och småsprickor, särskilt vid basen kring bröstvårtorna. Bröstvårtorna blir rosa, uppluckrade och irriterade. Vårtgården kan bli svullen, glansig, fjällande och vätskande. Ibland kan det finnas vita fläckar eller flagig röd irriterad hud på vårtgården. Det kan börja med småblåsor som utvecklas till såriga bröstvårtor som gör mycket ont. Om man har en svampinfektion inuti bröstet märker man att det bränner, värker och kliar inuti bröstet. Ibland har man även klåda utanpå bröstet. Oftast har man samtidigt även svamp på bröstvårtorna och vårtgårdarna. Det är vanligt att svampen får fäste djupt inuti bröstet. Ibland är smärta, brännande känsla och klåda på och inuti bröstet det enda man känner. Man ser inget på bröstet, bröstvårtorna eller vårtgårdarna. Smärtan i bröstet känns oftast när man ammar, men kan även kännas efter att man har ammat och mellan amningstillfällena. Om man går länge med en svampinfektion så att den fördjupas blir den svårare att bli av med. Därför är det viktigt att man söker hjälp så fort som möjligt om man misstänker att man har fått en svampinfektion. Man kan vända sig till BVC, en amningsmottagning eller vårdcentralen.Jag tycker som sagt att du ska söka hjälp så snart som möjligt så att dina besvär blir utredda, att bara sitta på FL botar inte besvären.
    men vad är det du inte fattar?
    jag HAR INTE SVAMP!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    ~ William 13/2 ~
  • Anaiah
    livet med barn skrev 2010-03-06 19:43:58 följande:
    men vad är det du inte fattar? jag HAR INTE SVAMP!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Ok, det var ju en vettig reaktion...

Hur du nu kan vara så säker på den saken det fattar jag verkligen inte och inte heller varför du blir så arg. Jag försöker bara hjälpa dig, men vill du hellre sitta med smärta och klåda så varsågod.

Men fråga på bvc vad det kan vara då så får vi se. Vore jag dig så skulle jag nästan hoppas på svamp dock, det är i alla fall lättbehandlat.

Lycka till!
  • livet med barn
    Anaiah skrev 2010-03-06 20:03:31 följande:
    Ok, det var ju en vettig reaktion... Hur du nu kan vara så säker på den saken det fattar jag verkligen inte och inte heller varför du blir så arg. Jag försöker bara hjälpa dig, men vill du hellre sitta med smärta och klåda så varsågod. Men fråga på bvc vad det kan vara då så får vi se. Vore jag dig så skulle jag nästan hoppas på svamp dock, det är i alla fall lättbehandlat. Lycka till!
    jag har ju liksom sagt flera ggr att det inte är det jag har men ändå fortsätter du proppsa på om det, du vet ju ingenting om hur det är för mig så sluta tjata då och nej mina symptom stämmer inte in på svamp
    ~ William 13/2 ~
Svar på tråden kliar när han ammar