Förlåt att jag rättar dig, men svamp är ett relativt vanligt amningsbesvär, näst vanligast efter sår och mjölkstockning.
I vilket fall som helst så behöver det inte synas om man har svamp, man kan ha det ändå. Candidasvampen har man över hela kroppen, men ibland löper den amok och de är då man får besvär. Jag säger inte att du har svamp, men det KAN vara det.
Såhär skriver de på 1177.se:
Svampinfektion på bröstvårtorna är ganska vanligt. Svampen kan också få fäste djupt inuti bröstet i mjölkgångarna. Vid en svampinfektion på bröstvårtorna får man en svidande brännande smärta och klåda. Det bildas ofta småsår och småsprickor, särskilt vid basen kring bröstvårtorna. Bröstvårtorna blir rosa, uppluckrade och irriterade. Vårtgården kan bli svullen, glansig, fjällande och vätskande. Ibland kan det finnas vita fläckar eller flagig röd irriterad hud på vårtgården. Det kan börja med småblåsor som utvecklas till såriga bröstvårtor som gör mycket ont. Om man har en svampinfektion inuti bröstet märker man att det bränner, värker och kliar inuti bröstet. Ibland har man även klåda utanpå bröstet. Oftast har man samtidigt även svamp på bröstvårtorna och vårtgårdarna. Det är vanligt att svampen får fäste djupt inuti bröstet. Ibland är smärta, brännande känsla och klåda på och inuti bröstet det enda man känner. Man ser inget på bröstet, bröstvårtorna eller vårtgårdarna. Smärtan i bröstet känns oftast när man ammar, men kan även kännas efter att man har ammat och mellan amningstillfällena. Om man går länge med en svampinfektion så att den fördjupas blir den svårare att bli av med. Därför är det viktigt att man söker hjälp så fort som möjligt om man misstänker att man har fått en svampinfektion. Man kan vända sig till BVC, en amningsmottagning eller vårdcentralen.
Jag tycker som sagt att du ska söka hjälp så snart som möjligt så att dina besvär blir utredda, att bara sitta på FL botar inte besvären.