Inlägg från: Supersmurfen |Visa alla inlägg
  • Supersmurfen

Bugaboo-tråd nr 21

Hej!
    Slänger in en liten fråga här eftersom ni verkar ha bra koll på det här med Bugaboos vagnar..

Väntar tillökning och är lite sugen på en Cameleon men funderar lite på om det är något speciellt man ska tänka på. Vagnen i sig verkar ju inte vara sådär superbillig..

*Är det några grejer som man väldigt gärna vill ha till när man väl börjar använda vagnen?
    *Hur länge kan man använda den? Barnets ålder, vikt, längd?
    *Något annat man bör tänka på när man ska ge sig ut i Bugaboos jungel?

• Supersmurfen
    jean1 skrev 2010-06-11 15:12:50 följande:
    Hej!

Vi köpte Bugaboo Cameleon till vår dotter som föddes i dec, vårt första barn och vår första vagn . Vi bor i mellansverige och hade en vinter med rejält med snö i år så terränghjulen var ett måste för oss, annars hade det aldrig gått att köra vagnen i den snö som kom. Dessa hjul är även bra att ha om man går mycket på grusvägar med grövre grus eller om man vill gå i mer terräng. Det går med de små också, men oavsett vad folk säger så är terräghjulen bättre för det ändamålet. jag upplevde även vagnen som något stötig mot för "vanliga" vagnar men det är inget som stört oss så värst mycket. man vänjer sig och lär hur man ska köra.

Annars så älskar vi vagnen och är väldigt nöjda med dess smidighet, den är otroligt lättkörd och rymlig i liggdelen vilket också var ett plus för oss som behövde ha en tjock åkpåse i vinter. men får man barn på våren/sommaren behövs ju inte det .

Ganska snabbt kände jag att jag ville köpa fler klädslar så man kan variera färgerna på vagnen. Det är det enda jag har känt att vi "måste" ha, förutom terränghjulen då.

Lycka till med vagnvalet!
    Vi väntar också barn till vintern så det blir säkert lite samma för oss ang. åkpåsen..
    Tusen tack! :)
  • Supersmurfen

Har en fråga till, till er Bugaboo-bitna där ute...

Vad är skillnaderna mellan de senaste årsmodellerna? Tänkter på de senaste -09 och -10.. Något speciellt man ska tänka på om man väljer en äldre modell? Erfarenheter? Råd?

• Supersmurfen
    Shoegirl skrev 2010-06-14 16:51:24 följande:
    Ingen alls eftersom Bugaboo inte har årsmodeller. Den stora förändringen på chassit kom 2007 har jag för mig.
    My sugar is raw
    Jaha, så när folk på t.ex. blocket skriver att det är det nya chassit eller att den har nytt chassi så menar dom att det är den som kom efter 2007? ...bara lite förvirrad...
  • Supersmurfen
    jean1 skrev 2010-06-14 22:27:26 följande:
    Kom ju på en sak som faktiskt varit oumbärlig för oss, adaptrarna till chassit så vi kan fästa babyskyddet på det. Dessa har vi använt jättemycket, det är så smidigt när man åker och handlar, åker till BVC osv. Så ett babyskydd och adaptrar som passar skulle jag rekomendera.
    Jaha, är det det som de där adaptrarna är till för.. Måste man köpa ett speciellt bugaboo babyskydd eller finns det "vanliga" som passar till adaptrarna?
  • Supersmurfen
    Mumsi skrev 2010-06-15 08:04:02 följande:
    Jag har en cameleon köpt nu 2010 och en acta graco sedan tidigare. Jag köpte adapter till vagnen och det ångrar jag inte, hur smidigt som helst att klicka på och av babyskyddet. 
    Det enda är väl att affären inte hade det i lager och jag var tvungen att be de beställa hem det, tog någon vecka. Annars finns det säkert att köpa på nätet också.  
    Jo det finns att köpa adaptrar på nätet, verkar ligga på knapt 500 kronor och det kanske det är värt.. Babyskydd lär vi ju köpa ändå så den enda skillnaden blir ju dom 500kronorna... Frågan nu för mig är väl om man ska våga sig på att köpa en begagnad vagn eller om man ska beställa en helt ny..
  • Supersmurfen

Satt och funderade lite på Bee.. Ni som har den, hur upplevde ni att den var i vintras med all snö? Funderade på om man skulle våga sig på att ha den som enda vagn och det är beräknat att grynet ska titta ut mitt i vintern..
    Är det bättre att satsa på en Cameleon?

• Supersmurfen
    Ellisizza skrev 2010-07-04 20:08:07 följande:
    Skulle lätt satsa på en cameleon! I vintras när det var som värst hade jag knappt kommit en meter utan vinterhjulen..

Och sen är fjädringen i Bee inte alls anpassad för en nyfödd enligt mig. Stackarn skulle nog skumpa runt som en dåre om du kör på knaglig is och snö. Fjädringen i Bee är väldigt stum om man jämför med Cameleon.

Jag har både en Cameleon och en Bee+ och nu på sommaren är Bee+ underbar! Men jag skulle inte våga mig på att sälja min Cam och bara ha Bee'n under vintern..

Det står ju att man kan använda Bee från bebisen är nyfödd men det känns ju som att Cameleon är i en helt annan liga när det gäller just nyfödda.. Man vill ju att bebisen ska ha det bra i vagnen ju...

Hur är det för ett äldre barn att sova i Cameleon? Barnet sitter ju med benen böjda hela tiden..

• Supersmurfen
    Ellisizza skrev 2010-07-04 21:24:28 följande:
    Om det nu blir fler barn kan jag tänka mig att köra en nyfödd i Bee'n på bra underlag men är det dåligt underlag kan det nog inte vara så bekvämt för barnet.

Min son har inte alls haft problem att sova i sin Cameleon. Men för någon månad sedan ville han inte riktigt somna i vagnen förutom på sidan. Även det funkar i Cameleon men är nog lite bekvämare i Bee.

Nu på sommaren kör jag iprincip bara Bee men det lär ändras när vintern kommer.
    Hur gammal är din son nu då? Om jag ska köpa en bugaboo så vill jag ju gärna kunna ha den tills barnet inte vill åka vagn längre.. Känns dyrt att behöva båda ju =) Hum...
  • Supersmurfen
    Ellisizza skrev 2010-07-04 22:26:04 följande:
    Han är 10 månader. Hade lätt klarat mig med bara Cameleon men fick ha-begär efter en Bee då vi skulle ut och resa

Jag skulle också bara ha en vagn hela vagntiden ut men sen när man väl blivit bugaboo-frälst så blev det som det blev :-P
    Haha! Jag känner att jag är påväg mot det träsket också... Och jag har inte ens köpt min första Bugaboo än!!!
    Nej, det får nog bli en Cameleon i alla fall... Undra om man ska våga sig på att köpa en begagnad eller om man ska köpa en helt ny... Känns ju så dumt att inte garantin går över till nästa ägare Obestämd
Svar på tråden Bugaboo-tråd nr 21