Inlägg från: Ismael |Visa alla inlägg
  • Ismael

Bugaboo-tråd nr 21

Äntligen har jag blivit buggaägare!

Väntar första barnet och visste inte om bugga var något alternativ för oss sedan vi flyttat från stan. Men jag har letat och letar och letat på nätet efter någon annan tänkbar vagn. Men jag kräks på alla fula stora åbäken som kånkas runt här där vi bor. Så jag har bestämt mig för att camen är en allroundvagn och eftersom man så lätt byter till de stora hjulen kan även den ta sig fram på mer ojämna underlag. Inte sant?

Hittade en begagnad på blocket för många månader sedan som jag skickade ett ombud att köpa. Som jag sedan längtat....

Nu är den äntligen här och jag är så lycklig!

Har under tiden följt er tråd slaviskt för att kunna utläsa för och nackdelar och för att lära mig mer om vagnen.

Nu ska här tvättas, smörjas och servas så den känns som ny.

Längtar så efter att få bädda ner lilla bebisen och stolt glida runt på stan med sötaste bebisen och snyggaste vagnen!

• Ismael

Har till och med fått premiärköra vagnen idag! Satte på sittdelen och snodde syrrans ettåring som skulle sova middag.

Vägen var i betydligt sämre skick än den normalt är. Både nyskrapat, rullgrus, stenar och pinnar. Men trots de små hjulen tyckte jag vagnen tuffade på riktigt bra!

Vilket himmelrike att få köra en så lättstyrd vagn! Tror vi kommer älska den

• Ismael

Jag ska ge mitt chassi en genomkörare också. Vart och med vad ska man smörja?

Siliconspray till hjulen har jag uppfattat och även att rensa bort allt gammalt hår och köra dem i diskmaskinen. Ska man olja någonstans också? Vart? Känns så svårt när mycket är plast och jag inte vill kladda och ha mig.

Såg att bromsvajern längst ner mot hjulen till såg lite smutsig, torr och intorkad ut. Där måste man ju kunna olja?

Ena knappen som används till att fälla styret känns trög och jag lyckades få den att fastna. Fick kämpa som en tok för att få loss den och inte ha sönder den. Tyckte allt kändes lite trögt men nu har jag lärt mig att styret liksom ska vara "i rörlse" när man trycke rin knapparna så nu funkar det mycket bättre. Men finns det någonstans kring de knapparna man kan olja på något sätt?

Går det att beskriva vart man ska smörja. Jag ska ge "nya" vagnen en riktig spadag. Tänkte bara ni skulle få lära mig lite först kring vad göra.

• Ismael
    RedTopaz skrev 2011-11-21 14:21:46 följande:
    Seriusly: Haha, jämfört med mig är de flesta smala just nu ;) Mitt BMI är nog uppe på fet nu. Såg du att jag skrev i din gästbok? Ja den gröna färgen är fin! Men jag gillar ändå röd bättre. Undrar varför de in längre säljer gröna klädslar? S07: om det skulle panna så funkar ju ett Cameleonchassi till också. Ismael: min ena knapp är oxå trög, ska man alltså röra styret lite samtidigt som man trycker?

Funkade för mig iallafall. Är styret stilla så sitter knappen som berget men rör jag det lite uppåt, nästan som om det hamnar i friläge på något sätt, då funkar knappen.

Ja jag har lite halkerfarenhet från siliconspray sedan tidigare så det får definitivt bli ett utomhusprojekt!
  • Ismael

Jag ska ha i februari. Tyckte först det verkade mysigare med täcke, kudde och filt. Men nu har jag bäddat med lammskinn och åkpåse och det känns mysigt så tänker iallafall börja så. Kanske har jag lagt i ett för tjockt skinn, blir lite trångt men tänker att först lär ju bebisen vara så liten.

• Ismael

Fan! Gjorde precis samma med min idag!

Har inte märkt något problem eftersom den fortfarande inte används utan väntar på att fyllas med bebis. Jag tänkte bara att det skulle glida lätt där som på alla andra ställen. Hoppas verkligen den inte kommer börja strula och att jag pajat den!

• Ismael

Jag har inte börjat använda min vagn ännu men köpte begagnad och den var inte tvättad. Har topset i offwhite och det var ändå inte så smutsigt. Dassigt liksom vid bågarna, i framkant och i vecken som blir. Tvätttade suffletten på 30 grader igår och det gick hur bra som helst! Kanonsnyggt! Så jag är hoppfull.

Ni experter som vet. Tänkte jag skulle spraya med impregneringsspray efter tvätten så att suffletten inte suger åt sig så mkt väta om man är ute. Det borde väl inte vara några konstigheter med att göra det? Tror ni jag förstör något?

• Ismael

SmoothOperator: Vet inte om jag förstått dig rätt men åkpåsen träs ju över sittdelen och sedan sufletten över det. Är det inte där det blivit fel för dig att du istället för att trä den över vikit den? Eller missförstår jag?

• Ismael

Jag har en cabriofix vet inte om de funkar lika? Den har iaf silvergrå knappar på ovansidan, ovanför handtagets fästen som man trycker in.

• Ismael

Bakhjulen har som två små metallflärpar som man pressar mot varandra, som en klämma. Sedan dras hjulet rakt ut åt sidan.

Svar på tråden Bugaboo-tråd nr 21