Inlägg från: Miss Lau |Visa alla inlägg
  • Miss Lau

Bugaboo-tråd nr 21

Fröken Småland skrev 2010-11-19 10:30:51 följande:
    Vilka kriterier skall vintervagnen uppfylla? Ny/begagnad, swivelhjul/fasta hjul, trehjuling/fyrhjuling, framåtvänd/reversibel, viloläge/liggläge, låg vikt, prisklass?
    Ta liten plats i bilen, gå att köra i snö och inte för tung att lyfta är mina enda krav. Och vad jag hittat så verkar det omöjligt att kombinera.
  • Miss Lau
    Fröken Småland skrev 2010-11-19 10:48:58 följande:
    Kan detta vara något? CS-modell, enbart framåtvänd.

www.blocket.se/vasterbotten/Teutonia_Fun_3028... 
    Tack för tipset, men tror du att den fungerar i snö? Förra året körde jag buggan med de stora hjulen fram och det fungerade utmärkt så i värsta fall får jag köpa en ny sån att ha över vintern. Den får iaf plats i bilen.....
  • Miss Lau
    miracle maker skrev 2010-11-19 16:56:57 följande:
    Har tänkt köpa en Bee som extra/resevagn. Undrar bara: är det värt att köpa en begagnad eller ska man satsa på en plus? Den nya verkar ju helt suverän med att man kan förlänga sitsen mm mm (och dessutom snyggare)... men den gamla kanske är "good enough" eller vad säger ni som vet?
    "Alla" säger att den nya är mycket bättre. Själv är jag rätt snål och slog till på en beg. gammal Bee. Tycker absolut att den är tillräckligt bra och för 1500 kr som jag betalade tycker jag det är mycket vagn för pengarna
  • Miss Lau
    Honey1982 skrev 2010-11-21 17:15:40 följande:
    Är det nån som haft med sin Cam på skidresa till fjällen?
    Vi hade vår i Sälen förra vintern, utan vinterhjul. Gick utmärkt och jag traskade runt mitt i backarna med de stora hjulen fram. När vi sen gick inomhus vände jag bara handtaget och kunde köra med de små hjulen fram.
  • Miss Lau
    OoSOLINoO skrev 2010-11-23 10:59:55 följande:
    Hallå alla Bugaboo experter. Jag ska få barn i vår och funderar på att köpa en Bee+. Är det en bra vagn. Har lite pengar (därför inte en Cam) och behöver en enkel vagn som är lätt att köra och fälla ihop då vi reser mycket på tåg, bussar och i bil. Hänger mest i köpcentrum eller på stan eller olika kollektiva resealternativ. Det vill säga jag är inte så mycket i terräng. Kommer även mest att ha bebis i sjal så vagnen ska vara ett kompliment.
    Finns det större hjul att köpa till Bee+ ifall det blir en hemsk vinter nästa år...Känns inte som de hjulen är så bra i snö. Eller kan man köra med de större hjulen som finns til Cam.
    Är den stabil? Värd att köpa?

Vill veta allt ni vet då jag inte vet något. Hade en enorm Emmaljunga edge duo till mitt första barn och får bara ångest när jag tänker på att släpa på en sån igen.

Tacksam för svar!
    Vi funderade på att köpa Bee att ha redan från födseln men "alla" sa att den inte riktigt passade osv. Jag lyssnade och skaffade en Cam istället. Ångrade mig nästan på en gång och skaffade en Bee istället. Går du inte i terräng fungerar Bee utmärkt. Eller så skaffar du en till vagn att ha om ni ska terrängköra. Vi har en UJ och en Bee och de kompletterar varandra perfekt!

Enda kruxet är väl det här med snö, synd att det inte finns vinterhjul till Bee det hade varit perfekt
  • Miss Lau
    Tant Pruselius skrev 2010-11-23 14:36:03 följande:
    hade ni liggdelen på uj då, för jag tycker dne förlorar iom att den är frånvänd...och liggdelen har jag fått för mig är välldans liten?
    Fröken Småland skrev 2010-11-23 11:23:04 följande:
    Och jag var antagligen en av de som sa till Vallmar att Bee inte är en riktig vagn och inte lämpar sig för en liten bebis . Jag är fortfarande av samma åsikt men det finns många som inte håller med mig  
    för mig är Bee'n en lyx-sulky mer än en vagn... fast smaken är som baken...
    Ja, vi hade liggdelen. Den är inte speciellt mycket mindre än andra liggdelar vad jag vet (däremot är liggdelen till syskonvagnen väldigt liten). Vi använde liggdelen i 7 mån och när det blev för trångt var det mitt i vintern med overall, åkpåse och hela köret. Hade det varit sommar hade den fungerat längre. När sen sonen var 7 mån körde vi enbart Bugga för att kunna ha honom vänd mot oss.
  • Miss Lau
    liar skrev 2010-12-09 10:37:46 följande:

Chassit gick sönder!
    Jag skulle gå på pendeltåget och tryckte ner styret för att ställa vagnen på bakhjulen för att komma över från perrong till tåg och chassit knäcktes i leden! Jag hade de större hjulen fram och de mindre hjulen bak eftersom det är vinterväglag i Stockholm. Jag fastnade mellan tåg och perrong och fick hjälp av medpassagerare att lyfta på vagnen med min tvååriga son i (är dessutom höggravid). Blev superrädd eftersom vi kunde ha fastnat när dörrarna gick igen och tåget började köra.

Har de hänt någon av er?

Sonen väger bara 14,5 kg och vagnen har ju en seat capacity of 40 lbs så jag hade inte direkt överbelastat vagnen.
    Oj, tur att det ändå gick bra!

Men jag förstår inte riktigt hur du menar. Förra vintern körde jag också med de större hjulen fram rätt mycket men då gick det inte alls att trycka ner styret för de små hjulen fjädrade ju. Menar du att du tryckte ner fjädringen helt och sen försökte få upp framhjulen (dvs. de stora hjulen som eg. är bakhjul)?
  • Miss Lau
    ÄrtaMärta skrev 2010-12-09 15:18:32 följande:
    Vadå felanvändning?
    Man ska väl kunna ställa vagnen på två hjul utan att den ska kunna knäckas mitt itu eller?
    Fast frågan är om vagnen verkligen ska hålla för att tryckas ner på framhjulen? Buggan är ju inte riktigt konstruerad på det sättet.

Och eftersom jag också brukade köra med bakhjulen fram vet jag hur det känns att försöka trycka ner de småhjulen och det krävs rätt mycket kraft om man ska häva upp vagnen på det sättet.

Men jag jobbar inte varken som återförsäljare eller på Bugaboo, det kanske anses som en helt normal användning och att en sån reklamation godtas.
  • Miss Lau
    zasata skrev 2010-12-23 13:31:31 följande:
    Är det någon som kör med sin bee nu? hur funkar det?
    Har försökt men det gick verkligen inte. Tror inte ens att jag tar mig från parkeringen in till centrum här ute. Nu har vi köpt en beg. Brio Sitty att ha liggandes i bilen under vintern och jag ära faktiskt positivt överraskad
  • Miss Lau
    LillaJag13 skrev 2010-12-26 21:08:39 följande:
    Hej, vad är det för "ligglängd i sittdelen" på en bugaboo bee / bee + ??
    Emmaljunga spider har ju 106cm (50+56cm) undrar lite om been är längre. Behöver en vagn för min långa tre åring nämligen, tacksam för svar.
    Ca 85 cm får jag det till i vår gamla Bee. Jag skulle kika på en annan vagn till en lång 3-åring för vagnen är rätt trång. Men Bee + ska ju vara rymligare så den är kanske ett alternativ.
  • Miss Lau
    Bellbox skrev 2011-01-05 09:41:14 följande:
    Enligt återförsäljaren bör bebisen sitta i babyskyddet i 7 månader i alla fall (alltså efter att sonen lärt sig sitta)
    sa han och han menade att några av de mindre skydden kan bli ett problem redan vid 5 månader (!) men det får stå för honom jag är som sagt mycket nöjd med Logico S
    Tyvärr är många säljare totalt okunniga. En vanlig bakåtvänd stol är säkrare än ett babyskydd och därför bör man byta så fort barnet sitter bra i den bakåtvända stolen.
  • Miss Lau
    Bellbox skrev 2011-01-05 14:30:23 följande:
    Det har jag inte hört innan tror jag... men har du någon länk till fakta/information?
    Har många i släkten som får barn nu så vore bra med mer information just skriftligt på detta så att jag kan tipsa dom
    Jag kanske ska lägga till, att så länge bebisen inte är för stor så är det givetvis ingen fara att ha babyskydd. Men det är fel att säga att bebisen ska sitta där i 7 mån. Anledningen till att en annan stol är säkrare är att barnet sitter mer upprätt, vilket är bättre för kroppen vid en ev. kollision.
  • Miss Lau
    rosenkind skrev 2011-01-09 15:03:04 följande:

Tack Hanna74, stjernan och annat82!

Jo, allt det ni säger så vet jag ju egentligen redan Och ingen kan ju bestämma åt oss, en kombo vore perfekt, kunde man ha swiften vänd mot sig hade den varit super. Kan inte ritkigt tänka mig att vända en 6 månaders bort från mig, gillar inte att man inte har ögonkontakt. Det är såklart individuellt, men dottern hade iaf inte gillat det när hon var så liten...

Är ni ute o motionerar med buggan? Sover era barn längre pass i dem?

Jag tycker att EL med fasta hjul är bättre när man ska motionera, tycker att buggrna har en tendens att "dra" mot diket eller mitten av vägen...o det gör ju inte vagnar med fasta hjul. Sedan har jag tänkt att bebisen ska sova timtal i vagnen (ute på dagarna) o då känns EL bättre med plans ryggläge. Kan det vara bra att sova i Camens sittdel som är skålad? EL kommer jag ju behålla... Men sedan vet jag inte vad jag köper till... jobbigt

Jag skulle helst välja mellan Bee+ och Swift, de är ju ungefär samma prisklass. Som extra "cityvagn" känns Cam onödigt dyr. Vill inte köpa begagnat (som jag gjorde med frogen) ska köpa nytt den här gången...

Hur är det med Swiften, "drar" den också eller går den rakt o fint på vägen?

Många frågor...tack för er hjälp!

När min son var bebis hade vi en UJ och en Cam men vi sålde Camen och bytte till en Bee istället. Fanns egentligen inga fördelar för oss att ha en Cam när vi ändå använde UJ om vi inte skulle shoppa eller liknande.

Och så hade Camen en massa sidor som jag inte gillade där jag tycker Bee är bättre så mitt tips till dig är en Swift och en Bee+, det låter som en bra kombo.
  • Miss Lau
    FruAhlander skrev 2011-01-24 14:07:04 följande:
    Buggan är knappt 2 år men i superfint skick. En 09:aGlad. Min ögonsten, förutom sonenFlört

Frågan är; skall jag köpa en Maclaren á 3700:- eller ta med Buggan???
    Jag hade inte köpt en vagn för 3700 kr som ska användas en vecka, om det är alternativet tycker jag du ska ta med Buggan. Annars kan du ju köpa en beg. Maclaren för max 1000 kr. Eller någon annan ännu billigare paraplysulky.
Svar på tråden Bugaboo-tråd nr 21