Bugaboo-tråd nr 21
Vad valde du för top set? Vi tog off white... hoppas det går att hålla rent!
Googla, big baby har en artikel om hur man kan se om en bugaboo barnvagn är fake. Där står ett serienummer som ofta funnits på de som är falska. Har själv råkat ut för detta nämligen...man ska be om kvitto eller kolla upp chassinumret innan köp har jag lärt mig!!
Å neeej! Det är en fake alltså! Jag som startade misstankarna, synd att det ver en fake verkligen! Jag om ngn vet hur du känner! "Vår historia" är mkt lik din faktiskt! Vi köpte vår till ett bra pris i södra sverige under vår semester - lite av ett impulsköp. Vi fick den lite billigare än din men utan myggnät o papaply o ingen mugghållare. Chassit gled pyttelite på ena sidan. Därför reaggerade jag inte över det lägre priset. Dock var vagnen lite svår o fälla ihop och ja, det kändes som om mkt kunde gå sönder. Vi kände att vi hellre ville ha en helt ny vagn för att få garantierna om ngt går sönder. Så vi ångrade oss och sålde den vidare i sthlm. Det var därför vi köpte den av impuls från början eftersom vi visste att vi kunde få igen pengarna om vi ångrade oss, vilket vi då gjorde.... Efter ett par veckor blev vi kontaktade av dem som köpt den av oss att vi sålt en fejk vagn och vi blev polisanmälda.
Till saken hör att polisen gör inget åt det här. Om det ska gå vidare så måste det vara systematiskt och bevisbart etc och att säljarna tjänar stora pengar på detta - då skulle det handla om bedrägeri. Men i vårt eller somi ditt fall får man gå till tingsrätt och driva målet privat vilket kostar mer än det smakar. Det är köplagen som gäller när man köper och säljer mellan privatpersoner. Och det ger inget stort skydd alls för köparna. Annat är det med konsumentköplagen då privatperson köper från en näringsidkare.
Vi hade själva inte upptäckt att vagnen var fejk det då vi hade vagnen i ca 2 v innan vi sålde den och vår bebis är inte född än. Vi hade ingen lust att bara sådär på en gång ge tillbaka pengarna för den eftersom vi också blivit lurade och ville såklart inte stå där utan både pengar och vagn, när vi inte ens använt den! Så vi kontaktade dem vi köpt den av och de hade precis som med din vagn använt den i över ett år och köpt reservdelar till som passat på! De hade köpt sin via bussgods från sthlm från allra första början så det var dem som blev lurade i botten. Till slut löste sig det hela genom att de vi köpte vagnen av köpte tillbaka den och skulle försöka gå till botten med det. så de vi sålde den till fick också tillbaka pengarna. Vi gjorde det i 3 led liksom. De vi köpte av kännde väl ett ansvar eftersom de sålt den från början och faktiskt använt den osv. Och så fick de dåligt samvete eftersom det hela blev en sådan hemsk historia och vi blev polisanmälda och utsattes för många elaka nästintill hotfulla sms av dem vi i vår tur sålde till. Jag vet inte om ni hänger med, men det var helt galet...för en BARNVAGN liksom! Det är verkligen HEMSKT att folk tjänar pengar på att lura spädbarnsföräldrar på detta sätt!
Det rådet jag kan ge är att först be om att få häva köpet av henne ni köpte den av.
Om inte det går så kolla upp försäkringsbolaget. De kan ibland ge en ersättning om man kan visa att man har gjort en polisanmälan. Isåfall gör en polisanmälan, så även om det inte kanske kommer leda till ngt så kan det hjälpa er få pengar tillaka och det kan sätta press på dem ni köpte av att få häva köpet.
Inboxa mig om du vill ha mer hjälp. Jag är ganska rejält insatt i detta! Och den veckan som allt detta hände på var en mardröm för en blivande förälder!!! Man känner sig så arg och dum och ja...man har veeeerkligen lärt sig en läxa!!
Nu är vi dock glada igen och väntar vår bebis om ca en månad och i vardagsrummet finns en alldeles ny och ÄKTA bugaboo!! :)
Måste dock rätta en sak, och ja, jag är oerhört klantig och kumpig som inte dubbeltkollade just då, men nu spelar ju ingenting nån roll känner jag, det var inte kvittot på vagnen hon skickade med. När jag fick vagnen kollade jag i genom allt och såg ett kvitto och läste "bugaboo..." de var köpt i en butik i Malmö. Och sen la jag ihop allting igen, alla broshyrer och allt, så jag trodde helt enkelt det var kvittot för vagnen. Och sen kollade jag inte mer på det, började försöka få ihop vagnen etc. Men sen senare igår kväll när jag hade skrivit att jag hade kvittot och när misstankarna började dyka upp, så gick jag och kollade och såg att "fan, det var ju inte kvitto för vagnen" utan kvitto för diverse tillbehör. Och sen sa hon att den dessutom att den var köpt i Göteborg och ajg fick inte ihop någonting. När jag sen frågade henne om jag kunde få garanti eller kvitto bara för att få se att den var köpt på riktigt, så visste hon inte vart det var. Och det ÄR konstigt. Man sparar sånna kvitton! Speciellt om den bara är 1 år! Men ja, oerhört klantigt av mig, jag borde ha kollat det direkt, skäms nästan för jag var så säker på att den var äkta, men tji fick jag! Jag har lärt mig en läxa nu kan jag ju säga, även om det känns jävligt tråkigt att råka ut för detta.
men jag var bara så ivrig när jag fick vagnen att jag bara skummade igenom alla papper och broshyrer, så jag la ingen större vikt i att gå igenom dom ordentligt. Förutom igår när jag granskade allt,och såg då att det inte var för själva vagnen. Så i nuläget vet jag ju inte vart den är köpt. Men som hon sa hade hennes svärföräldrar köpt den i Göteborg och det lät som om det var i en butik eftersom hon då fick välja vilka färger hon ville ha till de silvriga chassit. Så kan ju vara en fejk butik, eller ett fejk företag? Svärföräldrarana kanske beställde den nånstans?
Men jag väntar på att hon ska höra av sig. Uppdaterar vad som händer och sker seanare.
Jag skulle tycka att bugaboo borde försöka göra ngt mot allt detta. De måste ju förlora massa pengar på detta! Och de har resurser att driva rättliga ärenden som privatpersoner inte har. Det borde egentligen inte vara så svårt. Tex på blocket verkar det finnas flera fejk-vagnar varje dag ute! Och blocket har väl ngn slags kontaktinfo till personerna som säljer. Och de skulle även kunna ha "låtsasköpare" för att få kontakt med dem som uppenbarligen säljer fejkade vagnar... hehe... jag kanske spårar ur nu men jag blir så arg!!!!
Det som är så sjukt är att de kan ju fortsätta med detta i alla oändlighet utan att bli straffade för att det finns för lite bevis och mkt ord mot ord och som en jurist sa till mig och även polisen. Att det inte är dels en polissak och även om det var det så skulle de lägga ner anmälan pga att det inte samhällsekonomiskt försvarbart. DVS det kostar alldeles för mkt skattepengar att lägga ner arbete på "småbrott" som detta. Det gör ju att dessa bedragare kan fortsätta utan att vara "rädda"och det drabbar oskyldiga småbarnsföräldrar!
Som sagt, bugaboo borde varna mer och hjälpa kunder som blivit lurade! Det borde gagna dem också!!
Vill så gärna ha tips o åsikter om Bugaboo Cameleon, e den bra?
Jag är ganska kort 1,55 o undrar då om jag är för kort för handtaget?
I min stad säljer dom inte denna, så har inte provkört den än. Så ville höra med er experter där ute...
Såå tacksam för er hjälp...
Faceprimer: Hoppas hon häver köpet iaf. Jag föreslår att du läser på köplagen noga. Det är krångligt med paragrafer hit och dit. Och i slutändan handlar det om att kunna bevisa saker annars är det ord mot ord och kommer inte leda ngnstans! MEN om du är påläst om köplagen och dess paragrafer så kan du sätta press på henne tillsammans med en polisanmälan. Hon vet ju inte om du kanske är gift med en jurist eller har en i familjen. Så även om hon vet att det inte blir ett polisärende så blir hon skrämd av att du har koll på lagen och att du kan dra det till tingsrätt. Juristhjälp är extremt kostsamt i rätten men som sagt du kanske själv är eller har jurist i familjen. Det vet ju inte hon.
Arinene: jag tycker din vagn ser äkta ut. Min grå var som sagt lite ljusare. Serienumret var samma som på faceprimers och det stod inte Bugaboo på mina hjul. Har inga bilder att lägga ut då jag inte längre har den kvar. Detta var ett tag sedan! Tror du kan vara lugn, inget som tyder på att den är fejk. Varför fick du ingen liggdel till? Hade den som sålde den köpt alla delar löst eller? Annars får man ju alltid liggdel med! Det jag funderar på när en vagn säljs okomplett med bara liggdel el sittdel o inte har en bra förklaring är att det kan vara stöldgods vilket man också ska akta sig för. För om vagnen står parkerad utanför ett fik tex så har man ju endast ligg- el sittdel med sig. Hur gör ni vana Bugaboo-ägare när ni inte får ta med vagnen in på vissa ställen? Har ni ngt bra lås till den? Kan ni tipsa om ett bra som ändå är smidigt att ha med? Bör man även låsa fast den i ngt? Känns ju knepigt med buggan som går att plocka isär så lätt. Sätter man den runt hjulet kan man ju bara plocka bort det! Jag kommer nog inte våga ha min i barnvagnsförrådet iaf. Tyvärr... Jag bor i Sthlm också, känns som det är mkt problem med stölder här med.
Safeman alltså, är det specifikt barnvagnslås eller ett vanligt cykellås?
Hej!
Jag har en Bugaboo Cam och ska nu köpa till en Babyjogger city mini som nättare resevagn. Jag undrar om ngn har Bugaboos Organizer och provat den på andra barnvagnar - tex Babyjoggers city mini? Kan man fästa det runt handtaget? Men kan man då hålla eller hamnar den i vägen?
Baby jogger har nämligen sin egna organizer "parent console" men den kostar lika mkt och är mkt fulare :) Dessutom har jag ju en cam och det vore ju toppen att kunna ha den till båda vagnarna!
Tacksam för snabbt svar då jag tänkt lägga en beställning i veckan!