• Alisa

Bugaboo-tråd nr 21

För mig som fick problem med glidande chassi efter två år(och garantitiden) gjorde jag en egen lösning och lagade bromsen själv, jag hittade två smala metallplattor i verktygslådan och "knödde" in dem innan jag klämde tillbaka de vita bromsdelarna. Nu fungerar den perfekt, glider inte alls längre. Jag är mycket nöjd eftersom jag blev hänvisad till att köpa nytt chassi.  

• Alisa
    Bellbox skrev 2010-11-23 23:04:01 följande:
    Kan du beskriva mer detaljerat steg-för-steg (för mig som är trög-tänkt)
    Hmm, jag ska försöka. 

När man fäller ut/lossar bromsarna kan man från utsidan av handtaget se ett litet mellanrum mellan vita bromsdelen i plast och teleskophandtaget. I det mellanrummet tryckte jag in en metallbit på var sida ca 1cm X 3,5 cm. Detta gjorde att när jag tryckte fast/stängde bromsarna så blir det med metallbitarna ett hårdare tryck mot teleskophandtaget som gör det svårare att glida.  
  • Alisa

När man ska sälja vagnen, är det bäst att sälja med tillbehör (åkpåse, extra topset) eller ska man dela upp vagn och tillbehör?

• Alisa
    LillaJag13 skrev 2010-12-15 10:08:16 följande:
    Hej, ngn som kan förklara och berätta lite för mig om för och nackdelar med bugaboo bee. Finns en sådan till salu fast det funkar inte att byta sittläge¨på den tydligen. Den är i det grundaste skrev säljaren, vilket innebär???
    Tacksam för svar.
    Skulle det vara så att det hela tiden är i liggläge??? Isåfall känns den ju obrukbar  :-/
    Eller fullt sittläge hela tiden? Kan fungera för större barn som inte behöbver sova i vagnen?
  • Alisa

Måste man ha en Donkey om ett eventuellt syskon kommer? Dottern kommer att vara dryga tre år, men det kan nog vara skönt för henne att ha en möjlighet att få sitta längre promenader, men ändå har man möjlighet att slippa gå ute med en dubbelvagn med bebisen när inte dottern är med? *funderar efter ha sett supersyskonvagnen*

ps. syskonplanerna är bara planer ännu, men det gäller ju att vagnplaner ingår. Naturligtvis.

• Alisa
    Katjan skrev 2010-12-17 09:27:07 följande:
    Man ser att det är en kopia framför allt på att chassit är inplastat på ett par ställen sedan säljs en del vagnar med svart bas,silver chassi och en färg kombo som aldrig Bugaboo har sålt. Ser man vagnarna i verkligheten så märker man fler saker fall man har ägt en Cameleon ett tag.
    Inplastat som här?

www.blocket.se/stockholm/Bugaboo_Cameleon__Morkgra___beige__ny_31240329.htm&w=1
  • Alisa

Det vete sjutton om jag skulle kunna se på en halvbra bild om en vagn var fejk även om vi haft våran i mer än två år...

• Alisa
    miljarden skrev 2011-01-13 18:32:43 följande:
    Reparationsrapport: Har inte lämnat in min vagn än men pratade med en kompis som har gjort det, med samma fel som min vagn (handtaget glider). Hon fick sin lagad på cykelstaden i stockholm, för de har tydligen samlat på sig lite reservdelar, något som bugaboo själva inte vill sälja. Min kompis hade fått sin vagn perfekt lagad så nästa vecka ska jag lämna in min. 
    Jag tryckte in två små metallbitar (hittade i verktygslådan) mellan vita plastdelen som låset handtaget och handtaget. Mitt gled innan och glider inte längre. Detta kan man säkerligen gå in till någon cykelhandlare och fråga om de har (metallbit ca 1 x 2 cm).
  • Alisa
    Alisa skrev 2011-01-13 21:14:02 följande:
    Jag tryckte in två små metallbitar (hittade i verktygslådan) mellan vita plastdelen som låset handtaget och handtaget. Mitt gled innan och glider inte längre. Detta kan man säkerligen gå in till någon cykelhandlare och fråga om de har (metallbit ca 1 x 2 cm).
    miljarden skrev 2011-01-13 22:38:55 följande:
    Vi är olika långa och vill kunna justera handtaget, så jag tycker det är jättebra om de fixar det åt mig. Helt klart värt 400 kr.
    Jag kan fortfarande justera handtaget. Vid ett tillfälle höll metallbiten på att glida pr, men jag tryckte in den igen.
    Men det är absolut värt 400 kronor, bättre än behöva köpa nytt chassi 
  • Alisa
    finbusen skrev 2011-02-07 18:58:16 följande:
    Kan man tvätta frogs sittdelsbas i maskin?
    Den har pinnar i ryggstödet som inte går att ta ur.
    Jag tvättade camens sittdelsbas som (väl?) också har pinnar i ryggen. Det enda som jag blev orolig över var att skumgummit överst i ryggstödet ligger dubbelvikt och vek om sig i maskinen. Jag fixk hålla på och pilla och försöka få det rätt utifrån så att säga. Det gick, men jag lovade mig själv att INTE tvätta den i maskin någon mer gång. Hellre ha sittdynor och annat som skyddar mot smuts...
  • Alisa

Nu börjar vi fundera på syskon till barnen! Dottern är 2,5 år och vi är ju såklart glada att redan ha våran fina Cam till nästa barn 
    Men när man rör handtaget upp och ned gnisslar det och låter lite "plast mot plast"  där handtaget fäster. Hur smörjer man det bäst?

• Alisa
    AnPa skrev 2011-05-13 11:38:11 följande:
    Alisa: silikonspray är bäst mot gnissel! Finns på vanliga bensinmackar
    Tack!!! 
  • Alisa
    Eve94 skrev 2011-10-27 17:55:36 följande:
    Vad ska man görA åt ett chassi som gnisslar?
    Ja bra fråga! 
  • Alisa
    Insomnie skrev 2011-12-07 08:45:17 följande:
    Hej!
    Ni har säkert svarat på det här hundra gånger... men hur lång kan ett barn vara för att åka (bekvämt) i en Cam egentligen? Dottern är strax över 80 cm och huvudet tar redan i sufletten! Tips?
    Jag har sett flera som tagit bort sufletten (mer sulkylikt) och låtit större barn åka.
  • Alisa
    druttendrutten skrev 2012-09-29 19:43:06 följande:
    Vajern på min CAM gick sönder i dag !!
    Någon som har ngt billigt tips?!
    Har ska jag klara mig utan !
    Vi bytte till en hos en cykelhandlare. MEN såg sedan att vagnen fortfarande hade garantin kvar (2 år). Då var det dock för sent. Har läst om dem som fått nya chassin, men det var då våran gick sönder 2010..
    Kan tillägga att om man byter vajer själv så gäller inte garantin, för man har gjort egen åverkan. Om garantin redan gått ut spelar ju det naturligtvis ingen roll.
Svar på tråden Bugaboo-tråd nr 21