Fröken Småland skrev 2011-09-07 10:29:49 följande:
Fast är det inte också mycket det faktum att täcket är rörligt och kan hamna över huvudet och stänga andningsvägarna? Har dålig koll på forskningen, vet bara att jag knappt sovit första året med något av barnen just pga skräcken för PSD

Jag har läst väldigt mycket om PSD, typ allt som går att hitta på nätet. Har även diskuterat frågan med läkaren på Sachsskas neonatal. Bägge mina barn är födda prematurt och sonen som kom först fick allvarliga andningsproblem efter födseln och höll på att kvävas ihjäl. Sen visade han sig dessutom vara den sortens bebis som enbart kunde sova på mage. La man honom på något annat sätt skrek han i timmar...
Det stämmer absolut att täcke är en risk för att det kan hamna över ansiktet, men det som skrevs först här inne var något om att ett täcke skulle vara en större risk än en filt. Och det stämmer inte rakt av, det handlar om värmen och som du skriver, om ifall det kommer upp över ansiktet. Även en filt kan ju kväva ett litet barn.
Jag är också jätterädd för PSD men nu blir min dotter strax 8 månader så jag har börjat lugna mig litegrann iaf!