• Winglur

Skaljacka???

Jag har aldrig fattat riktigt vad en skaljacka är, 

men efter lite googlande så har jag förstått att det har med lager-på-lager principen att göra, själva jackan är vind/vattentålig och sedan har man typ en windstopper under på vintern och ingenting på våren/sommaren?
    I alf, jag tänkte köpa en sådan nu till min tös,
    hon har storlek 80 nu, och jag har tänkt att hon skulle ha den fom nu och i vår/sommar, tror ni jag ska köpa en 80 eller 86?
    POPs är väl lite större i storlekarna va?
    Så borde väl 80 passa bra...? :S
  • Svar på tråden Skaljacka???
  • Sarah84
    Winglur skrev 2010-03-06 23:02:04 följande:
    Hmm, där har du en poäng. :) Använder ni skaljackan nu med vanlig fleece under?  Måste man ha många lager under fleecen för att det inte ska bli kallt, som nu i -20? Jazzmamman: Ok, ni har alltså inte använt den något nu i vinter?
    Skaljackan använder vi inte på vintern, då används 3i1 jackan, en tjockare jacka där du kan knäppa loss fleccen i. Skaljackan använder vi endast vår, sommar & tidig höst..
  • Dr Mupp
    Winglur skrev 2010-03-06 23:02:04 följande:
    Nej på vintern använder vi vinterkläder. Skaljackan med fleece under kommer nu här när det börjar bli några plusgrader.
  • 2 små prinsessor

Vi hade FIX skaljacka till dottern förra året (hon var då 3 år). Plockade fram och tvättade den häromdagen, och den ser ut som ny. Superfin, och har funkat jättebra, dock urväxt nu. Det blir en ny sådan i år.

• Winglur

Ok, jag trodde att skaljackan och 3-i-1 jackan var typ samma.

Jag hade inte tänkt använda jackan ute nu till lek och så, utan fram och tillbaka till affären etc, i bilen. Hon har en overall till ute lek. :)
  • Lantani

Hur lång är hon?
    Har en son som är 82 cm lång, 9,8 kg och till honom köpte jag srl 92 i pops skaljacka. Har bild i galleriet under kläder!

Visst den är lång i armarna och lite lång baktill, men i armarna finns så du kan spänna in, likaså nerevid. Har testat 86 på honom också, men den blir förkort framtill väldigt fort misstänker jag!

• Sarah84
    Winglur skrev 2010-03-07 10:44:17 följande:
    Ok, jag trodde att skaljackan och 3-i-1 jackan var typ samma. Jag hade inte tänkt använda jackan ute nu till lek och så, utan fram och tillbaka till affären etc, i bilen. Hon har en overall till ute lek. :)
    Nej det är inte samma jacka.. Men många på tradera skriver skaljacka om just 3i1 jackan & de gör ju att endel köper "fel" jacka. Inte såå kul..
  • Winglur
    Lantani skrev 2010-03-07 10:47:23 följande:
    Hur lång är hon? Har en son som är 82 cm lång, 9,8 kg och till honom köpte jag srl 92 i pops skaljacka. Har bild i galleriet under kläder! Visst den är lång i armarna och lite lång baktill, men i armarna finns så du kan spänna in, likaså nerevid. Har testat 86 på honom också, men den blir förkort framtill väldigt fort misstänker jag!
    Oj ok. Jag vet inte riktigt hur lång hon är, har inte mätt på ett tag.
    Inte 80 tror jag.
    Sist va hon väl 74, när hon var 10 mån. Nu är hon 13.
    Jag ska kolla dina bilder.
    Sarah: A jag förstår det. Snark... :/
  • Winglur

Det såg ju jättebra ut Lantani!

Men en sån där 3-i-1 jacka då, är det typ vinter, tidig vår och sen höst jacka eller?
  • Dr Mupp
    Winglur skrev 2010-03-07 11:17:27 följande:
    Det såg ju jättebra ut Lantani! Men en sån där 3-i-1 jacka då, är det typ vinter, tidig vår och sen höst jacka eller?
    Ja.
  • Niinis
    Winglur skrev 2010-03-07 11:01:39 följande:
    Oj ok. Jag vet inte riktigt hur lång hon är, har inte mätt på ett tag. Inte 80 tror jag. Sist va hon väl 74, när hon var 10 mån. Nu är hon 13. Jag ska kolla dina bilder. Sarah: A jag förstår det. Snark... :/
    skulle absolut ta 86 då!! min tjej har stl 80 i sin och hon är runt 70cm och nyss fyllt 7mån, och den sitter väldigt bra!
  • kaveldun

Vi använder skalkläderna året runt och kompletterar bara med en overall att leka ute i på dagis när det är många minusgrader för att de ska slippa klä på så många lager. Ska vi till affären och liknande används skaljackan hur kallt det än är, men med en fleece under (ej windstopper). Tycker det blir så bylsigt med täckjackor när barnen inte är så stora. Har kört så både den här och förra vintern (sonen är 2,5 år nu) och han har inte frusit. När han åker slalom har han också skaljackan eftersom overallen inte går så bra att ta över pjäxorna, men då har han termobyxor istället för skalbyxorna till. Han har inte frusit då heller trots att det har varit väldigt kallt, han har underställ och en eller två fleecetröjor + skaljackan.

Ett superplagg om du frågar mig!

Ett beibsleende kan lysa upp en hel dag!!
  • Winglur

Ok. 

Nissetroll: Jag har förstått att många använder skaljacka just i backarna.
    Att man anpassar lagren under till hur kallt det är...
    Niinis, ok, fan, jag som budat på en 80. :/
    Har du möjligtvis någon bild? 
Svar på tråden Skaljacka???