• Winglur

Skaljacka???

Jag har aldrig fattat riktigt vad en skaljacka är, 

men efter lite googlande så har jag förstått att det har med lager-på-lager principen att göra, själva jackan är vind/vattentålig och sedan har man typ en windstopper under på vintern och ingenting på våren/sommaren?
    I alf, jag tänkte köpa en sådan nu till min tös,
    hon har storlek 80 nu, och jag har tänkt att hon skulle ha den fom nu och i vår/sommar, tror ni jag ska köpa en 80 eller 86?
    POPs är väl lite större i storlekarna va?
    Så borde väl 80 passa bra...? :S
  • Svar på tråden Skaljacka???
  • Jazzmamman

Ja, du har fattat principen :) Det bästa även för vuxna men skaljackor brukar se väldigt sportiga ut och det är kanske inte alltid det rätta.
    PoP är ganska stora, ja, så 80 borde vara bra. PoP har väl en fleecetröja som ingår i jackan tror jag. Den kan man knäppa loss ur jackan.
    Det bästa är ju om man kan prova den på barnet i affären men det går ju att byta också.

• Winglur
    Jazzmamman skrev 2010-03-06 22:37:16 följande:
    Ja, du har fattat principen :) Det bästa även för vuxna men skaljackor brukar se väldigt sportiga ut och det är kanske inte alltid det rätta. PoP är ganska stora, ja, så 80 borde vara bra. PoP har väl en fleecetröja som ingår i jackan tror jag. Den kan man knäppa loss ur jackan. Det bästa är ju om man kan prova den på barnet i affären men det går ju att byta också.
    Jag hade tänkt fynda en på Tradera, men då följer inte alltid fleecen med, många säljer dom bredvid... Jag ska kolla lite mer, vet du hur typ Fix skaljacka är?
  • Busbellan
    Winglur skrev 2010-03-06 22:42:46 följande:
    Jag hade tänkt fynda en på Tradera, men då följer inte alltid fleecen med, många säljer dom bredvid... Jag ska kolla lite mer, vet du hur typ Fix skaljacka är?
    Fleecen följer inte med om du köper den i butik heller, de säljs var för sig
    Personligen har jag inte fattat varfr man ska ha vindtät fleece under en vindtät jacka, utan vi kör med vanlig fleece under skaljackan
    Mamma till Nora, August och Ella
  • Jazzmamman

Vi har Fix skaljacka och den funkade bra i höstas. Tror den passar i vår också. Nu var han inte ute så mycket i skitväder för de är lite mesiga på hans dagis men ändå.

• Winglur
    Busbellan skrev 2010-03-06 22:45:28 följande:
    Fleecen följer inte med om du köper den i butik heller, de säljs var för sig Personligen har jag inte fattat varfr man ska ha vindtät fleece under en vindtät jacka, utan vi kör med vanlig fleece under skaljackan
    Hmm, där har du en poäng. :)
    Använder ni skaljackan nu med vanlig fleece under? 
    Måste man ha många lager under fleecen för att det inte ska bli kallt, som nu i -20?
    Jazzmamman: Ok, ni har alltså inte använt den något nu i vinter?
  • Busbellan
    Winglur skrev 2010-03-06 23:02:04 följande:
    Hmm, där har du en poäng. :) Använder ni skaljackan nu med vanlig fleece under?  Måste man ha många lager under fleecen för att det inte ska bli kallt, som nu i -20? Jazzmamman: Ok, ni har alltså inte använt den något nu i vinter?
    Nej, vi har inte använt det än. Får bli några plusgrader inna den åker på, och då med vanlig fleece under.
    Än så länge känns det bäst med overall, men vi har använt skaljackan i bilen och til affären och sådär
    Mamma till Nora, August och Ella
  • tessilus

om hon har 80 nu så skulle jag köpa 86 eller 92. fleecen på pop har långa muddar man kan vika upp långt o jackan har dragsko eller vad det heter, så det gör inget om det är stort o då kan hon ha det till hösten åxå

• Jazzmamman

På vintern har han overall. De har ett bättre foder och får ingen tråkig glipa mellan byxa och jacka. Fleece är inte så himla varmt.

Kom på en sak som jag stört mig på. I små storlekar är skaljackor som en rustning. Styvt tyg och täckt av styva stora, helt onödiga detaljer som blixtlås till fickor. Tillverkarna skalar bara ner storlekarna när de syr men blixtlås och knappar är samma som till stora barns kläder.
    Förra våren/sommaren hade han en NameIt-jacka som var smidig och fin och utan onödigt bjäfs. Den var vindtät men stod nog inte emot så mycket vatten men han var inte sån då att han rullade sig i vattenpölar.
    Kolla plaggen i affären först innan du handlar på nätet, det skulle jag gjort.

• Sarah84

Jag köpte en skaljacka till sonen i storlek 80 & han är 6-mån 72cm lång. & den är rymlig, absolut inte stor.
    Jag rekomenderar att ta med barnet & prova ut..

Svar på tråden Skaljacka???