Cerclage?
Hallå!
Har en liten fråga, var nånstans i landet har ni fått cerklage? Verkar som dom inte sätter sånt i Göteborg iaf :-/
Hallå!
Har en liten fråga, var nånstans i landet har ni fått cerklage? Verkar som dom inte sätter sånt i Göteborg iaf :-/
Det är så här att jag gjorde ett vul för några veckor sen p.g.a. att jag hade en tyngdkänsla neråt. Dom såg inget konstigt utan förklarade att det kan bli så efter några graviditeter, musklerna blir helt enkelt lite förslappade.
Var på återbesök i torsdags och då hade livmoderhalsen förkortats från 40mm till 26mm på 3 veckor. Så nu är jag sjukskriven 4 v och ska ta det lugnt (sitter och ligger mest hela tiden)!
I höstas förlorade jag två barn i v21 så jag är väl extra orolig för det antar jag.
Men jag har iaf frågat min bm, mvc-läkaren och ett par andra om cerklage men alla säger bara att "nej, sånt görs aldrig längre". En jag pratade med sa att det inte görs i Göteborg längre iaf. De andra sa att det är alldeles för sent ändå. (jag är i v 19+4 idag)
Vill väl egentligen bara höra att sånt kan göras om det nu verkligen skulle bli aktuellt. Känns som att skulle nu nåt sätta igång och det är på väg att gå åt helskotta, så kan man väl ändå göra ett försök med cerklage?! Eller så bor jag helt enkelt på fel ställe!
Känner mig mest bara fruktansvärt orolig och tankarna går på högvarv mest hela tiden...
Har inte fått någon bra förklaring till varför jag förlorade barnen annat än att tvillinggraviditeter är riskgraviditeter. Det kan jag väl köpa, men dessutom fick jag reda på efteråt att jag hade gbs också så jag tror absolut att det har nåt samband!
Vattnet gick helt plötsligt utan nån förvarning, ca trekvart-en timme efter jag kom hem från jobbet så gick jag och kissade, när jag var klar så kände jag att nåt stort var på väg ut. Försökte hålla tillbaka det men det gick inte...
Sen var det kört.
Jag förstår ju att dom tvekar och att det bästa är att sätta cerklage tidigare, men ska man behöva förlora flera barn innan dom gör något??
Jag har inte haft några värkar heller, möjligtvis några sammandragningar som inte gjort ont. Bara blivit lite hårt typ. Och dessutom efter jag fick reda på det här (orsakat av stress, oro antar jag).
Det var fortfarande stängt iaf, bara förkortat helt enkelt.
Men hur vet man egentligen om den är försvagad? Vad kan det annars bero på att den kortas av?
Sen är ju frågan vart jag ska vända mig för att inte bara få negativa svar när jag frågar om cerklage.
Hallå.
Åkte upp till specmvc idag. Fick iaf gjort ett vul och tappen hade växt med ca 4mm.
Lönar väl sig att ta det lugnt
Känner mig mycket lugnare nu, att det går åt rätt håll!