almam skrev 2010-07-02 10:48:09 följande:
Penny Jenny
Läste att du fick ett sent cerklage. Tänkte bara berätta att förra graviditeten så hamnade jag på akuten i vecka 20. Det upptäcktes att mitt cervix var i princip helt borta och jag hade stor tunellering. De la in mig på sjukhuset (malmö) men sa rakt ut att jag skulle ge upp. Bebisen hade ingen chans att klara sig. De ville inte sätta in cerklage eftersom de var rädda att jag hade en infektion.
Men vi gav inte upp. Efter 10 dagar var min bebis fortfarande i magen så i vecka 22 fick jag cerklage.
Jag hade mycket ont efteråt. Massor med sammandragningar.
Kom hem efter 4 veckor på sjukhuset. Hemma så låg jag bara i sängen och gick på toan när jag verkligen var tvungen. Och jag verkligen bara låg. Jag satt aldrig. Eftersom en barnmorska berättade att tom när man sitter så trycker man på cervix och det var inte bra. Läkaren tyckte att visst kunde jag ta en runda i lägenheten men nix det gjorde jag inte. I vecka 27 så mätte de cervix och den var drygt 1cm trots cerklage så de gav mig kortison och trodde att bebisen skulle komma. MEN nej det blev ingen bebis. Jag bara låg och låg. Lärde mig äta liggande. Cerklage togs bort i vecka 37 och vecka 38+0 så kom hon. Vår mirakel bebis.
SÅ KÄMPA PÅ. GE ADRIG UPP. Rör dig inte mycket vad än de säger.
Denna gång så fick jag en tidig cerklage men vatten gick i vecka 21. Alla trodde att det var över men NEJ. Jag har nu varit inlagd på sjukhuset i drygt 6 veckor och har i princip ingen vatten kvar men bebis är i magen. Är i vecka 27+3.
Jag ligger också i Lund, avd 44. Vilket rum ligger du på? Vad heter läkaren som satte cerklage?
KÄMPA KÄMPA KÄMPA!!
Ojojoj, vilken dramatik!! nä, alltså jag ligger här och tänker så göra i minst två veckor till. skiter i vad dr säger. Jag gör allt liggande, surfar, äter, läser, dricker - you name it! Är dock uppe på toa och duschar.
Ligger på avd 49 men ska få flyttas upp till 44:an nästa vecka om jag ff är gravid då (vilket jag innerligt hoppas!!). Dr som satte cerklage och som även följer upp mig sedan dess är Dag W-S. Du har säkert träffat honom under dina veckor här :)
Lycka till! Vad härligt att du kommit så långt!