• IrisBlå

Cerclage?

Dallis skrev 2010-03-08 01:35:18 följande:
    Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?
    PennyJenny skrev 2010-08-11 15:36:13 följande:
    GRRRR..... Dumma dumma doktor! Förstår att du blir jättestressad av att ha det hängade över dig att dom vill skicka hem dig. Förstår inte riktigt hur dom resonerar...

Och det här med sängläge, här är det samma sak. Ena dr säger att jag inte ens får åka rullstol till undersökningarna utan i säng medans andra säger att jag kan sitta uppe och äta och gå runt lite i rummet osv... Hm, VEM ska man tro på? Jag går på min egen magkänsla... KRAM
    Hej! Jag är ny här på FL men har följt tråden ett tag. Är lite i samma situation som några av er, förutom att jag inte har något cerklage. Jag har haft täta sammandragningar sen v.20 som påverkat min livmodertapp, legat inlagd, fått antibiotikadropp och är nu sjukskriven. Har en fråga till dig PennyJenny... Läste någonstans i tråden att du fått Clostridium Difficile. Fick besked idag av min läkare att jag också har det... Rynkar på näsan Vill du berätta vad det innebär? Och vad dom gör? Har du fått medicin för det?
    Tacksam för svar... Solig
  • IrisBlå
    PennyJenny skrev 2010-08-11 19:00:55 följande:
    Hej

Jag fick den diagnosen för ett tag sedan (några veckor sedan) men eftersom jag inte längre hade några som helst symtom så ville dr avvakta behandling. Dock har nya prover visat på att bakterien ökat igen så idag har de satt in Flagyl för att se om det kan få bort bakterierna. Finns även en medicin som heter Vancocin (eller nåt sånt) som man kan ta, men det är tydligen ett "rävgift" enl en del dr som de helst inte vill att jag ska ta som gravid. Det ska inte vara farligt med Clostridium för själva graviditeten, mer än att diarréerna ju gör att man får mer sd vilket inte är så bra.
    Tack för svaret!  Skrattande
    Mina sd har också blivit bättre och jag är inte fullt så dålig i magen längre. Men man kan alltså ha många bakterier ändå, utan så mycket symptom? Min läkare ville inte heller ge medicin eftersom jag är gravid.. Känns dock inte helt okej att gå omkring med, man funderar ju om det kan smitta barnet på något sätt, nu eller vid förlossning eller senare.. Hmm.. Jaja..
    Jag håller tummarna för dig och din bebis Jenny! Själv är jag i v. 27 nu, lite lugnare än v. 20 som jag var i när jag blev inlagd...
    Kram
  • IrisBlå
    PennyJenny skrev 2010-08-11 21:34:27 följande:
    Det är det jag oxå är rädd för, att jag ska smitta liten nu eller vid mitt snitt eller efter snittet. Han kommer ju vara prematur när han kommer så jag är himla orolig för detta faktiskt. Neonatal säger dock att det är ingen fara även om man inte behandlar så länge man har god handhygien. Men nu har dom som sagt satt in behandling eftersom det ökat igen och det känns rätt skönt faktiskt. Men nu nojjar man sig för medicinen... Ja, alltid är det nåt man funderar över Obestämd

Imorgon är jag 28+0, känns helt underbart
    Men hur har dom sett att det ökat igen på dig? Tar dom prov regelbundet för att se så det inte ökar? Eller har du fått tillbaka symptom? Förlåt alla närgågna frågor... Tungan ute Farligt att googla rundor, men jag tycker ju inte att det verkar som en smitta som är ofarlig precis...
    Har ni tagit reda på att det är en liten gosse som ni väntar? Skrattande 
  • IrisBlå
    Dallis skrev 2010-08-12 00:47:34 följande:
    Välkommen hit IrisBlå!
    Hoppas verkligen att allt kommer gå vägen för dig!

PennyJenny: Bara två veckor till nu! Är lite avundsjuk på dig. Även om jag vill att Plutt ska stanna så länge som möjligt, så vill jag samtidigt ha krabaten här nu :)

Tigerkaka: VIlka knäppa läkare! Man tycker ju att de borde lyssna mer på dig och din oro. Stå på dig!

Själv så sitter jag här med en hel del ångest just nu.
    Har haft en del sammandragningar de senaste dagarna, varav ungefär hälften har gjort ont. Får dessutom rätt så många sparkar neråt som känns rejält i cerclaget. Läkaren jag träffade sist sa att det inte är någon fara att bebisen sparkar neråt, för det kan ändå inte hända något. Det känns verkligen inte som "inte något".
    Tycker att det svider runt cerclaget mest hela tiden, men enligt läkaren är det normalt, eftersom jag har ett främmande föremål i kroppen.
    Jag vet inte om jag ska ignorera smärtan eller söka för det. Det känns som att läkarna kommer ge samma svar... Är i vecka 26+5 idag..
    Har ni kännt något liknanade?
    Tack Dallis! Även om jag inte har något cerklage kan jag kanske få hänga här med er? Cool
     Jag vet hur jobbigt det är med tidiga sd och det enda man tänker på dagarna i ända är livmodertappar, millimetrar, sammandragningar och hur det ska gå för ens lilla bebis...
    Tänker på er som kämpat länge och legat inlagda, all oro, usch!
Svar på tråden Cerclage?