Inlägg från: DevilsDaughter |Visa alla inlägg
  • DevilsDaughter

Cerclage?

Hej!
    Förlåt om jag bara hoppar in såhär. Men tänkte eftersom många här som fått cerclage är samlade så kanske det är bäst att fråga här.

Detta är min tredje graviditet. De första två gick helt komplikationsfritt, men efter andra barnet så koniserades jag kraftigt, läkaren uttryckte det som att man i normala fall kan koniseras 3 ggr men på mig gör de alla 3 koniseringarna på samma gång, jag kan alltså inte koniseras mer då tappen inte räcker till. Han sa att om jag blir gravid så kommer jag att få gå på täta kontroller under hela graviditeten och han pratade om att cerklage  kan bli aktuellt och förklarade för mig hur det fungerade.

Jag är gravid nu och har gått 10 veckor och fick tid hos en annan läkare angående tappen, träffade henne för 2 veckor sedan. Hon tyckte att den såg fast och bra ut och att inga fler kontroller behövs. Jag yrkade då på att man väl borde kolla så att den inte öppnades i förtid och hon sa då något om att jag kanske kunde få en tid längre fram runt v 30. Jag berättade vad min tidigare läkare hade sagt och hon avfärdade det och sa att det såg bra ut och att min tapp räckte till för en graviditet.

Vad ska jag tro om detta? Ska jag lita på denna läkare?Är rädd att jag inte kommer att känna om/när jag öppnas. Men andra barnet öpnades jag 8 cm utan att märka något, dock efter fullgången tid.

• DevilsDaughter

Tack för svaret!
    nej, hon sa inte det. Ångrar nu att jag inte frågade.. Men jag har inte så bra koll på hur lång tappen "ska" vara, så det kändes inte aktuellt då.. Just under besöket kändes det lugnande att allt var så "bra", oron kom efteråt..  Men jag har tänkt precis så som du säger, att hur blir det när trycket ökar?

Är lite osäker på vart jag ska vända mig, på det MVCet jag är inskriven på har vi bara denna läkaren.

• DevilsDaughter

Magda: Ok, ska prova att vända mig till gyn på sjukhuset då, det var där jag behandlades för cellförändringarna. Jag bor i Karlskrona, så det är Blekingesjukhuset vi har här.

• DevilsDaughter

Schäfer: Vet inte faktiskt.. Han är överläkare, vet inte om de tar emot bara sådär när det inte är nåt speciellt. Får ringa och kolla.

• DevilsDaughter

Hej
    Jag skrev här för ett tag sedan om att jag hade koniserats men inte fick tid till kontroller under graviditeten eftersom läkaren tyckte att det var onödigt trots att spec-läkaren sagt att jag behöver det om jag skulle bli gravid. Jag har nu gått 14 veckor och kämpat/tjatat för att få fler tider för kontroll av tappen men NEJ, de kommer göra en kontroll i v 28 men inget mer. Finns inga tider till det någonstans.

Jag har nu börjat få sammandragningar varje dag, kanske 4-5 om dagen. De gör inte ont men en del är kraftiga så att det strålar ner i benen. Magen blir hård och jag får mensvärk.  Om jag står/går en längre stund så får jag en kraftig tyngdkänsla neråt som faktiskt gör ont mellan benen, något som jag i tidigare graviditeter fått i slutet när det blir tungt. Jag tycker att sammandragningarna blir starkare för varje dag och igår så tog en verkligen andan ur mig. Därför har jag ringt till MVC idag och berättat om detta. Hon tyckte att jag definitivt var i behov av en läkartid men att det inte finns en enda ledig tid förren om en månad! Och hon sa att om det fortsätter idag så får jag åka in till akuten. Hon sa att det inte var normalt att känna detta såhär tidigt, v 20 ok, men inte v 15. Hon sa att det är viktigt att jag kollar upp så att det inte "händer" någonting.

Ni i denna tråden verkar ha koll på sådant här. Kan detta vara ett tecken på att det inte är som det ska eller kan man ha såhär ändå, trots att allt är normalt?

• DevilsDaughter

Hej
    Jag funderade lite på det att om det bara har börjat att påverka liite på cervix, kan de se det då? De vet ju inte hur lång den var från början.. Eller ser de det på något annat sätt?

• DevilsDaughter

Ok, men får man återbesök till akuten? För det finns inga tider nånannanstans.. Visste inte att det fanns medicin mot det.. Få se hur jag gör idag, när jag åker in, kanske väntar på en sammandragning som MVC sa, ska till MVC och lämna ett urinprov för att kunna utesluta UVI.

• DevilsDaughter

Ok, hoppas på UVI då! Fick en sammandragning nu, tycker inte att de borde komma så här med jämna mellanrum under hela dagen om allt vore ok.. Åker in efter att ha kollat urinprov, man får svar på urinprovet direkt va?

• DevilsDaughter

Jag har haft UVI en eller två gånger, men kommer faktiskt inte ihåg om jag fick svar direkt då.. Ja trodde att det var som när man kollar tex halsfluss att de ser på en sticka eller något.. Men det är möjligt att det ska odlas. Ska googla lite.

• DevilsDaughter

Verkar som att man kan se om man har bakterier i urinen genom ett enkelt prov och så gör man en odling för att se vilka bakterier det är..

• DevilsDaughter

Hej!
    Har varit på akuten nu. Ingen mätning blev det, väldigt stressad läkare, men allt såg bra ut. Han sa att om sammandragningarna skulle ha påverkat på något sätt så skulle man börja blöda, vilket jag inte tror alls på stämmer.. Jag har tid för RUL 27 oktober, så det blir ju som en extra koll då. Men vet inte riktigt hur jag ska göra om sammandragningarna ökar som de har gjort nu, känner skillnad på dem från dag till dag. Svårt med flytingarna, tycker ibland att de ökar men det går upp och ner.. Man känner sig så himla besvärande också när man kontaktar vården när det inte finns tider någonstans. Den gynläkaren jag fick nu var den enda gynläkaren som jobbade och han hoppade då mellan förlossningen gynspec och akuten så jag fick vänta länge... Han fick ju kuta till förlossningen med jämna mellanrum när han behövdes där.
    Tillhör Blekingesjukhuset, bor i Karlskrona.
    tack för hjälpen, känns skönt att ha sett att allt såg bra ut och att bebis levde.

• DevilsDaughter

schäfer: Du hade rätt, det skickas iväg! Min BM skulle ringa mig om det.

Magda: Dålig apparat, eller så kunde han inte med den.. Det verkar inte som att de gör mätningar av cervix här!? fast en mätning hade kanske inte hjälpt så mkt eftersom jag inte får några fler besök.. Hade ju ett för cellprov i början av oktober, tänkte de skulle kontrollera tappen då också, men det ringde de och avbokade för att de behövde tider, så jag får inte göra cellprov förren på efterkontrollen och då är det mer än 1,5 år sedan jag gjorde senaste cellprovet trots att jag bara gjort ett kontrollprov efter cancern.. Denna cellprovstiden har jag verkligen kämpat för att först få och sedan behålla men det gick inte.. Man får aldrig prata med läkarna heller utan bara sjuksköterskor som vidarebefordrar till dem så det är svårt att tjata, går liksom inte hem.. Jag blir så trött på detta, men är så orolig också.. Men skönt att allt såg bra ut nu iaf.

• DevilsDaughter

Jo, vi kommer antagligen att vända oss privat för att göra cellprov. Jaså? har inte hört att man inte kan göra det när man ammar! Får kolla upp de där!

• DevilsDaughter

Tror också på att det bästa är att lägga över tröstandet till pappan. För det kommer bli jättesvårt för dig att trösta henne utan att amma när brösten hela tiden är inom räckhåll för henne. Det är det som är så svårt, napp och annat de kan bli "beroende" av kan man lägga undan, men går ju inte med brösten. Jag har aldrig haft det problemet eftersom mina barn varit så matglada, så när de upptäckt maten så glömde de bort ammandet. Men har en kompis som hade samma problem med sin lilla.

Svar på tråden Cerclage?