Cerclage?
Hej!
Förlåt om jag bara hoppar in såhär. Men tänkte eftersom många här som fått cerclage är samlade så kanske det är bäst att fråga här.
Detta är min tredje graviditet. De första två gick helt komplikationsfritt, men efter andra barnet så koniserades jag kraftigt, läkaren uttryckte det som att man i normala fall kan koniseras 3 ggr men på mig gör de alla 3 koniseringarna på samma gång, jag kan alltså inte koniseras mer då tappen inte räcker till. Han sa att om jag blir gravid så kommer jag att få gå på täta kontroller under hela graviditeten och han pratade om att cerklage kan bli aktuellt och förklarade för mig hur det fungerade.
Jag är gravid nu och har gått 10 veckor och fick tid hos en annan läkare angående tappen, träffade henne för 2 veckor sedan. Hon tyckte att den såg fast och bra ut och att inga fler kontroller behövs. Jag yrkade då på att man väl borde kolla så att den inte öppnades i förtid och hon sa då något om att jag kanske kunde få en tid längre fram runt v 30. Jag berättade vad min tidigare läkare hade sagt och hon avfärdade det och sa att det såg bra ut och att min tapp räckte till för en graviditet.
Vad ska jag tro om detta? Ska jag lita på denna läkare?Är rädd att jag inte kommer att känna om/när jag öppnas. Men andra barnet öpnades jag 8 cm utan att märka något, dock efter fullgången tid.