• Liisa

Cerclage?

Hamnade in här av en slump.....men vad kul att se lite välbekanta nick....roligt att det väntas småsyskon
    Själv är jag oxå ganska nyplussad så....hör väl inte hemma här egentligen då jag inte behöver cerklage vad jag vet men var bara tvungen att  säga "hej"

Alexander & Rasmus 9/7-06, Linus 24/4-07 & Theo 6/2-09
  • Liisa
    schäfer: HEEEEJ tjejen! Roligt att "se" dig med TACK tack ....ja det är bara bra än så länge men har ju haft problem med panikångest sen i vintras & jag känner att det kommer lite smygande sådär redan men tror det är under kontroll iaf. Hur är det med er?

Niinis: Grattis till liten i magen, förstår din oro för hur det ska gå/bli. Hoppas du kan få någon rätsida på det hos läkaren.
    Skönt att ni fått extra stöd o så till er son..
  • Liisa
    Thalis skrev 2010-10-25 10:41:42 följande:
    Liisa: Jag känner igen ditt nick,trodde att det var från den gamla cerklagegänget,men eftersom du skrev att du inte behöver cerklage så vet jag nu inte!!
    STORT GRATTIS !!!!
    Du har så rätt Thalis...jag var med där för jag skulle ev ha fått det förra grav men det blev inte så....men tror inte att jag kommer få något denna gången heller då Theo kom i v.37 så...
    TACK & Grattis själv
  • Liisa
    Thalis skrev 2010-10-25 10:50:22 följande:
    Tack tack!!
    Vad skönt att du slipper cerklage!! Önskar att vi alla slapp det!
    Det är jättekul att vi är så "många" från det gamla gänget som är återigen på smällen !!

Bara inte Småfötter kommer in i tråden och säger att hon väntar trillingar!!!
    Hahahahaha nä,jag kan tyvärr inte glömma Småfötter
    Ja det är jätteskönt & jag önskar ni alla skulle få slippa...
    Ja men det är ju superskoj, letade efter "gamla cerklage"-tråden men hittade den inte...
    Oh nej Småfötter vill vi inte behöva råka ut för igen...kan inte glömma jag heller......
  • Liisa

Ja men verkligen trist.....får starta en ny hihi

• Liisa
    Schäfer skrev 2010-10-25 11:14:33 följande:
    småfötter...usch...får rysningar...Kräks

Liisa: vad jobbigt med panikångest... Hoppas du får må bra under graviditeten!!! Själv tycker jag att det är jätte jobbigt nu...bara väntar på att allt ska gå åt helvete Jag är i "mina kritiska veckor" kom jag på igår så inte så konstigt att allt känns jobbigt... Tyvärr lär jag nog få ha det så här i någon månad till innan det känns bä
    Mm har vart rätt jobbigt med panikångesten, fick min första attack i jan 2010, beror mkt på stress & sömnbrist, har vart för mkt under de senaste 4 åren helt enkelt. Såhär i efterhand kan jag ju konstatera att jag troligtvis hade panikångest även under grav med Theo......

Oh gumman jobbigt att vara i de "kritiska" veckorna, vet inte riktigt vad jag ska säga men en stooor bamsekram skickar jag till dig Hjärta
  • Liisa
    MagdaA skrev 2010-10-25 13:09:57 följande:
    Liisa: hej! de va inte igår! men, jag hänger inte riktigt med... slipper du cerklage nu?
    Hej Magda
    Jag var ju med i "cerklagetråden" då jag vart gravid med Theo eftersom dom misstänkte försvagad livmoderhals efter att ha fått tvillingarna i v.22+6 & sen kom ju Linus i v.32+2.
    Då fick jag gå på bedömning om huruvida jag skulle få cerklage, men de ansåg inte att det behövdes.
    Theo föddes då i v.37+3.
    Har därför svårt att tro att det skulle bli aktuellt denna gång, så ja jag slipper cerklage
    Hoppas du fick lite rätsida på det *hihi*
  • Liisa
    Thalis skrev 2010-10-25 22:37:28 följande:
    Jag fick rätt ofta sådana attacker när jag väntade Alex  och fick lära mig hur jag skulle "lyfta" bort elefante från bröstet.
    För mig kändes det som om en elefant satt på mit bröst och jag kunde inte andas och fick värsta paniken.
    Jag skulle andas in genom näsan och ut genom munnen och äkna till 10 vid varje inandning och utandning och mentallt lyfta bort elefanten.
    Det funkade för mig.
    Jag hade för 2 veckor sedan en sådan attack,det var inte roligt!!
    Oh tack för tipset, är verkligen inte kul när man får de där attackerna.... går just nu på Uppsala Universitet, pyskologimottagningen & får behandling av en psykologstudent & det har blivit mkt bättre sen jag började där o det är skönt, men nu har jag sovit lite dåligt på sistone, vart uppe lite för sent, & blivit förkyld så nu är det lite mera än på länge men ändå inte speciellt farligt som tur är.
    Själv får jag tungt att andas o molande, diffusa konstiga känslor runt bröst/hjärttrakten så man tror ju det är något fel varje gång, sååå obehagligt. Domnar i tungan, läpparna, får yrsel, mår illa fryser osv....
    Hoppas man blir helt fri nån gång....

Men ska anamma ditt tips då det blir tungt att andas men än så har det vart lugnt *peppar peppar*
  • Liisa

Thalis: tack ja det är sååå obehagligt att det är sååå fysiskt. Nu har jag ju vart rätt skonad speciellt senaste månaden o det är nog mycket tack vare att jag går på behandlingen. (KBT) tror att det kan vara till bra stöd nu under graviditeten, men skönt att få lite "nödtips" oxå.
    Jag har ju trott jag ska få hjärtinfarkt eller nåt o det är inte nå roligt det heller, hjälper ju inte till att man dessutom är vääääldigt överviktig....så tankarna snurrar ju igång direkt då man haft en  attack.

Kram till dig med tjejen...

Förresten, när är du beräknad?

• Liisa

Ja det är väl så....du har så rätt....men ibland undrar man när 17 man ska få bara vara utan alla dessa problem...
    Oh vad häftigt...jag var beräknad till den 24/2-2009 med Theo, han kom 6/2-2009

Själv är jag beräknad till 30/6 enligt FL's graviduträkning efter senaste mensen... men det blir nog ett par veckor innan..

• Liisa
    Thalis skrev 2010-10-25 23:03:15 följande:
    Coolt! Min Alex är född den 25/5
    Jepp maken och jag myser alltid vid samma årstid hahahahaha
    Ja men hur stor är risken att ni skulle vara beräknade exakt samma datum som vi var...haha

Ja vi verkar oxå mysa ungefär samma årstid vi med, Linus var ju beräknad till 17/6 men kom i april han...hihi
  • Liisa
    Dallis skrev 2010-10-25 23:40:33 följande:
    Ironifaktorn är hög här just nu!

Plutt bor fortfarande kvar i magen och jag är så trött, hela tiden.
    Åkte in i natt för jag trodde på fullaste allvar att det var dags, men ICKE! Det var bara extrema förvärkar.
    Jag är bara öppen som en fingertopp, alltså ingenting. Bm försökte tvinga upp cervix, men nej. Fick veta att jag antagligen har svårt (!) att öppna mig för att där är ärrbildning efter cerklaget.
    Har knappt sovit de senaste nätterna, för jag har känningar hela tiden.
    Får ofta hugg i cervix, vilket inte är skönt alls. Ryggen håller på att ta kål på mig, liksom ljumskarna.
    Kan det inte vara nog nu?

Förstår att mina bekymmer är små om man jämför med er, så jag skickar massor med bamsepeppkramar!!!!
    Men fy vad jobbigt... måste vara oerhört psykiskt påfrestande.... Förstår du fått nog...

Dina bekymmer är absolut inte mindre än någon annans, hoppas verkligen inte att du känner så. Bamsekram till dig med!
  • Liisa
    schäfer: Hehe vadå brukar du inte bada det till jul haha

Låter som ett gott recept Thalis....ska jag prova..
  • Liisa

Grattis till lillebror MAGDA!!!!!

Thalis: Lycka Till!!

Schäfer:  men fy gumman, men skönt att veta vad som händer i kroppen på ett sätt & att du är på "rätt ställe" iaf... skickar en bamsekram...

Niinis: Usch jobbigt med dessa "jobbiga veckor" skickar en bamsekram till dig med!

Alexander & Rasmus 9/7-06, Linus 24/4-07, Theo 6/2-09, "Mini" BF 30/6-11
  • Liisa
    Magda: Grattis till lille Matteus & vad härligt att höra att ni fått komma hem o allt.....
    Vilken fin bild på dig o bebismagen
    Alexander & Rasmus 9/7-06, Linus 24/4-07, Theo 6/2-09 &
  • Liisa

smyger in här ibland o kollar lite hur ni har det...

Niinis: Grattis till beviljat snitt, det är du verkligen värd!! Skönt att ha kommit så långt o att du nu kan andas ut i förlossningsfrågan...

Trassel: Vinkar hej hej

(A & R 9/7-06) Linus 24/4-07, Theo 6/2-09, BF Juni 2011
  • Liisa
    Niinis skrev 2011-04-16 00:14:09 följande:

den 11 april kl 10.04 tittade vår lilla prins ut, född v.33+3, 2130g och 45cm, skrek direkt när han kom ut Skrattande hade cpap 2 dagar, nu bara sond och övervak, allt är bra med honom. Själv fick jag mitt snitt, blev akut visserligen men är SÅ NÖJD med den förlossningen, superbra gick allt!! Fick värkar kvällen innan, åkte in med ambulans, de stoppade värkarna över natten med sen var jag öppen 3 cm dagen efter och cerklaget hade inte ens klippts så det blev akutsnitt, samt cerklage borttagning efter snittet. är super glad och lilla killen ska heta Julian! vi blir kvar på sjukhuset ett tag men jag återkommer! kämpa på kära vänner med graviditerna, plötsligt är man där med ett barn, vare sig man tror det eller ej Glad

Stort grattis till lillkillen!! Skönt att höra att det blev en bra upplevelse av förlossningen o så....
  • Liisa
    Niinis skrev 2011-04-18 00:52:40 följande:
    här är min lilla prins! 6 dagar gammal!
    ">

" target="_blank">

Men sicken liten sötnos ni har fått....
  • Liisa
    snalmums skrev 2011-05-22 16:48:19 följande:
    förstår, men det är svårt att få en mjukare mage faktiskt när man typ bara ligger hela dagarna. äter linnfrö, katrinplommon med mera för att gå igång magen men icke!
    Kiwi har jag hört ska vara bra....tror schäfer körde med det om jag inte minns fel
Svar på tråden Cerclage?