• zeke

Cerclage?

Såg inlägget om cerclage och blev nyfiken. Som flera av er andra har jag haft en hel del otur vad gäller graviditet och vill göra allt för att den här graviditeten ska gå bra. 2010 förlorade vi våran son i v.27, pga för tidig vattenavgång. De vet inte exakt vad som var orsaken till vattenavgången men troligen var det en infektion. Jag är nu gravid igen och är i v. 19. Tyvärr fick vi i veckan veta att min livmodertapp är mjuk och förkortad (34 mm) och jag är nu ordinerad vila. De har även tagit prover för UVI och andra möjliga infektioner, som jag kommer få svar på förhoppningsvis imorgon. Saken är den att förra graviditeten hade jag inga problem med öppen eller mjuk tapp och har heller aldrig fått höra att den är förkortad, snarare tvärtom. När jag tänker efter har jag dock haft sammandragningar (säkert sedan v. 12) vilket jag dumt nog inte tog på allvar förens i veckan, då jag tog kontakt med min läkare som konstaterade förkortad tapp. 

Min undran är helt enkelt om ni med erfarenhet av cerclage tror att det kan vara något för mig ä'ven fast jag inte har en förkortad livmodertapp från början och även fast det är ganska sent i graviditeten? Någon med liknande erfarenheter??
    I så fall är det någon som har koll på sjukhusen i Stockholmsområdet och vet vilket som är bäst att vända sig till för att få mer info??

När jag nämnde cerklage för min läkare i veckan så fick jag bara som svar "det görs knappast längre".... men när jag läste era inlägg och erfarenheter så blev jag fundersam om det ändå inte är något som jag bör strida för....Det är verkligen en djungel att hitta rätt i sjukvården!

• zeke

oj oj oj, jag beklagar verkligen MiScHoOo. Jag beundrar så din kraft att gå vidare. Samtidigt vet jag att önskan att få barn är stark, även fast  jag inte varit med om hälften av det som du har varit, och den gör att man orkar det mesta. Konstigt nog... Jag hoppas verkligen att det går vägen för dig denna gång-håller alla tummar!

Lanie: nej, jag hade inte sd så tidigt i graviditeten förra gången. Det kanske är så att livmoderhalsen kan  försvagas efter en graviditet? Det var ju inte så länge sen jag var gravid, menar jag...
    Jag ska ta med mig alla era goda råd och synpunkter när jag i eftermiddag ger mig av till min läkare. Sorgligt men sant att det idag gäller att stå på sig och vara stenhård för att ta sig fram inom sjukvården. Nu ska jag fortsätta med min heltidssysselsättning-VILA- fram till dess det är dags!

• zeke

hej alla,
    här är det fortsatt viloläge som gäller vilket verkligen är urtrist! för er som inte minns min story eller inte läst den så har jag restruktioner att vila pga funneling. I dagsläget tycker läkarna inte att det är läge att sätta ett cerklage eftersom min tapp fortfarande mäter 37 mm. De tänker sig snarare akut cerklage, om det behövs, och jag går därför på kontroll en g/vecka. Jag är i v. 21 nu så det är ju ett par kritiska veckor kvar innan det går att pusta ut något. Jag vet inte om det är rätt beslut men har helt enekelt valt att lita på läkarna....Innebär ju ändå en viss risk att sätta ett cerklage och verkar ju kunna gå ändå med hjälp av vila...

Hur som helst, det jag funderar på är om ni andra som har restruktioner att vila (dvs endast röra sig vid absolut behov, såsom toa, äta osv) har fått blodförtunnande i någon form? Under min förra graviditet, då jag var inlagd på sjukhus stor del av tiden och var sängliggande, så fick jag blodförtunnande sprutor 2 ggr/dag. Efter att ha legat ett tag så känns det ju verkligen i kroppen, speciellt i benen och jag vill ju absolut inte råka ut för en blodpropp! Är därför lite nyfiken på hur ni andra som vilar/har vilat har/haft det med detta?

Håller tummarna för er alla som ligger där ute och kämpar er fram vecka för vecka! Glad

• zeke
    melinda88 skrev 2011-07-26 09:38:13 följande:
    Hej på er!
    Nu ligger jag på plats i Linköping efter en dramatisk dag igår. De gjorde ett vul igår förmiddags och trots att det var tre läkare där så kunde de inte se något. Så helt plötsligt så blev det bråttom att få mig hit upp. När vi kom fram så gjorde de ett vul och då visade det sig att tappen var mer eller mindre oförändrad sen förra veckan :D Ca 17 mm tapp och funeling ner till cerklaget som är ca 2 cm som bredast. Så otroligt skönt att se :) Så nu är det en massa information från läkare, barnmorskor och så kommer någon läkare från neo snart för att informera oss om vad som händer om lillen skulle födas under tiden som jag ligger här.

Appropå försäkringar. Ringde igår folksam där jag har min utökade gravidförsäkring för att se om den täcker sjukhusvistelse, vilket den inte gör för min del. Men när hon kollade så såg hon att jag har en barn och ungdomsförsäkring hos dom som mina föräldrar tecknat. Via den får jag drygt 400 kr/dygnet som jag är inlaggd! Blev alldeles chockad när jag hörde det. Så nu måste jag se till att tacka mina föräldrar ordentligt att dom tecknade en sån när jag var liten :)
    hej alla,,
    och tack för alla snabba svar angående blodförtunnande! Jag var hos min läkare igår och tappen var oförändrad tack och lov! De tycker fortsatt inget cerklage utan att jag ska fortsätta vila som jag gör idag. Svårt det där, men just nu lutar det åt att jag inte kommer ta fajten för cerklage utan förlita mig på att det kanske ändå kan gå vägen med hjälp av vila.

En tråkig grej som hon sa var att om vi skulle vilja ha ett till barn så är det troligt att samma sak skulle inträffa som det gjort nu. Hon pratade om att min kropp troligen är "inställd på" att sätta igång för tidigt.  Låter lite konstigt tycker jag-är det någon som hört något liknande? Men jag antar att det är därför som cerklage sätts tidigt (v.12-16), dvs  i förebyggande syfte för att man ska slippa ligga och vila en hel graviditet?? Shit, blir inte klok på alla läkares olika åsikter och ideer om cerklage och inte cerklage! Vet att jag ligger lite i förväg i tankarna angående ett barn till, eftersom jag ännu inte vet hur jag kommer känna angående ett barn till efter denna graviditet,  men som ni vet snurrar ju tankarna åt alla håll när man ligger och gör ingenting!

melinda88: vad skönt att höra att tappen var oförändrad! Jag vet verkligen vad du går igenom. Vid min förra graviditet låg jag inlagd från 22+3 tom v.27 och gick igenom mycket av det du går igenom just nu även fast anledningen till inläggningen var lite annan än den du beskriver. Håller tummarna SÅ för dig!Glad
  • zeke
    snalmums skrev 2011-07-26 12:13:12 följande:
    vad lustigt av läkaren att kommentera det på sånt vis, min läkare var snarare tvärtom att det var bättre att sätta cerclage så vi skulle slippa att förlora ett barn till. fast andra sidan finns det ju inga garantier på om man ska vara strikt sängläge att det håller det gäller ju även med cerclaget. det är ju alltid risker med båda delarna. tycker också det är lustigt att dom inte vill åtgärda problemet om dom är så säkra på att det kommer komma igång för tidigt. får jag fråga vilket sjukhus du tillhör eller går till?

ialf jag hoppas att det går vägen för dig, och vila mkt!
    snalmums: jag tror att de helt enkelt tycker att tappen är så pass lång att det räcker med vila i dagsläget. knepigt som sagt, vad man ska tro... men om det blir ett till barn kommer jag nog att ta det säkra före det osäkra och kräva cerklage tidigt! jag bor i stockholm och går till odenplans läkarhus spec. MVC, men väntar på kallelse till Huddinge spec. MVC eftersom det är bestämt att jag ska föda där. vart går du?

Roligt att det är flera som rapporterar att det går bra nu! längtar till dess att jag är i samma veckor som er...tristessen är verkligen total att ligga inne när temperaturen stiger utanför!
  • zeke
    snalmums skrev 2011-07-27 13:37:14 följande:
    okej, men vi får hoppas på det bästa och att det går vägen för dig! precis kanske bra ta det säkra före det osäkra vid nästa graviditet. läkarna har sagt att dom vill inte riskera att vi ska förlora ett barn till så OM jag skulle bli gravid igen så kommer jag få cerclage tidigare än vad jag fick nu. jag går till spec mvc i ö-bro.

haha drygt att ligga inne i när det är varmt ute, själv skulle jag vilja bada i någon pool eller hav men det får jag inte så jag får stå ut med värmen. har en stor fläkt på golvet som svalkar lite ialf!
    en fläkt! såklart, bra idé där- Skrattandedet får jag se till att maken införskaffar!
Svar på tråden Cerclage?