• klogu

Cerclage?

Hej på er!

Jag orkar inte läsa igenom alla 270 sidor så jag ställer några frågor som ni säkert redan har diskuterats.

Jag miste mina tvillingar i vecka 22. Man vet inte exakt vad som har hänt. En eventuell orsak är början på moderkaksavlossning. Men man vet som sagt var inte.

Jag har läst lite om försvagad livmodertapp och sett att man öppnar sig i det tysta och det var väl det jag gjorde. Under hela dagen gick slemproppen (fick jag förklarat för mig) och jag hade ytterst minimala "värkar". När jag kom upp till sjukhuset varr jag öppen och ena fosterhinnan buktade ut. Hur mycket jag var öppen vet jag däremot inte eftersom dom inte vågade undersöka.

Är nu gravid igen i vecka 5+5 och ska på UL (för att förhoppningsvis se ett hjärta slå och för att förhoppningsvis bara se en bebis) och träffa min läkare på spec om en vecka. Vad bör jag ta upp angående cerklage om det är aktuellt? Kommer jag göra ett magUL eller VUL?

Vad är statistiken för cerklage? Det medför ju vissa risker har jag läst om. Hur ofta går det bra och hur ofta går det åt skogen? Orkar nämligen inte förlora fler barn...

• klogu

Hej! Jag har varit här inne och ställt lite frågor tidigare. Nu har jag fler frågor till er erfarna inom området.

Jag förlorade mina tvillingar i vecka 22 och nu är jag gravid i vecka 22 igen. För två veckor sen var jag och mätte livmoderhalsen och då var den 50 mm vilket var toppennyheter. Igår när jag var inne hade den minskat till 30 mm. Enligt läkarna är det fortfarande ett bra mått men dom blev oroliga över att minskningen hade gått så fort. Har även en del sammandragningar och har nu fått bricanyl med mig hem och order på att vila. Så jag har legat i soffan hela dagen.

Jag har inget cerklage men läkaren sa att om den har blivit ännu kortare vid nästa mätning, som är om en vecka, skulle dom ev sätta in ett akut. Det sa dom även vid förra graviditeten men då kunde dom inte stoppa förlossningen.

Jag är fullkomligt livrädd för att förlora det här barnet också. Jag orkar inte en sån förlust igen. Kommer åka in till gynakuten imorrn fm och be dom att mäta igen för att se om något har hänt på två dagar. Kan man se sånt? Hur snabbt kan livmoderhalsen förändras?

Alla tips och råd tas tacksamt emot!

• klogu

Tack för svar! Vi åkte in till gynakuten nu ikväll med nerverna på utsidan och fick högsta prio pga vår bakgrund. Men läget var oförändrat sen igår och vi kan andas ut ett tag till. Nu får vi vänta till nästa koll som är på torsdag. Hellre ett besök för mycket än ytterligare ett förlorat barn.

• klogu

Nån som varit med om kombinationen cerklage och Karolinska i Solna? Är i vecka 22+5 idag och blev inlagd i förrgår. Tappen var nu nere på 13 mm med en funneling. Öppen 1 cm innefrån. Dom verkar inte så pigga på det här med cerklage trots att jag förlorade mina tvillingar i vecka 22 i januari. Jag är väl medveten om riskerna men är det värt chansningen att skippa cerklage pga dessa risker? Blir så förvirrad när jag ligger här... Dom säger hela tiden att "Vi får vänta och se". Men jag kan ju inte vänta hur länge som helst.

• klogu

22+6 idag. Måste klara mig till 24+0 för innan vill dom inte försöka rädda Lillen. Ska göra en ny mätning imorrn eller på tisdag, förhoppningsvis redan imorrn. Man vill ju lita på läkarna men samtidigt blir jag så tveksam. Dom säger ett det inte är tyngdkraften som startar en förlossning utan en kemisk process i kroppen. Dom säger också att dom har haft kvinnor liggandes här med 0 mm tapp men ändå inte varit öppna och att dom klarat sig många veckor. Tycker det är så konstigt med inställningen. När jag kom in till Huddinge med tvillingarna sa dom att ifall dom skulle lyckas stoppa det skulle dom sätta in ett cerklage direkt morgonen efter. Här är det inte alls så. Visserligen är inte förlossningen igång, men ändå. Det är är Karolinska sjukhuset i Stockholm. Man kan ju tycka att det ska vara ett toppsjukhus. Men vi får se vad nästa mätning säger och vad som händer då. Skulle dom sätta ett cerklage och det får motsatt effekt och triggar igång det kommer jag aldrig förlåta mig själv för att jag propsade på det. Vet varken ut eller in känns det som.

• klogu

Tack Lanie! Jag sysselsätter mig hela tiden och har haft tur med besök hittills. Det har nästan alltid varit nån här. Men nu när det är helg är det ju lättare för folk att komma dagtid. Ska nog få träffa en kurator imorrn. Känns så tråkigt att hon jag hade från januari till juni efter tvillingarna har slutat. Hade varit skönt med nån som vet om min bakgrund ordentligt. Men det kan ju vara bra med en ny också.

• klogu

Grattis eller vad man säger Silverklar. Hoppas det känns bra! Själv har jag en tapp på 11 mm och funneling men inget snack om cerklage. Så sjukt konstigt att det är så olika i landet.

• klogu

Det har inte diskuterats något mer om cerklage. Dom verkar inte så intresserade. Därför vore det intressant om nån i den här tråden har erfarenhet av cerklage och Karolinska i Solna och isf vad som har sagts tidigare. Jag vågar inte vara den som kräver det om det skulle gå snett. Jag vill inte vara den som beslutar så att läkarna kan säga att dom inte har något ansvar. Vet ju inte hur sent man kan sätta cerklage heller.

• klogu
    Niinis skrev 2011-09-21 07:12:05 följande:
    jag har erefarenhet av cerklage på ks i solna. Blev inlagd 2004 i v.22+5 då jag min tapp gått från 4cm till 1 cm på någon vecka. Blev inlagd med sängläge. Då diskuterades det cerklage, och de tyckte det var för riskabelt att sätta cerklage så sent så det blev inget utan jag bara väntade, och sonen föddes på ks i solna i v.24+3. Idag är han tack och lov 7 år och mår bra. Sedan år 2009 när jag var gravid med dottern i v.16 så upptäckte dom på ul att jag var helt öppen och inte hade någon tapp kvar, då vart jag inlagd för att invänta missfall, men där stängde sig tappen ett par cm med sängläge och då fick jag ett akut cerklage i v.17 tror jag det var, och det höll till v.39+4. Önskar dig all lycka till!!

Tack för ditt svar! Fick du nån förklaring på varför du öppnades? Var det försvagad livmoderhals eller nån infektion som orsakade det?

Nu har jag äntligen fått lite svar från läkaren på ronden. Har fått lite bakgrundsfakta och det känns skönt att få direktinformation och inte behöva googla allt. Tydligen visar jag något litet tecken på infektion och dom ska idag prata med infektionsavd för att höra vad som kan sätta in för medicin mot det som inte skadar barnet. Just pga den eventuella infektionen vill dom inte sätta cerklage för det skulle troligtvis bara förvärra situationen.  Därför vill dom först prova att behandla den och se om det blir bättre. Men hon sa att hon hoppades att jag skulle ligga här 6-7 veckor. Det kändes skönt att höra. Att dom inte har några planer på att skicka hem mig.

Fortsättning följer... 
  • klogu

Det är Ureaplasma parvum. Samma som hade visat positivt vid förra graviditeten. Det klassas tydligen inte som en infektion utan är en bakterie som de allra flesta har i sig. Men det är sällan den gör sig påmind. Ska iaf käka piller mot det i tio dagar.

Svar på tråden Cerclage?