• Charliee

Cerclage?

Hej alla!

Har läst lite i här och ni verkar vara så erfarna kring detta med cerklage, så jag hoppar in och joinar er lite för råd och tips. Jag har två barn, 9 och 11 år. Den första ville komma ut i vecka 24+2, så då blev jag inlagd med strikt sängläge, dvs behoven gjordes på bäcken och maten intogs liggandes. Andra sonen höll på att bli ett missfall redan i vecka 11 och jag fick då cerklage vilket togs ut i vecka 36 och han kom i vecka 37.

Nu undrar jag, är det någon som fått cerklage flera gånger? Håller livmodertappen för det? När jag födde yngsta sonen så ville knappt livmodertappen öppna sig eftersom den var så ärrig av cerklaget. Förlossningen gick dock på ett par timmar, så öppnade sig gjorde den ju, men den var stenhård enligt bm som undersökte mig när jag kom in? Någon mer med ärrig livmodertapp;)?

Sjukskrivning, hur har det fungerat för er? Sist blev jag sjukskriven och beordrad sängläge hemmavid från det att cerklaget sattes in i vecka 11, är ni sjukskrivna?

Kan livmoderhalsen "bli stark" av sig själv igen efter en förlossning, eller är man dömd att ha en svag livmoderhals hela livet? Tänkte eftersom det är 9 år sedan jag senast födde barn, kan den ha ändrat sig på dessa år månntro?

Jag är bara i ynka vecka 7 men börjar mer och mer bli nervös för allt vad detta med cerklage innebär...

Hoppas någon orkar svara

//Charliee

• Charliee

Hej igen!

Åh, blir helt överväldigad av att ni är så gulliga och orkar svara mig. När jag sist hade cerklage (år 2002) kände jag mig så ensam, vet att jag sökte som en galning på nätet efter likaskapade;) men inte hittade mycket alls. Jag blev gravid helt oplanerat och vi hade inte alls tänkt oss fler barn, men nu har nog både mannen och jag vant oss lite vid tanken att det blir en liten "hoppsan". Vi är inga ungdomar, snart 40 år och jag är lite orolig för att kroppen kanske ska protestera ännu mer denna gång med "slapptapp" och annat. 

Det som känns lite jobbigt är ju att man förmodligen blir sjukskriven ganska tidigt, och därmed måste berätta väldigt tidigt för chefen..huu. Jag menar, det är ju bara några veckor kvar att jobba (är i vecka 7 nu) innan det säkerligen blir dags för ordinerad vila och cerklage. 

Kanske dags för mig att ta kontakt med gyn, eller hur har ni gjort? Mvc? Känner mig novis, det här är ju som att vara gravid första gången:)

Tack igen för era svar!

/Charliee              

• Charliee

Aha, kommer inte alls ihåg vilka jag ringde till först sist jag var gravid, så tack! Ska ringa MVC i morgonbitti. Såg dina bilder på liten Gabriel, så otroligt vackra..

Charliee, mamma till 2 grabbar, 9 & 11 år och en liten Hoppsan i magen.
  • Charliee

Jag fick mitt cerklage insatt i vecka 10+3, sist. Då hade min livmoderhals krymt från 3,9 cm till 3,0 på två dagar. Jag var orolig för att man satte dit ett cerklage för tidigt, att det kanske var något fel på fostret, men allt gick bra. Nu är jag i vecka 9+2 och läkaren tyckte det var dags att planera in en snar tid för cerklage då vi ser att livmoderhalsen återigen krymper sakta men säkert.

Svar på tråden Cerclage?