• slapparen

Cerclage?

Hej

Får man vara med här? Jag har försökt läsa igenom hela tråden men kom "bara" till sidan 211 sen gav jag upp. :)

Jag är just nu gravid vecka 20+0 och i måndags sattes ett akut cerklage på min tapp som var 16 mm (4 cm några veckor innan).

Jag förlorade ett barn i våras på grund av att jag öppnat mig tyst och då buktade även fosterhinnan ut. Efter ett par dagar gick vattnet. Efter ytterligare en vecka (ingenting hände efter att vattnet gått) så togs beslut om att avsluta den graviditeten.

Den här graviditeten har jag gått på extrakontroller och allt har sett bra ut fram tills förra veckan alltså... Vilken chock.

Så nu är jag ordinerad sängläge och ligger här och bara undrar om "resan" är över i morgon, nästa vecka... eller om det ändå finns chans att gå mååååånga veckor till och få föda ett levande barn. Ovissheten är stor, vilket jag vet att ni förstår hur jag menar och känner.

Vilka är ni som hänger här i tråden? Någon mer som kanske är kring vecka 20? Har ni fått planerade cerklage eller akutinsatta?

Jag har så mycket frågor som snurrar och jag ska försöka ta mig igenom några fler trådar för att kanske finna en del av svaren.

• slapparen

Usch, har mycket sammandragningar ikväll.. Inte särskilt onda men lite obehagligt när magen blir hård. Funderar på att ringa 1177... men frågan är om det går att göra något åt det?! Är det på G så är det ju... Eller?

• slapparen

Lanie: Jag var i vecka 20 då jag fick avbryta.

Ringde 1177 med tanke på mina sammandragningar igår, fick åka in och kolla upp. Fick en Bricanyl-tablett och det hela lugnade sig. Låg kvar inatt för observation. Läkaren kollade tappen imorse och den var 2 mm längre än innan cerklageoperation!? Kan tappen bli längre?!!!

Så nu är det fortsatt vila som gäller. Fick med mig Bricanyl- tabletter att ta vid behov.

• slapparen

I dag är en deppardag... Många tankar och funderingar. Behöver ert ärliga svar på en fråga: är det sämre chans att det lyckas med ett akut cerklage än ett planerat?

• slapparen

Tack för ditt ärliga svar. Skönt att du gick så pass länge som du ändå gjorde. Ja, tappen verkar leva sitt eget liv.. Och det är ju det som är så jobbigt också, att man inte vet någonting, inte har ngn kontroll alls.

• slapparen

Statusuppdatering från mig:

Nu har jag legat ner i fyra veckor sedan ett akut cerklage blev satt på min 17 mm korta tapp. Går på kontroll varje vecka, i dag senast. Tappen är oförändrad och cerklaget sitter kvar - jippi!

I dag är jag vecka 23+. Fick en första kortisoninjektion ifall bebisen skulle vilja ut här framöver... Håller dock tummarna att den stannar mååånga veckor till i magen!

• slapparen

Hej

Det var länge sedan jag skrev. Fick ett akut cerklage i v. 19 p g a tapp på 16 mm och tydlig funneling. Veckorna har gått långsamt här i soffan men nu är jag i v. 31+!!

Tänkte höra i vilken vecka de tagit bort cerklaget på er och sedan hur långt därefter bebis kommit?

• slapparen

Funnelingen har varit oförändrad. likaså tappen. Tack och lov.

Det har trots allt funkat bra att ligga ner, det har ju varit för något gott ändamål... Men visst har det varit tufft också, särskilt de mest kritiska veckorna...

• slapparen

Från vecka 19 då jag fick cerklaget insatt har jag varit ordinerad sängläge men med påpekan hur viktigt det är att vara uppe också p g a propprisk. Jag har suttit upp när jag ätit och jag har duschat precis som vanligt, varje dag. Går i trappor 2 gånger om dagen, en gång till duschen och så en gång då jag ska upp och sova för natten.

• slapparen

Lanie: Hur startade det? Blöder man när cerklaget släpper, eller började det med värkar eller vattenavgång?

• slapparen

Halloj!

Måste fråga er som fått cerklage insatt och som har ett litet barn hemma också.

Går nämligen och funderar på om vi rent praktiskt skulle kunna genomföra ytterligare en graviditet.

När jag väntade min 3:a och låg på soffan ett par månader så var våra två barn så pass stora att det gick bra att jag låg ner.

Om vi skulle försöka nu och jag bli gravid skulle jag ha en 1,5-2-åring hemma. Hur 17 skulle jag klara av det rent praktiskt? Min man kan inte vara borta från sitt jobb och farförälder finns långt bort.

Är man berättigad någon slags hemtjänst?

Hoppas någon här varit i liknande situation och kan berätta hur ni löste allt praktiskt då ni var sängliggandes samtidigt med liten hrmma.

• slapparen

Hejsan!

Jag fick ett akut cerklage satt förra året. Vet inte hur lång tid operationen tog men det var lite meckigt för dem att få fast bandet på rätt plats då min tapp endast var 16 mm...

Efter uppvaket fick jag ligga en natt på förlossningen med ett särskilt dropp i 24 timmar, minns ej vad det hette men det var något för att förhindra värkarbete. Sen kom jag upp på vanlig gynavdelning ett par timmar. Där lyssnade man på bebisens hjärtljud då och då samt att det gjordes en undersökning på mig för att se att cerklaget såg ut att sitta bra. Fick med mig Bricanyltabletter att ta vid ev. sammandragningar. Åkte sen sjuktaxi hem och la mig på soffan... Låg i fyra månader.

Hade inte ONT av cerklaget efter operation men det sved lite då och då (inte konstigt alls).

Lycka till!

• slapparen

Förstår din oro.

Ja, man kan blöda efter cerklaget. De drar ju åt ett band kring tappen och ibland syr de även i tappen. Jag blödde inte mycket alls.

Lycka till!

• slapparen

Lindaothomas: Det låter som att du skulle behöva få komma till någon och prata om din oro. Det tar ju såklart inte bort din oro men du kan få "verktyg" för att hantera allt du känner och för stunden känns det himla skönt att få prata med någon professionell och den stunden gör att man orkar lite till. I know... Jag var mer eller mindre ett vrak de fyra månader jag låg ner förra året. Kunde inte läsa en bok (hade inget fokus alls) och lyckades bara se två filmer! Övrig tid låg jag bara och glodde och sov... låååånga veckor. Ständigt dåligt samvete för de andra två barnen jag inte räckte till åt. :(

Önskar dig ett stort lycka till och håll ut!

Svar på tråden Cerclage?