• Smileycat

Cerclage?

Hej tjejer..
    Är ofta in och läser hos er, inte för att jag har en premis men hade risk för det när jag väntade min yngsta och då blev det att man gick in och kollade hos er och har lixom stannat kvar
    Är lite svårt att "släppa er" då man ofta läst om någon från början och velat veta att allt går bra osv..
    Men iaf, jag hade för tidiga sammandragningar osv i princip hela graviditen, fick åka in minst 8ggr och åt antibiotika eller pencillin för urinvägsinfektion två ggr (som jag aldrig haft förut), blev stoppad (första gången v.16), och fick muskelavslappnande flera gånger, och bricanyl hem osv.. Blev som tur var aldrig inlagd osv..
    Men nu hände inget i förtid och jag är såå glad ´för det, orsaken som fick mig att skriva just nu och inte bara följa er "bakom kulisserna" var diskutionen om funneling, då jag tydligen hade det (i v.34 tror jag det var)..
    Har en ultraljudsbild på det och det ser ju skapligt läskigt ut, öppet helt vid hans huvud..
    Hur brukar det bli vid nästa barn?
    Har någon haft funneling utan att få det sen vid nästa?
    Hur har det gått med nätsa barn överhuvudtaget, blir det "värre" med allt?
    Nu planerar inte vi alls fler barn just nu, men man känner ju ändå lite oro inför detta då det var tillräckligt jobbigt med det "lilla" vi varit med om jämfört med er! 

(¯`°?.¸ ღ♥ Älskade barn ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Smileycat
    Thalis skrev 2010-11-05 19:43:01 följande:
    Hej!
    Idag fick jag ett sms från Magda och hon är inlagd på sjukhus under helgen då hennes cervix var något förkortad och hon har lite funneling.
    Hon får gå på toa,äta och duscha annars så är det vila som gäller. Det blir en ny undersökning på måndag och förhoppningsvis har cervix blivit längre och stängt sig helt. Har det blivit sämre så blir det op.
    Men vi håller tummarna att det blir bättre och att hon bara behöver vila.
    nej vad tråkigt hoppas hon "växer ihop sig" nu med lite vila! *håller tummarna*
  • Smileycat

hej tjejer.. har följt er i bakgrunden ett bra tag
    När jag väntade sonen så hade jag en funneling (stavas?) hotande förtidsbörd, kraftiga sammandragningar o förtidiga värkar men han stannade inne efter många vändor till gynakuten/ förlossning, stoppades några gånger men han kom precis i "fullgången tid"  v37 +2
    detta var tre år sen, nu är man tydligen gravid igen och jag kan redan känna av smärtor i magen då jag ansträngt mig för mkt osv så fort jag lixom levt "normalt", varit ute o gått med barnen o hunden osv, jag är i v.12 å det känns inte kul
    Hur ska man gå tillväga, ska man be om någon extra koll osv? känner mig lite orolig då vi har 2 barn hemma o 2st varannan vecka, så det blir ju en hel del hålligång med dom och hund!
    Vet ju att ni har mkt erfarenheter här inne om extra koller och inte "bara" cerklage..
    Dottern är snart 6år och jag hade väl inga sådana här problem då utan " bara andra graviditeten".. 
    Ska till spec. mödravården i slutet på månaden pga "många" andra anledningar.. :-/

• Smileycat
    Lill Z skrev 2012-03-14 17:38:57 följande:

Grattis Becka!!!

Trassel: Vilken god bit!!!! Hur söt som helst och vilket fint namn som ni valt!

Viola: Har många barn på neo (där jag annars jobbar) som sätter i halsen och då särskilt vid flaskmatning. Nu vet jag inte hur du gör, men förmodar att du redan har minsta hålet på napp ex. Det vi märker ibland är att dessa barn är väldigt gluppska. Har du prövat att ge bröstet innan och sen mata på med flaska el ge en slurk mat på kopp el sked? Har du vårtnapp när du ammar, då får ju barnet ibland ta i lite mer för att få ut maten och då "sitter" det i sen när man får flaska...det upplevde jag med min dotter.

Smileycat: välkommen! Hade jag varit som du hade jag pratat med dem och sagt hur det känns och i vilka banor du tänker. Det behöver ju inte alls bli samma denna grav. Men om ifall att så är det väl skönt att ha en liten plan och att ha pratat igenom det med spec innan. Hoppas att det går bra och att dem kan hjälpa dig.

Tack
    Ja, jag ska ta upp detta, då det här oroar mig.. Pratade med min BM igår och hon bokade in ett läkarbesök 
    den 27e.. Nu är det ju ett tag kvar dit men blir det värre eller så, så skulle jag söka gynakuten "såklart"..
    Orsaken för att det dröjer är för att denna läkare bara jobbar extra 1dag/ varannan vecka. Han är egentligen pensionerad men älskar sitt jobb och vill fortsätta hjälpa i den mån han kan
    Han är grymt duktig och han är den som gör UL berättade BM, deras andra läkare gör inte det? konstigt egentligen.. men försöker leva "vanligt" men ändock lyssna lite mer på magen
    Har lättretlig tapp.. (Då jag nyss hade en kopparspiral som ramlade ur, och sen haft väldiga problem med blödningar o smärtor så upptäcktes cellförändringar, efter flera olika provomgångar så försvann de mesta blödningarna vid biopsin och efter det verkade allt bra hon verkade knipsa bort proverna precis där jag var mer blödningsbelägen Så skulle jag bara avvakta mensen för att sätta i en ny spiral då den första var grymt svårplacerad o efter tredje försöket så satt den men blödde som en gris o hade smärtor länge :-/ men tydligen så kom mensen aldrig igen.. Så nu är vi här.. )
  • Smileycat
    Lill Z skrev 2012-03-16 16:29:45 följande:
    Smileycat: Skönt att få ett läkarbesök. Man ska alltid lite på det man själv känner och absolut om det inte känns rätt. Min Dr säger till mig nu att han tror inte att det ska vara problem för mig nu när jag har fått cerklage, men lyssnar alltid på mig och tar mina "nojjor" på allvar.

När började dina "problem" förra grav. om man får fråga? 
    Jadu, jag vet faktiskt inte exakt när det började, det var tidigt iaf!
    Har aldrig haft problem med UVI eller så annars men behandlades för det flera gånger, vet iaf att vi var på gynakuten typ tre- fyra gånger iaf och sen FL ca sex ggr oxå..
    Men jag hade inte börjat öppna mig fören ngn ggn vid vecka 29-30 tror jag.. Ca v 33 såg vi funnelingen, tappen lite kort o öppen innan men det kan den ju vara som omföderska tidigt utan ngn fara tydligen.. 
    Men jag har ju tiden på specen för andra skäl egentligen men nu är det ytterligare ett skäl till..
  • Smileycat

Fick se en liten krabat som kickade rätt rejält i tisdags, läkaren lyssnade på vad jag sa och han kikade lite snabbt för att han förstod att man var lite orolig då man haft så ont.. :-/ men egentligen var jag inte så orolig för knodden utan mest tappen o så.. men iaf runt v28 typ så ska vi ha mer koll på livmoderstappen tyckte han då jag ju hade funneling o förtidiga värkar sista graviditeten men som "tur är" så har jag ju inte haft samma bekymmer som många av er här.. så planen ser ju bra ut hittills, och om det inte blir mer bekymmer innan så känns det ju ok ändå att man faktiskt slipper bråka om att man är orolig, en del tycker ju bara att man är "hönsmamma" typ..

Ska till spec mödra vården på fredag och jag får väl se vad de tycker om allt detta då, jag är ju dit pga flera orsaker så.. men just nu känns det ändå rätt ok att bara bli lyssnad på och att man får lite extra koll gör ju jättemkt för ens oro
    men att få så ont är ju jättejobbigt även fast han tyckte det var rätt normalt så är ju minsta lilla som inte känns "normalt" en belastning, eftersom man har det bagage man har
    Ni här inne förstår ju allt sånt iaf
    Diskuterade inte sjukskrivning då jag inte ville det, för jag pluggar. sitter mest hemma då så jag kan ju ta det lugnt, men känner tyvärr av nu ikväll tex då man "råkat gå för långt" med hunden o kidsen, så det får man ta nu det är ofta jag glömmer av mig o gör för mkt tills magen skriker ifrån sen
    med Liam fick jag stanna upp o andas igenom värkar ibland då jag "glömde av mig" då jag annars mådde så grymt bra såå svårt att lixom hejda sig när man inte känner sig så "handikappad" egentligen innan det är försent o man får ont efter man borde ha ngt larm som ljuder om man rör på sig för snabbt eller för mkt kanske? hehe..
    Har rejält ont idag o då gick jag ändå itne alltför mkt, till affären o sen hämtade kidsen

Har ni några bra tips på att hålla magen i trim? tycker det är jobbigare o gör mer ont när det lixom är dags att skita strax innan o så typ.. 

• Smileycat

OJ, det avr många ledsna gubbar i mitt inlägg, men det mesta känns ändå glatt nu ju

• Smileycat

idag är jag på v 15+ 5, haft jättemkt sammandragningar som gör ont sen igår..
    Så jag väntar nu på min syster som är hemma med sjuka barn så hon kan komma hit o ta iaf en av mina sjuklingar oxå, så ska jag nu in till Danderyds gynakut.. Blä..
    Gör så tokont, molvärk, tryck neråt ont slemmiga flytningar.. vad gör man..  

• Smileycat

Hemma igen och ingen förändring på tappen iaf, men ska köra antibiotikakur i vagiatorform sen skickades prover på odling så får vi se om det blir mer antibiotika sen..
    Ska inte göra "något fysiskt" och hade jag jobbat och inte pluggat så hade jag blivit sjukskriven.. :-/
    Fått hårda order om att be mvc kolla tappen under veckan för att se om alla sammandragningar gjort ngt senare, men det borde lätta efter kuren nu i helgen..
    Sprattel mådde bra och kickade runt som vanligt  fick en liten bild och den låg precis på samma sätt som innan sen har jag en stor moderkaka, fick höra att den var i bakvägg (första "riktiga" UL), men sen när hon kollade tappen med VUL så tyckte hon att den låg även väldigt långt ner  Vill INTE ha som min syster med placenta previa, föreliggande moderkaka.. usch.. Hoppas den flyttar sig uppåt, och det är ju sånt de kollar på RUL ordentligt sen också..
    Det första vi såg var ett tickande hjärta och massa sparkar, alltså jag känner bebis jättehårt o tydligt redan.. Min kompis som var med såg även på utsidan   så tidigt..

Svar på tråden Cerclage?