• Kramizzar

Cerclage?

Hej tjejer och grattis till era små. Är själv gravid i v 9+1 i dag och väntar på mitt cerklage 26/4. Har några frågor att ställa om det är ok för er.

* Hur känns det efteråt, drar det och sliter i livmodershalsen, smärta?

* Blir sjukskriven en vecka på heltid och ska sedan jobba halvtid men får ej lyfta eller stressa. (jobbar som sjuksköterska i äldreomsorgen) Vad bör jag mer tänka på gällande jobb och cerklage.

* Är som många andra gravida hård i magen utimellan åt, kan krystningar spräcka cerklaget Skäms. Bör man ta lösande för magen?

Tacksam för alla tips och råd jag kan få om cerklage och hur livet blir efteråt.

Varma vårkramar till er alla.              

Son-11 Ängladotter-11
  • Kramizzar

Hej tjejr. Fick mitt planerade cerklage i v13. Är nu i v 20+4 i dag. Vid ul gjordes en kontroll av cerklaget och tappen som var oförändrad. Ska på ny koll om ca två veckor.

I dag efter att ha varit på toaletten så kom lite färskt blod från slidan. Är lite hård i magen och tog i. Ringde förlossningen som sa att det är ingen fara då det inte blödde så mycket. Men orolig är jag i alla fall. Har inte kommit nått mer blod men kan jag ha spräckt cerklaget. Hur märker man om det lossnar? Hur vanligt är det att tappen krymper?

Min ängla dotter födde i v 19+6 så just nu är jag inne i en jobbig tid i graviditeten, men tar en dag i taget.

Tacksam för svar.       

• Kramizzar

Hej i gen. Har bara inte hunnit uppdatera.  Var på kontroll, allt såg bra ut. Cerklaget har inte skurit in eller tappen har krympt. Så nu fortsätter vi att ta en dag i taget.

MA- 09, Johan -11. Ängel -11, Bf nov -12.
  • Kramizzar

Hur kan livet ändras så fort, var in på kontroll efter en liten blödning för ca två veckor sedan,allt såg bra ut. Vid rutin koll i går går allt snett,foten känns och det blir ilfart till Uppsala. Så här ligger jag nu i v 23+0 i dag, fått kortison och väntar på att tiden ska gå. Enligt läkaren här så är det omöjligt att foten och hinner känts då trappen är 1 cm utanför cerklaget men är dock öppen ca 2 cm nanför cerklaget. Får hela tiden frågor om jag har sammandragningar men jag har ju aldrig känns dem vid någon grav. Vet inte hur det ska kännas. Hur kan läkare berömma så olika, vem ska man tro på. Pratas även om ev hemgång. Hjälp bor ca 75 mil här ifrån, långt om något händer. Är livrädd och orolig. Behöver bara få veta av er om det kan gå bra trots att trappen är bara en cm utanför cerklager och jag är öppen innanför. Tar en dag i sänder och hoppas ärtan stannar några veckor till.

• Kramizzar
    Dags for en liten skrev 2012-07-03 11:24:26 följande:
    Har ingen erfarenhet av det som du går igenom. Vad menade de med att de kände foten?
    Hoppas att allt gått bra för dig.

Hejsan, har nu fått tillgång till en dator så jag kan skriva. Läkaren kände foten nere i livmoderhalsen och hinnan buktade ut utanför tappen. Cerklaget sitter längst ner och håller i hop än så länge. Läkaren jag träffade på lördagen måste ha fått sin utbildning via flingpaketet. Blev kvar på sjukhuset och fick i går flytta närmare hem.

Dock så hade jag synbara sammandragningar  i går (men jag känner dem ej) tappen har krymt ytterligare (är mindre än 1cm, vet ej hur stor) och jag ligger nu med värkhämmande dropp. Vill så att ärtan ska stanna kvar där inne.

Finns det någon här med erfarenhet av att föda i v 23-24? Är i dag i v 23+5.

Inser att det kommer att bli många veckor på lassarettet men för min lilla ärta gör jag vad som helst, även om jag saknar storebror oehört mycket.  
  • Kramizzar
    nyasha skrev 2012-07-11 10:22:07 följande:
    Kramizzar; hur går det för dig och din lilla ärta? Tänker mycket på er och håller alla tummar och tår för er.

Hejsan

Tar en dag i taget, ärtan har inte kommit än 24 +4 i dag. Varje dag är värdefull. Cerklaget sitter än men ärtan ligger med fötterna nedåt och sparkar, vilket inte är bra. Hinnblåsan har även varit ute men som tur är inte spruckit.

• Kramizzar

Jaha då har vattnet börja sippra, vet att det inte är riktigt kört än men oron finns där. Ärtan är i dag 25+1. Det positiva är väll att ärtan ligger 6% + i vikten så i torsdag vägde vi 819g. Men det är aldeles för tidigt än. Cerklaget sitter och efter som jag inga värkar eller sammandragningar har så är det bara att avvakta och hoppas på det bästa.

• Kramizzar

Hej tjejer fick en liten go tjej 21/7 på morgonen, lillan mår bra i dagsläget och vårdas på neonatal. Det har varit några långa oroliga veckor över vad som skulle hända men konstigt nog så var jag lugn när förlossningen väl satte i gång.

Amere tycker det verkar konstigt att du ska få ha bandet kvar, mitt togs fem dagar innan förlossningen satte i gång, borde nog ha tagits några dagar tidigare för det hade skurit in på baksidan av livmodertappen så det blev ett hål där. Vid förlossningen så började jag blöda ordentligt och förlorade drygt 3 liter blod pga detta hål.

Nu fortsätter vår resa på ett annat sätt, vi fortsätter att ta en dag i taget och njuter av vår lilla.

Kramar till er alla.         

Svar på tråden Cerclage?