Inlägg från: LisaVäntar |Visa alla inlägg
  • LisaVäntar

Cerclage?

Hej! En fråga till alla kunniga kvinnor :)

Min förra graviditet var för jävlig och nu är jag gravid igen och hur orolig som helst. Förra graviditeten började med en vanlig mensblödning, lite mer sparsam. Fick två tidiga vul där man misstänkte att det var vanishing twin och allt var bra till v 12. Få fick jag första riktiga blödningen, på vul kunde man inte se varifrån, men man såg hematom, allt övrigt såg bra ut. Fortsatte med en blödning i veckan med samma svar fram till v 16. Hade då samma sorts blödning, men hade börjat öppna mig inifrån och tappen var förkortad! Låg inne med sängläge, blodstoppande medicin och diverse olika tolkningar på ul. Huvudteorierna var biplacenta som blödde, tvilling som inte kommit ut som den skulle eller en flik av moderkakan lossat. Tappen hoppade upp och ner i längd och jag blödde till och från fram till v 22 då vattnet gick och han föddes :( obduktionen ledde inte till något mer svar.. Till saken hör också att jag är koniserad 2 ggr..

Vad tror ni? Sjuk otur den gången eller kommer det hända igen? (har värdelös dr som vägrar prata med mig..)

• LisaVäntar

Hej igen, då antar jag att det gick bättre för dig? :) grattis!

Jag har tid för vul den 10/4, samma doktor som skrev remiss för utredning precis innan vi blev gravida nu, han är väldigt snäll.. Ska prata med honom om kontroller osv.. Annars tänker jag åka till akuten varannan vecka och FÅ kontroller ändå! Men hoppas verkligen inte att det blir problem denna graviditeten också!! Hur tidigt har ni märkt att det inte har stått rätt till?

• LisaVäntar

Usch, det visste jag inte! (eller hade jag glömt?!), beklagar att det gick så första gången, men skönt att du fick hjälp och ett friskt barn efter det!

Jag hade ju massa blödningar, så de skyller ju på det och kk tyckte därför inte att jag behövde någon extra koll.. Jag är inte helt övertygad och vill verkligen ha koll på tappen så jag hoppas att han kan hjälpa till med det, annars vet jag inte vart jag ska vända mig...

• LisaVäntar

Jag träffade min gyn i veckan och han såg till så jag får komma till spec-MVC. Vi ska lägga upp en plan med kontroller så det känns bra och tryggt för oss så för tillfället känner jag mig nöjd med det.. Skulle det bli några komplikationer med tappen ska jag ringa Malmö, tack för tipset!! Bor bara 8 mil därifrån så är ju inte omöjligt att gå där istället om Kristianstad skulle bråka.. Hur långt har du gått när du får cerklage??

• LisaVäntar

Hej experter! Min tapp var för 1,5 vecka sen 59 mm (jäääääättelång!), idag 40 mm. Fortfarande bra, men mycket förkortning på kort tid? Normalt? Ska på ny koll på torsdag.. Vansinnigt orolig nu!

• LisaVäntar

Har glömt uppdatera: tappen var fortfarande 40 mm på senaste kollen, så det betydde kanske inget att den krympt så.. Ska på by koll imorgon, hoppas att den fortsätter vara så lång! :)8

• LisaVäntar

Tjihooo, tappen helt otroliga 62 mm! Så nu anser jag mig utskriven från den här gruppen ;) eftersom den skött sig så bra såhär långt denna grav så berodde antagligen förra gången på blödningar... Lättad!

• LisaVäntar

Läste när jag låg och väntade i förra grav att för varje dag ökar överlevnaden med 3%, hjälpte mig att tänka på det! Tänker på er!

• LisaVäntar

Åh vad skönt att höra kramizzar!!! Stort grattis till er lilla flicka, hoppas den långa resan ni har framför er kommer gå bra!!!

• LisaVäntar

Hej! Jag plussade förra veckan och skulle behöva råd från er kunniga! Mitt första barn föddes i vecka 22 efter att jag i vecka 16 börjat blöda och öppna mig inifrån. Strikt sängläge fram till vecka 22, men då gick vattnet och han föddes. Förra grav gick jag på kontroller och tappen höll sig bra, blev som minst 2,5 cm och sen växte det på sig igen fram till vecka 32. Då fick jag lätt mensvärk och en dålig känsla i kroppen, åkte in och hade 6 mm kvar av tappen och funneling. Hann öppna mig 3 cm innan de fick stopp på det och med sängläge och bricanyl stannade hon till vecka 38. Jag är rädd att nästa ska komma tidigt, är det fog för cerklage i era ögon?? Tack!

• LisaVäntar

Tack giggle! Ska träffa min gyn i vecka 9 och kolla så allt ser rätt ut och planera framåt i så fall. Ska be om cerklage och progesteronvag då! Han är vettig och förstår när man är rädd så jag hoppas han håller med!!

Svar på tråden Cerclage?