• Amere

Cerclage?

Hej på er!

Jag har läst i denna långa tråd lite från och till under min graviditet. Jag fick cerclage i v12 och arbetade och levde som vanligt fram till v.22. Då hade tappen blivit ännu mer förkortad och jag har försökt ta det lugnt sedan dess, är i vecka 28 nu...

Tänkte höra vad ni har för erfarenheter av försäkringar, om man kan ta en graviditetsförsäkring trots att man har cerclage (då menar jag inte gratisvarianterna utan de som täcker om barnet tex kommer för tidigt och behöver vistas på sjukhus). Är det någon av er som tagit en sådan försäkring och sedan utnyttjat den, vilket försäkringsbolag var det i sådant fall? Är det några försäkringsbolag som inte vill försäkra en om man har cerclage?

• Amere

Laine: Tack för svaret, det lutar åt att jag också tar en försäkring hos Folksam...känns bättre än att inte ha någon alls.

Minys: Då är du exakt en vecka längre än mig i graviditeten! Hoppas att det går bra på Måndag. De tyckte i alla fall att du skulle åka hem från sjukhuset?

Själv tycker jag att det är väldigt svårt att avgöra vad jag klarar av att göra eller inte, hur pass "vilande" jag skall vara eftersom jag känner mig helt normal i kroppen. Tycker också att det är svårt att avgöra vad som är en sammandragning. Ibland känns magen lite spänd/stramar kanske är det en sammandragning då, men det är väldigt diffust...

• Amere
    Minys skrev 2012-05-04 15:24:51 följande:
    Fick åka hem under förutsättning att jag åker in om jag känner av någon förändring.... Mina sammandragningar för inte ont utan magen blir stenhård och det stramar men de är ju helt normalt att få dem bara dem inte ändrar karaktär... Ja det är svårt att avgöra men jag känner bara jag går några meter hur hon trycker neråt. Sen har ju min lilla tjurskalle vänt sig med huvudet neråt så det trycker på extra.... Hur mår du i övrigt? Vad är din historia? :)
    Min historia är att jag gjort två koniseringar (opererat livmodertappen pga cellförändringar) sedan fått 3 missfall i rad. Nu fick jag som sagt cerclage i v12 för första gången och fick väldigt olika bud från de olika läkare jag träffade om hur pass aktiv jag kunde vara efteråt. En tyckte att jag absolut skulle jobba och gärna träna, medan en annan tyckte att jag borde ta det väldigt lugnt. I v22 hade dock tappen krympt, och jag är sjukskriven sedan dess. I efterhand kan jag tycka att jag inte tog det tillräckligt lugnt innan. Men det är svårt när man inte märker något direkt själv och har  lite problem med att ta det lugnt dessutom...
  • Amere
    Minys skrev 2012-06-29 09:25:20 följande:
    Hej! Mina värkar började i tisdags kl halv fem på efter middagen. På onsdag 16.24 är vår lilla tjej född exakt en vecka efter cerclaget togs bort 2525gr och 46 cm i v36+2 . Vi mår bra får nog åka hem idag.
    Stort, stort grattis!!!!

När åkte du in till sjukhuset? Jag har inte fött barn tidigare men jag är lite fundersam på om förloppet kommer att gå snabbare när man haft cerclage och förkortad tapp? Jag har väl en timmes bilväg till sjukhuset ungefär... De skall dock inte ta bort cerclaget förrän v37+3 är det tänkt 
  • Amere

Hej!
    Igår var jag för att ta bort cerclaget. Jag vill inte skrämma någon, men det blev en mer komplicerad historia än jag hade förväntat mig. Jag har haft mycket sammandragningar (känner dom knappt, men magen är spänd nästan hela tiden) cerclaget hade dragit sig högt upp så de ej kom åt det. Efter att två olika läkare försökt ta bort det gav de upp och jag skulle istället bli nedsövd. Efter ca 1 timme fick de tillsist bort själva knuten på Cerklaget, men resten lyckades de ej få bort. De menar att det inte skall vara några problem att föda ändå i och med att cerclaget är avklippt.
    Det är väl ingen här som varit med om något liknande, eller fött barnet med cerclaget avklippt men kvar?? Vet inte riktigt vad man skall tänka.... 

• Amere
    Ester03 skrev 2012-07-13 16:06:11 följande:

Amere: Bra att du delar med dig av din historia. Det låter ju så enkelt att cerklage tas bort utan bedövning osv, men det går tydligen inte alltid så smidigt. Gjorde det ont när de höll på så länge?

I min förra graviditet fick jag ett akut cerklage i vecka 25 som togs bort i vecka 34 efter att vattnet hade gått. Det satt inte särskilt bra och gick snabbt att ta bort. Denna gång fick jag cerklaget i vecka 15, det sitter riktigt fast och bra och livmoderhalsen har inte påverkats sedan dess. Om tre veckor ska det tas bort. Efter att ha hört din historia undrar jag hur det kommer gå. Skriv gärna och berätta hur fölossningen går för dig.

Jag hade ju också hört att det skulle gå snabbt och smärtfritt, utan bedövning, men jag tog ändå en alvedon innan jag åkte hemmifrån utifall att. Det brukar ju vara lätt, så jag måste ha haft maximal otur. Efter att de hållt på utan bedövning så pass länge så gjorde det väldigt ont trots att jag inte är så smärtkänslig. Men när de märkte att jag höll på att svimma så bestämde de ju att avbryta och försöka igen under narkos. Det var dock vänliga läkare så det gör att det kändes bättre, jag vet ju att de ville mitt bästa. Jag skriver senare och berättar vad som händer...nu väntar man mest. Men du ska nog tänka på det här som ett undantag och inte oroa dig i förväg.

Nu efteråt blöder jag fortfarande ganska mycket och jag får ju bara anta att det beror på detta och inget annat. Annars brukar man ju vara inställd på att kontakta vården om man är gravid och blöder. 
  • Amere
    Dallis:
    Grattis till plusset!!! Spännande!
    Min historia är att jag koniserats 2ggr för cellförändringar och efter det fått 3 missfall. Under missfallsutredningen blev jag gravid igen och den läkaren jag träffade då tyckte att jag skulle få ett tidigt cerclage, de hade tydligen som standard på det sjukhuset att man fick cerclage efter att ha koniserats 2ggr. Nu är jag i v 39+1! De försökte ta bort cerclaget v 37+3, men lyckades bara få bort själva knuten, så bandet är kvar men avklippt. Har försökt plöja igenom tråden för att se om någon varit med om att föda med bandet kvar, har hittills kommit till sid. 140, detta är en lång tråd :) Läkarna säger att det skall gå men jag misstänker att erfarenheten av det inte är så stor, de sätter inte mer än ca 1 cerclage om året där tydligen. Så viss oro finns ju för hur det hela skall gå...!
    Jag har nog annars haft en förhållandevis lätt graviditet och kunde leva i princip som vanligt fram till v 22, sedan har jag tagit det lugnare.
    Det är ju helt sjukt när man läser igenom tråden vad olika allt kring cerclage bedöms från sjukhus till sjukhus, eller från läkare till läkare, så tråden är verkligen till nytta!    
  • Amere
    Ester03 skrev 2012-08-03 17:45:01 följande:
    Amere: Läser du den här tråden nu? Gissar att du har fött barn vid det här laget. Hur har det gått för dig? Jag hade en liknande upplevelse när de tog bort mitt cerklage idag, men slutresultatet blev bättre eftersom de till slut fick ut knuten och bandet.

När jag kom till förlossningen i morse frågade jag hur lång tid det skulle ta eftersom min man och son skulle ta sig en promenad under tiden. Svaret blev max en timme, och det skulle inkludera att köra CTG på båda barnen, ta bort cerklaget och diverse provtagning. Det hela tog fyra timmar varav nästan två timmar i gynstolen. Två läkare höll på tillsammans i drygt en timme, bytte instument massor med gånger, men lyckades endast lokalisera knuten utan att kunna rubba den. En tredje läkare tillkallades. Hon höll också på länge och testade en massa olika instrument, men verkade mer erfaren och beslutsam att lyckas. Det gjorde mycket ont och jag frågade efter smärtlindring, men de sa att det inte var möjligt. Till slut fick hon tag i knuten och de lyckades rycka loss hela bandet. Det som bland annat försvårade det hela var att tvilling ett har åkt ner så långt med huvudet. På måndag morgon ska jag tillbaka för kontroll och ny provtagning.
    Jo, jag fick en flicka för lite mer än en vecka sedan Glad Har inte varit mycket vid datorn sedan dess...Lycklig!
    Det gick altså att föda fram barnet med cerclaget kvar och knuten avklippt. De hade väl satt fast det hela på ett sådant sätt på mig att det var möjligt. Som jag förstått kan dom sätta fast cerclaget på lite olika sätt (?)
    Cerclage-tråden som var kvar har ingen sett röken av, kanske de kan hitta den senare om man går på någon efterkontroll. Nu vill man inte gärna ha någon som kollar där nere på ett tag.
    Skönt för dig att de fick bort allt på dig tillslut! Då har du en sak mindre att tänka på. Stackare som måste stå ut så länge utan bedövning eller något!!! Man får stå ut med mycket...
    Lycka till med allt nu framöver!!!   
  • Amere
    Ester03 skrev 2012-08-09 22:25:00 följande:
    Amere: Stort grattis till dottern! Skönt att det gick bra att föda trots att cerklagebandet fanns kvar. Hur lång tid gick det mellan att de klippte knuten tills att du födde? Hur startade förlossningen? 
    De klippte knuten 37+ och dottern kom på beräknat datum exakt! Dock gick vattnet två dagar innan (utan några värkar) jag fick åka hem och återkomma efter 48 timmar då jag skulle få antibiotika dropp. Det var tur det för sedan när hon väl kom ut hade hon fått en infektion, antagligen för att vattnet gått så tidigt. Vi fick sedan tillbringa en vecka på sjukhus där hon fick antibiotika tills hon var kry igen. Själva förlossningen var utdragen, jag hade föreställt mig att det skulle gå snabbare när man haft cerclage, men så var det inte för mig...
    Lycka till med allt! 
Svar på tråden Cerclage?