• Baby Doll

Cerclage?

Hej allihopa! På måndag ska jag till spec.mödravården, ska då fråga om cerklage, har fött prematurt tidigare och är super orolig nu då jag fått sammandragningar redan. Är i vecka 12+... Hur har ni det? Hu långt gågna var ni då ni fick cerklage? Och varför fick ni det? Hur gick/går det? Hur sätter dom in det? Förlåt, många frågor.... :/ Är bara så himla orolig... www.mybabydolls.blogg.se

4 barn i åldrarna 2-4 och gravid- www.mybabydolls.blogg.se
  • Baby Doll
    Dags for en liten skrev 2012-07-11 13:05:54 följande:
    Kramizzar:. Åh vad skönt att höra. Vilka busiga fötter din ärta verkar att ha. Hoppas att h*n håller sig inne i många veckor till! =)Hur går tiden på sjukhuset? BabyDoll: Jag är ingen expert, men tror inte att cerclage är rätt om man har mycket sammandragningar då cerclaget inte tar bort några sammandragningar. Vad var det som gjorde att du födde prematurt innan? 

Dom har inte kunnat ge mig nått svar... Vattnet har bara gått www.mybabydolls.blogg.se
    4 barn i åldrarna 2-4 och gravid
  • Baby Doll

När jag var hos spec. mödravården förra veckan så konstaterades det att jag har en försvagad livmodertapp, så jag fick antibiotika kur utskrivet i förebyggande syfte och i vecka 20 ska jag börja få nån slags hormonpiller som man sstoppar in i slidan på natten för att bygga upp tappen. Någon som varit med om sånt??? www.mybabydolls.blogg.se

• Baby Doll
    Bjooork skrev 2012-07-21 23:01:37 följande:
    Babydoll: jag fick progesteron vagitorier då ju öppnade nig tyst, det gjorde att jag "stängde" mig och livmodertappen växte:) sen när jag slutade med dom i v34+0 tog det inte många dagar innan det drog igång:)

Skönt att hröra att andra fått det! =) Jag ska börja ta det från vecka 20. Fick du ta dem på kvällen innan lägdags? Varför slutade du ta dem? Va skönt att det gick så bra för dig ändå! www.mybabydolls.blogg.se
  • Baby Doll
    Dags for en liten skrev 2012-07-23 13:34:31 följande:
    Dallis: Stort grattis till plusset! Vad skoj!Min historia är denna.Är gravid med första barnet. Turligt nog så åkte jag in till gynaktuen i vecka 20+3 för att jag trodde jag hade en urinvägsinfektion (min mvc bad mig åka in dit på grund av att det var kristihimmelfärd). Där visade det sig att jag börjat öppna mig innefrån.Två dagar senare opererades jag med ett akut cerclage. Jag har alltså haft turen att inte förlora något barn.Jag tar progesteron som ska vara värkhämmande. Idag är jag i vecka 29+6, känns helt fantastiskt!!Bor i sthlm.Babydoll: Vad ska antibiotikan göra? Det finns säkert olika grader på att ha svag livmoderhals. För min del hade det inte fungerat med endast progesteron. Jag öppnade mig 2cm under tiden jag var på sjukhuset i liggandes läge (huvudstupa - med huvudet ner  och benen upp). Min läkare har sagt att jag inte skulle vara gravid idag om de inte opererat mig.Som jag förstått det så kan man öppna sig av två huvudanledningar. 1. Infektion (då ska man få sammandragningar tror jag)2. Svag livmoderhals (då kan man öppna sig tyst som jag gjorde)Jag är dock inte någon expert, dina läkare vet nog mer än vad jag gör =).Bjoork:Härligt att det gick så bra för dig. Vad fick du för progesteron vaggisar? Jag har lutinus tillsammans med ett akut cerclage.Kramizzar:Jag tänker oxå på dig. Hoppas att du mår bra. 

Hej! Dom sa att antibiotikan ska ta bort alla baketier som KAN börja växa, på det viset hindra att jag föder för tidigt, men den var bara effektiv om man tog den mellan v. 12-15. Dom konstaterade att jag har svag livmoderhals, för jag har också öppnat mig tyst :/ Vilken vecka opererades du? Gick du på spec.mödravård då dom såg att du börjat öppna dig, eller hur märkte du det? www.mybabydolls.blogg.se
  • Baby Doll
    Bjooork skrev 2012-07-23 14:02:25 följande:
    Dags för en liten: kom inte ihåg vad dom hette:/ Babydoll: slutade med dom för att dom inte stoppar en förlossning längre än till 34+0 i karlskrona, då jag hade legat inne så länge:( idag fick jag tid till min läkare jag hade på förlossningen för att diskutera om hur det skulle bli i en ev, ny graviditet, då jag är väldigt rädd att jag inte skulle få cerclage och progesteron om jag blir gravid. Kan dom skriva in det i min journal tex: att jag ska ha det vid nästa grav? Vet någon de?

Jag tror att du får ta upp det direkt i början av din grav nästa gång, så dom vet hur allt ligger till. Är du sugen på en till? Kram
  • Baby Doll
    Kramizzar skrev 2012-07-24 22:59:45 följande:
    Hej tjejer fick en liten go tjej 21/7 på morgonen, lillan mår bra i dagsläget och vårdas på neonatal. Det har varit några långa oroliga veckor över vad som skulle hända men konstigt nog så var jag lugn när förlossningen väl satte i gång.Amere tycker det verkar konstigt att du ska få ha bandet kvar, mitt togs fem dagar innan förlossningen satte i gång, borde nog ha tagits några dagar tidigare för det hade skurit in på baksidan av livmodertappen så det blev ett hål där. Vid förlossningen så började jag blöda ordentligt och förlorade drygt 3 liter blod pga detta hål. Nu fortsätter vår resa på ett annat sätt, vi fortsätter att ta en dag i taget och njuter av vår lilla.Kramar till er alla.         

Va härligt att läsa! Vilken vecka kom hon? Har ni andra bloggar man kan få ta del av? Här är min: www.mybabydolls.blogg.se
  • Baby Doll
    Mini Léonie skrev 2012-07-30 13:37:31 följande:
    När sätter man sådant? Orolig själv.. Min livmodertapp har minskat till 3,8cm... Är det litet eller ok? Erfarenheter önskas.. Vad är den från början?

Det är Ok, min var mindre när dom kollade sist :-/ Har du fött barn prematurt förut? Jag har gjort de med de 3 sista
    4 småttingar och gravid- mybabydolls.blogg.se
  • Baby Doll
    Ester03 skrev 2012-07-31 09:46:48 följande:
    På fredag ska mitt cerklage tas bort. Ni som redan har varit med om detta planerat (runt vecka 37), hur lång tid tog det innan förlossningen satte igång?

Vad spännande, då är det inmte alls långt kvar! Hur mår du?

www.mybabydolls.blogg.se
    4 småttingar och gravid- mybabydolls.blogg.se
  • Baby Doll
    Dags for en liten skrev 2012-09-03 11:38:17 följande:
    Ester: Tror att jag missat gratta dig. Stort grattis till bebisarna. Hur var din förlossning?På onsdag klipps mitt cerclage. Ska bli himla spännande. Har två cerclage-band, så jag är liite orolig för att det ska göra ont efter era upplevelser av uppklippningen.Är det fler än jag som har haft två band? 

Va spännande! Jag har bara hört om ett band. Hade du större risk då?

www.mybabydolls.blogg.se
    Med 4 småttingar och gravid- mybabydolls.blogg.se
  • Baby Doll

Men va skönt att dom gjorde det och hade bättre koll på dig! Hur länge säger dom sig tro veta det dröjer innan förlossningens sätts igång efter att man klippt av det?

• Baby Doll

Jag har en fråga som kanske inte hör hit, men jag är tacksam om något kan svaret:)
    Vem är det som tar hand om sjukskrivningar? Är det barnmorskan eller spec.mödravård där jag går?
    Hoppas ni kan svara!

www.mybabydolls.blogg.se

P.S Tack för era svar!

Svar på tråden Cerclage?