• snöboll1

Cerclage?

Hoppar in i er tråd med några frågor...
    Efter två sena missfall kan det bli aktuellt med cerklage. Jag har dock fått intrycket att detta inte alls är så vanligt i detta landsting och börjar fundera på om läkarna egentligen är vana att göra detta och om man kan lita på att det blir bra.... På vilka sjukhus har ni fått era cerklage? band eller stygn? i vilken vecka?

• snöboll1
    Elin85 skrev 2012-07-19 18:21:10 följande:
    Hej tjejer.
    Har börjat arbeta mig igenom tråden och försöker läsa mig till både information och glädjebesked.
    Den 16/6 födde jag min son för tidigt i v.24+5. Han klarade sig tyvärr inte. Jag har googlat som aldrig förr och börjar bli mer och mer övertygad om att jag har en försvagad livmoderhals.
    På onsdag ska jag på återbesök hos gynläkaren och får eventuellt några svar på blodprover, moderkaksanalysen och obduktionen. Jag undrar hur ni fått reda på att ni har försvagad livmoderhals? Det var inget som konstaterades på mig för när läkaren tittade på mig på sjukhuset var jag redan öppen och födde en timme senare. Allt gick mycket snabbt. Kan man konstatera en försvagning nu i efterhand? eller måste jag vänta till dess jag blir gravid igen och eventuellt börjar 'tunnas ur'? Vill verkligen inte vara med om detta igen :( 
    Jag kände en tryckkänsla nedåt de sista veckorna på graviditeten och kissade ofta. Jag trodde ju det var normalt när bebisen började bli större, men börjar förstå att det kan vara tecken på försvagad livmoderhals.
    Har någon erfarenhet av hur motstridiga de är i Gävle på att sätta ett cerklage?
    Hoppas ni har några tips till vad jag kan kräva och fråga läkaren.
    tack på förhand och hoppas allt går bra tjejer! 
    Hej! Beklagar det du varit med om. Har själv mist två små, v19 och v 21 (samt 3 tidiga mf). Efter  det första sena mf var jag orolig för svag livmoderhals och tog upp det med läkare först i Huddik och sen Gävle för att ev få cerklage men de ansåg att det inte behövdes. Trodde mer på att det var en infektion och blev lovad regelbundna kontroller vid nästa grav. Och det fick jag men det hjälpte inte. En dryg vecka efter kontroll kom jag in på en extra koll och var då öppen med buktande hinnblåsa... De har inte kunnat sagt nu heller vad som händer men jag har blivit lovad cerklage vid nästa grav... Så de sätter det i Gävle men jag vet inte hur vanligt det är. Vilken läkare har du?

Någon anan med svag livmoderhals som vet om det kan gå så fort? alltså normal längd ena veckan och typ nio dagar senare öppen? eller tyder det på ngt annat?  
  • snöboll1
    Bjooork skrev 2012-07-21 23:01:37 följande:
    Babydoll: jag fick progesteron vagitorier då ju öppnade nig tyst, det gjorde att jag "stängde" mig och livmodertappen växte:) sen när jag slutade med dom i v34+0 tog det inte många dagar innan det drog igång:)

Hej!I vilken vecka började du med dem? du har inte cerklage? på vilket sjukhus?  har läst något om att en del får detta plus cerklage och blev lite nyfiken.
  • snöboll1

Hoppar in här m lite funderingar... Ska få cerklage om ca 4v., om allt fortfarande är ok... Har ännu inte fått så mkt info om hur det blir efteråt men vågar nog själv inte annat än att ha sängläge så mkt det bara går här hemma med tanke på min historia (mf vecka 18 och 21 då jag plötsligt öppnat mig). Det jag funderar på är hur ofta man "måste" på kontroller efteråt? Har 1,5 timmes bilresa, enkel resa, till sjukhuset. Så det blir många timmar uppe och sitta bil vid kontroll vilket jag är mkt tveksam till om man vågar? samtidigt är det kanske viktigt med kontroller oxå? hur har ni haft det? och vad har de kollat vid kontrollerna? har de även tagit odlingar för att upptäcka ev infektion?

• snöboll1

Anemonee: tack för ditt svar! ja med tio minuter till sjukhuset vore det nog en annan sak... det är ju så dubbelt för det är ju som sagt under de kritiska veckorna man gärna vill ha koll att det är bra och samtidigt är de ju som sagt mest kritiska och jag kanske borde mest ligga då och inte ut på långa bilturer... undra om man kan få liggande sjukresa? men de tycker de nog inte är nödvändigt... de tyckte ju inte att jag behövde cerklage förra grav heller trots ett tidigare sent oförklarat mf. har så svårt att lita på vården...

• snöboll1

Ja Anemonee, det får nog mest bli vila de veckorna. Får väl höra mer i veckan på läkarbesöket vad de säger oxå. Och om allt fortfarande ser bra ut så att det blir cerklage...

• snöboll1

en fundering... Om man får en blödning från moderkakan när man har cerklage, kommer då blodet förbi cerklaget och ut eller blir det "instängt"? och vad kan då hända??

• snöboll1
    violatricolor skrev 2012-09-04 08:46:48 följande:
    Frågade min läkare om det och han sa att blödningen kommer förbi.
    Tack för svar. Och skönt! har ju haft några blödningar och ska få cerclage om ett par veckor om det ser bra ut. Blev nervös om de stänger in ev nya blödningar...
  • snöboll1
    Dags for en liten skrev 2012-09-08 15:56:31 följande:
    Klippet gick jättebra. Första cerclaget som egentligen bara var ett vanligt stygn kändes inte alls. Det riktiga kändes dock.
    Saxen som läkaren använde var lite slö så hon behövde "klippa" 3-4ggr. Så det kändes lite.
    Men annars gick det verkligen kanon. Ingen bedövning var nödvändig.

Ingen är på väg ut än. Känns lite snopet...men snart ska hon nog komma =)

Skönt att det gick bra! Spännande väntan nu då :)
  • snöboll1

Hej! Har ni blivit sövda eller fått ryggbedövning när cerklaget satts? Först sa de sövning men fick nu veta att rutinerna var att i första hand ge ryggbedövning. Hur är era erfarenheter? positivt/negativt med de olika metoderna? Har ngn av er Fragmin? tycker det verkar lite otäckt med fragmin i komb med ryggbedövning men bara man tar sprutan 12h innan op var de lugnt sa narkospersonalen jag pratade med. Vet inte varför men ryggbedövning känns lite otäckt tycker jag...

• snöboll1
    Baby Doll skrev 2012-09-13 10:11:21 följande:
    Jag har en fråga som kanske inte hör hit, men jag är tacksam om något kan svaret:)
    Vem är det som tar hand om sjukskrivningar? Är det barnmorskan eller spec.mödravård där jag går?
    Hoppas ni kan svara!

www.mybabydolls.blogg.se

P.S Tack för era svar!

Det måste väl vara en läkare som skriver sjukintyg om jag inte har helt fel. Så läkaren på spec.mv borde det nog vara.
  • snöboll1
    Dallis skrev 2012-09-12 20:01:27 följande:
    Jag blev sövd efter eget önskemål. De ville helst ge mig ryggbedövning, främst för att jag hade problem med halsbränna, men jag blir lite smått panikslagen över tanken på att de ska sätta en spruta i ryggen på mig.
    Är inte ett dugg rädd för sprutor annars,, men när det kommer till ryggen så ryggar jag (haha)
    Kände också att det var väldigt skönt att inte veta vad de grejade med.
    Till den här gången funderar jag ändå på ryggbedövning.  Känner likadant fortfarande, men mådde så fruktansvärt illa när jag vaknade (vilket jag alltid gör av narkos) och kunde inte få den medicinen jag klarar av pga graviditeten.
    Är fortfarande kluven, men har ju ett litet ta till på mig att fudera :)

Tack för ditt svar! ja det känns verkligen läskigt att de ska sticka i ryggen tycker jag med... Narkos känns ju som sagt bättre oxå då man slipper vara med när de grejar där nere... men det ska väl gå bra m ryggbedövning oxå... ska ju vara bättre för fostret ändå som ngn skrev. När ska du få ditt cerklage? 
  • snöboll1
    violatricolor skrev 2012-09-13 13:52:27 följande:
    Narkosläkaren hade tänkt ryggbedövning men pga tidigare dåliga erfarenheter/komplikationer av ryggbedövning så bad jag om att få bli sövd och då fick jag det (v 19).  Fick dock ryggbedövning senare vid snittet och det gick jättebra då!

Usch då, vågar man fråga va de dåliga erfarenheterna/komplikationerna bestod av?
  • snöboll1
    violatricolor skrev 2012-09-17 12:48:11 följande:
    Visst, ville inte skrämma upp dig:

Första gången: Postspinal huvudvärk. Tror detta är en ganska ovanlig komplikation och det är inte så farligt, tror jag, bara väldigt jobbigt. Gick dock smidigt att lägga bedövningen då och den tog bra.
    Andra gången: Problem att lägga bedövningen och det gjorde väldigt ont. Sen tog den inte tillräckligt bra så de sövde mig.

Men som sagt, tredje gången gick det jättebra, visst gjorde det ont att få den men det var fort över denna gång.

Usch ja det är liksom lite skräck att den inte ska ta ordentligt och de börjar sy... tyvärr blev det ingen op för mig denna vecka. Fick en störtblödning tre timmar innan op :( men bebis lever än iaf... bara vänta och hoppas på det bästa att blödningen ger sig så kan jag få en ny op.tid. känns inte så bra dock med blödningen... Tredje gången denna grav men det har inte forsat så här förut... som att det inte räckte med svag livmoderhals...
  • snöboll1
    violatricolor skrev 2012-09-20 21:23:18 följande:
    Usch Jag blödde en del också i början. Kommer inte ihåg hur länge men tror jag småblödde i 5-6 veckor och så fick jag två större blödningar (då det bara rann till och droppade på golvet). Vad är en störtblödning egentligen? Har kanske missat det men vet du var blödningarna beror på, lågt sittande moderkaka eller så?

Lätt att säga kanske men jag tror inte du behöver oroa dig så mycket för att den inte tar. De testar ju länge och väl att man är bedövad och skulle det trots det inte visa sig att den inte tagit ordentligt förrän de sätter igång så märker du nog det innan det gör jätteont. Tror inte det är någon fara...

Nej de vet inte varför jag blöder. Tydligen lite svårt att se redan hur moderkakan sitter men den kan sitta lågt har de sagt... Ja jag blödde också så mkt att den bara rann ur mig på golvet på väg till toa från sängen
     :( läskigt. Fick du ngn förklaring till dina blödningar? 
  • snöboll1

Hann inte få prova cerlage, fick en jätteblödning med efterföljande kraftiga värkar och vår lille älskade pojke kom till oss v15. När man tagit mod till en ny grav då man trodde på cerklage så inträffar ngt man aldrig varit med om vid de tidigare grav(alltså blödningar).Så fruktansvärt alltihop då bebis fortfarande levde när vi kom in och efter några timmar fick sluta sitt liv... så orättvist mot honom. och oss oxå så klart men att åter igen få se ett perfekt liv inte få leva...finns inte ord, bara tårar.

• snöboll1

Tack för era kramar och omtankar. Svårt att säga ngt nu men det lutar nog mot att vi kanske tittar på andra sätt att bilda familj. Tre bebisänglar räcker (plus tre väldigt små...)...

Svar på tråden Cerclage?