• melinda88

Cerclage?

Hej på er!

Jag miste min dotter i v 22 och är nu gravid igen (13+1). Den 10 juni ska jag få ett cerklage isatt och jag känner mig som ett frågetecken när det gäller det mesta kring proceduren. Tänkte höra om det är någon som har lust att berätta hur det går till? Ska få lite mer information inom dom nämsta dagarna men det vore skönt att få höra från någon som själv har erfarenhet av det :)

Vad händer på sjukhuset? Narkos? Hur är det att leva med det? Något att tänka på? Sex? Som sagt så är frågorna många :)

Kramar till er alla

• melinda88

Tack så jätte mycket för era svar och era gratulationer :) Det är skönt att se att det gått så bra för många av er med cerklage, det ger mig hopp om att det ska gå bra :)
    Ska bli intressant att höra vad läkaren säger men det känns lite konstigt att inte få mer information innan dagen D. Men sen så är jag lite av ett kontrollfreak och hade väl helst velat veta exakt hur det kommer gå till på sjukhuset, minut för minut ;)

Lanie: Jag skulle blivit sjukskriven till att börja med två veckor efter ingreppet men tyvärr så har jag hamnat lite utanför systemet så det spelar ingen roll, jag kommer ändå inte få någon ersättning. Som tur är så har jag eget företag och jobbar som grafisk designer så jag kan jobba hemifrån om jag vill. Och måste jag vara sängliggande så är det bara att ta med datorn till sängen :)
    Så glad att det gått bra för dig trots komplikationer (läste lite äldre inlägg här) och håller tummarna att du får vara gravid ett litet tag till som du hoppas på :)

• melinda88

Hej på er.
    Är i v 22+5 idag och är inlagd på sjukhuset då jag har en funeling ner till cerklaget och den stängda delen av tappen är ca 17 mm. Imorn kommer dom börja ge kortison sprutor och på måndag blir jag skickad till Linköping. Så nu är det bara att ställa in sig på att vara på sjukhuset många veckor till, eller det är vad jag hoppas på.
    Känner mig lite nervös över att jag är så pass öppen och så har jag dessutom väldigt mycket sammandragningar, har en del trots att jag får bricanyl var fjärde timme.
    Tänkte bara höra med er, visst har flera av er varit inlagd med liknande och det gått bra? Behöver bara höra att bara för att det ser ut så här så betyder det inte att det måste bli förlossning kommande dagar eller veckor :)

Måste bara säga att denna tråd har varit guld värd under denna graviditet. Finns så många frågetecken kring cerklage som ingen läkare verkar kunna svara på och alla säger olika (förvirrande...) så det är fantastiskt skönt att kunna läsa om era erfarenheter :)

• melinda88

Tack så jätte mycket för era svar! Skönt att höra att det kan gå bra i alla fall trots allting. Våra erfarenheter låter väldigt lika snalmums. Hoppas att bebisen vill stanna kvar några veckor till :) Det är verkligen inte det roligaste att ligga på sjukhus men tiden går ju faktiskt på något vis, har snart gått en vecka redan. Jag hoppas verkligen att jag får gå lika länge som er och efter att läst om era erfarenheter så känns det som om det inte är helt omöjligt :) Så tack för det :)

Det känns verkligen som en trygghet att få ligga på sjukhus, finns alltid någon att fråga om man är orolig och de har haft jätte bra koll på mig. Nu kommer en fråga som det känns som om jag borde ha koll på men som jag alltid glömmer att fråga. Kostar det något för mig att ligga här? Jag vet att det kostar för sambon om han stannar över men jag vet inte hur det fungerar för mig :P

Imorn blir det undersökning och då ska dom prata med Linköping och ta beslut om jag ska dit eller inte. Jag hoppas på att jag får åka dit, känns som en trygghet på fall att förlossningen skulle dra igång.

MiScHoOo: Hoppas att allt går bra för dig. Håller tummarna :)

• melinda88

Tack åter igen för era svar :) Jag vet att sambon har en försäkring via facket där även jag ingår och så har jag en utökad gravidförsäkring hos folksam så jag ska genast kolla upp det imorgon.

Snalmums: Ska absolut uppdatera imorgon. Hoppas, hoppas att det blir från Linköping. Sammandragningarna är ungefär de samma, ibland är de fler och det känns som om bricanylen inte fungerar över huvudtaget men överlag så minskar dom ganska rejält jämfört med hur det är utan sprutorna. Har däremot börjat känna mycket tryck över bröstet vilket inte är så roligt men det beror väl på alla mediciner jag är fullproppad med.

Zeke: Jag ligger inne på sjukhuset just nu (23+0) och kommer antagligen få göra det många veckor framöver. Jag får en spruta med blodförtunnande medel varje kväll. Med mig känns det som om dom gör allt i förebyggande syfte och det är jag tacksam över, det blir inte så mycket att noja sig över då :)

Lanie: Låter ju jätte bra med övningarna du fick! Skulle också vilja få någon sån även om jag får sprutan, kroppen blir ju lite lätt dåsig så det vore trevligt att kunna aktivera den på något sätt iaf.

• melinda88

Hej på er!
    Nu ligger jag på plats i Linköping efter en dramatisk dag igår. De gjorde ett vul igår förmiddags och trots att det var tre läkare där så kunde de inte se något. Så helt plötsligt så blev det bråttom att få mig hit upp. När vi kom fram så gjorde de ett vul och då visade det sig att tappen var mer eller mindre oförändrad sen förra veckan :D Ca 17 mm tapp och funeling ner till cerklaget som är ca 2 cm som bredast. Så otroligt skönt att se :) Så nu är det en massa information från läkare, barnmorskor och så kommer någon läkare från neo snart för att informera oss om vad som händer om lillen skulle födas under tiden som jag ligger här.

Appropå försäkringar. Ringde igår folksam där jag har min utökade gravidförsäkring för att se om den täcker sjukhusvistelse, vilket den inte gör för min del. Men när hon kollade så såg hon att jag har en barn och ungdomsförsäkring hos dom som mina föräldrar tecknat. Via den får jag drygt 400 kr/dygnet som jag är inlaggd! Blev alldeles chockad när jag hörde det. Så nu måste jag se till att tacka mina föräldrar ordentligt att dom tecknade en sån när jag var liten :)

• melinda88

Liten uppdatering från Linköping :) Blev rädd ännu en gång i torsdags då de gjorde ett ul och vul. Ultraljudet såg jätte bra ut och jag fick se vår lilla skrutt i 3d för första gången. Det var väldigt svårt att få en profil med vanligt ul då favoritplatsen är att ha ansiktet nergosat i moderkakan ;) Det vaginala visade däremot en tapp som bara var 13 mm stängd (tidigare 17 mm) så den dagen var lite jobbig. Men jag pratade med läkaren dagen efter och han sa att det behöver inte betyda att tappen är fullt så kort eftersom det är olika personer som gjort undersökningarna och som mäter lite olika. Idag eller imorgon blir en ny undersökning så jag får väl se då hur det ser ut. Men någonstans är det väl bara att acceptera att jag inte kan gör mer än att ligga här och hoppas på det bästa. Men nu har i alla fall halva tiden gått här i Linköping så jag börjar känna ett hopp om att få komma tillbaka till Jönköping som gravid :)

• melinda88

Hej! En liten uppdatering från mig. Är idag i 26+5 och är åter tillbaka i Jönköping. Allt är väl mer eller mindre oförändrat. 13 mm tapp och sd då och då. Men det känns ganska lugnt i alla fall. Sååå glad att vi börjar närma oss 28+0!
    Hade tidigare i veckan hemlängtan för första gången och ville bara att det skulle vara över. Inte att skrutten skulle födas nu utan att jag på något vis kunde spola fram till dagen vi får ta med oss vårt barn hem. Men nu känns det lugnare igen :)
    Ligger nu i en sal med plats för fyra personer. Just nu är vi bara två vilket känns väldigt skönt för mig. Har legat själv i snart 5 veckor så det hade kunnat bli lite jobbigt men att få mjukstarta med en person kändes alldeles lagom :)
    Jag är inne och spanar ibland och det är så skönt att se att det går bra för alla :)
    Kram på er

• melinda88
    Trassel skrev 2011-09-05 13:06:03 följande:
    Melinda, hur går det får dej?
    Det går faktiskt riktigt bra för mig :) 7 veckor på sjukhus nu och det har väl varit lite upp och ner senaste veckorna. När jag kom tillbaka från Linköping var tappen oförändrad, 13 mm, men en vecka senare var den endast 8 mm. Däremellan var det lite stökigt utanför sjukhuset så jag var lite stressad och när jag såg att tappen påverkats ville jag inte riskera något så sen dess har jag varit lugnet själv :)
    Under förra veckans undersökning visade den att tappen skulle vara ca 19 mm vilket kändes helt otroligt iom att den då skulle vara längre än när jag kom in. Var lite skeptisk till att den verkligen var fullt så lång men så på undersökningen igår visade den samma längd :D Så just nu är jag verkligen överlycklig! Har varit lite nervös för sammandragningarna har blivit starkare och kommer ibland regelbundet så jag vet inte om de kanske övergått lite till förvärkar? Men nu vet jag i alla fall att de inte påverkat tappen :)
    Hur går det för dig Trassel?

• melinda88

Jag är nu i v 29+2 vilket känns helt ofattbart då läkarna i början sa att målet var v23-25 :) Jo, såg att skrutten inte tryckte på tappen just då så det är klart att det hjälper till en del. Hoppas att den vill ligga kvar i det läget ett litet tag till.
    Har ingen aning om eller när jag får åka hem. Tvivlar på att jag får åka hem än på några veckor, kanske v 34 men det är en vild gissning. Jag är inställd på v 36 när de klipper cerklaget  om jag tar mig så långt. Försöker att inte tänka så långt, en dag i taget och en vecka i taget som läkarna säger :)
    Kan tänka mig att det är svårt att ta det lugnt. Jag tyckte det kunde vara svårt i början och då har jag ju inget barn som vill busa :)
    Tur att det inte gör ont med cerklaget men trist att du känner av det. Jag har inte känt av det något förrän v 25 kanske. Men nu mer är det bara när jag går på toa så än så länge så är det inget som stör :)
    Skönt att slippa foglossningen, kan ju vara fruktansvärt trist.
    Hur långt har du kommit nu? Ja tänk vad skönt det hade varit att slippa oron mellan v22-30. Som någon nämnt tidigare så hade det varit något att bli nedsövd dessa veckor ;)

Svar på tråden Cerclage?