Inlägg från: Kaffemajja |Visa alla inlägg
  • Kaffemajja

Cerclage?

Hej, Jag hoppar in i den här tråden....har följt den ett tag. Är gravid i v20 (19+2). Fick mitt cerklage insatt 25/4. Läkarna har sagt att jag ska vila mycket, använda sunt förnuft.....men jag ligger ner mer än så!! Har en dotter på 5 år så jag passar på att ligga mycket när hon är i förskolan.

• Kaffemajja

Hej! Jag bor i Norrköping...skönt att höra att det kan gå bra! Kände du också att det sved och stack i cerklaget ibland? Är så svårt att förklara för läkarna hur det känns.....mår i övrigt bra. Tror att jag känner efter lite för mycket

• Kaffemajja

De har bara sagt att allt ser normalt ut. Har ju en lång väg att vandra och man får försöka komma ihåg att det inte är helt smärtfritt att vara gravid. Även om man har cerklage eller inte! Ha en fortsatt skön helg!

• Kaffemajja

Hej tjejer Det var länge sedan jag var inne och skrev men jag har läst ikapp lite grann. Fick mitt cerklage i v16 o är nu i v28+4. Har vilat mycket mer än vad läkarna har sagt men de sista två veckorna har jag varit uppe lite mer. Ska på koll på torsdag igen men än så länge har allt sett bra ut. För en vecka sedan var min tapp helt sluten och 4,5 cm lång. Hoppas det håller sig så länge till !

• Kaffemajja

Lindaothomas: visst bor du också i Norrköping? Eller blandar jag ihop dig med någon annan?

• Kaffemajja

Lindaothomas: jag bor i Norrköping och är jättenöjd med sjukvården på vrinnevi! Så fort jag är orolig över något eller får ont är det bara att ringa till förlossningen och komma in på koll. När jag inte var så långt gången ringde jag till kök eller gynavdelningen där jag låg efter operationen. Har inte fått progesteron men har heller inte frågat om det. Var jätterädd när jag började den här resan att inte bli tagen på allvar av läkarna men har bara träffat läkare som har varit väldigt stöttande och omtänksamma. Hoppas du också kommer att känna dig väl omhändertagen! Var inne på koll idag då jag har haft mycket tryck nedåt. Fick träffa en jättegullig läkare som tog sig gott om tid att undersöka och svara på lite frågor. Allt ser bra ut, 5 cm helt sluten tapp. Hurra!! Har du fått någon läkarutbildning än? Jag var på en första koll i v8

• Kaffemajja

Inte läkarutbildning heller.......har du fått någon läkartid än? Skriver på min IPad så det blir visst lite tokigt

• Kaffemajja

Jag har träffat ganska många olika eftersom jag åker in titt som tätt för extra koller. Mest har jag gått hos Danni Hanna, var även han som satte cerklagetråden på mig. Nu har han semester så nu har jag Agneta Werner och Carl-Magnus. Jag fick mitt cerklage i v16. Fick stanna över natten för att se att jag mådde bra. Jag kommer nog inte fråga om progesteron eftersom min tapp fortfarande är lång och sluten och jag redan kommit till 29+0. Har redan en tjej på 5 år så jag har fått mycket hjälp av min och min sambos familj så jag har kunnat vila mycket. Visst har det varit segt ibland att inte få göra så mycket men det har funkat bra ändå! Vet du vem som ska sätta ditt cerklage?

• Kaffemajja

Jag har två veckor mellan varje koll men åker in oftare än så. Nu efter v 30 blir det tre veckor mellan varje. Jag har själv varit med och bestämt hur ofta jag vill komma. Har vilat i stort sett hela dagarna fram tills för två veckor sedan ung. Jag känner när det är dags att lägga sig....får ont i ljumskarna och nedre delen av magen när jag rört mig för mycket. Är tydligen väldigt vanligt att man får ont i ljumskarna när man har cerklage och blir tyngre och större. Har varit 100% sjukskriven sedan v12 då jag hade kraftigt tryck nedåt så jag hade svårt att stå och gå. Har aldrig varit några problem med fk att få igenom sjukskrivning. Mitt cerklage var planerat. Skulle få det i v14-15 men det fanns inga operationstider lediga. Två dagar innan operationen ringde de och flyttade fram operationen ytterligare tre dagar men allt har funkat bra ändå! Nu ska jag till Carl-Magnus igen på torsdag och sedan får vi se när nästa besök blir. Hoppas att du hädanefter bara får träffa läkare som förstår hur jobbigt det här är.Känslokalla personer är det sisa man behöver!! Det gäller ju att man får förtroende för läkarna. Annars blir det ännu jobbigare.... Har som sagt träffat kanske totalt 10 olika läkare och alla har varit suveräna! Kram Kaffemajja

Svar på tråden Cerclage?