• Qaroliine

Cerclage?

Gravid med barn nr 2 nu, hade komplikationer med dottern som nu gör att jag kommer gå på spec mv.
    Jag hade 9 mm tapp o funneling from v 23 sist o då valde dem att ej sätta cerklage för att det gått för långt.

När blir man kallad nu, eller det är olika? Antar att dem ska kolla tappen regelbundet. Nyss fått veta att jag är gravid.

Tilde 101221 syskon bf 140820
  • Qaroliine
    lindaothomas skrev 2013-12-16 17:15:35 följande:
    Qaroliine.

Ja fick ringa gynläkaren direkt när blev gravid så planerade vi in en träff för att kolla att allt såg bra ut kring v 8.
    Och då gjorde de vul och kollade tappen och även planerade in operationsdatum att sätta in cerklaget. Som var i v 13+

Ja går på koll varannan vecka och har gjort de sen cerklaget sattes.
    V 29 nu.

En den får nog läkartid efter inskrivningen hos bm. De e nog olika..

Vilken vecka är du i?

Kram Linda

Jag är bara i v 5. Ska träffa läkaren på mvc den 7 jan och göra vul och då skickas även remissen till spec mvc.

Tilde 101221 syskon bf 140820
  • Qaroliine

Jag måste fråga, hur tidigt har man sett att livmoderhalsen är påverkad på er?
    Kan tappen vara kort redan från början?

I min första graviditet uppdagades det ju inte förrän jag sökte hjälp i v 23. Nu med tvåan är jag såklart rädd att det ska bli problem redan från start..

Tilde 101221
  • Qaroliine
    lindaothomas skrev 2013-12-19 21:18:22 följande:
    Qaroliine.

När de opererade in cerklaget på mig i v 13 va ja nästa 2 fingrar öppen redan då.. De sydde ihop med med cerklaget och än ligger hon kvar i magen :)

Många har ju kort tapp pga att de tagit bort bitar av den.

Har du kort tapp innan menar du?
    Kram Linda

Jag har ingen aning hur tappen är nu, är bara i vecka 6. Ska göra vul i v 8 och tog nästan för givet att vi ska se en opåverkad tapp då, sen slog tanken mig att tappen kanske är kort redan.

Jag har inte tagit bort bitar av min, dem vet inte varför den var 7-9 mm kort förra graviditeten. Men den höll i 13 veckor (från v 23-36) utan cerklage då

Tilde 101221
  • Qaroliine
    lindaothomas skrev 2013-12-20 01:03:33 följande:
    Qaroliine..

Hoppas den inte är kort redan!
    Till mig sa läkaren att de va ovanligt att man redan så tidigt som jag va då i v 13 hade öppnat mig... :/ kändes ju sådär..
    Så om vi vågar satsa på nån mera graviditet så måste ja vara sjukskriven innan v 13.
    En hel del. Känns sjukt tungt!

Hoppas du inte är öppen eller har kort tapp!
    Håller tummarna!

Ska du på vul i början på jan?
    Kommer inte ihåg va du sa för datum?
    Kram Linda

Ja, den 7 jan ska jag på vul, på privat mvc.
    Låter helt galet att vara öppen 2 cm redan i v 13 Vilken v nu?

Tilde 101221
  • Qaroliine
    sämstpåattvaragravid skrev 2013-12-21 15:56:10 följande:
    Ah, hon tyckte inte min var kort (2,3cm), men jag har ju cerclage av andra anledningar än det. Alla läkare säger så olika, så man blir lite förvirrad.

Jaha, är det kanske 2 cm som gäller då..
    Tilde 101221
Svar på tråden Cerclage?