Inlägg från: sämstpåattvaragravid |Visa alla inlägg
  • sämstpåattvaragravid

Cerclage?

Hejsan! Jag tänkte få hoppa in här och ställa lite frågor till er som är mer vana vid cerclage, då jag fick ett insatt idag. Jag födde dottern för 5 år sedan i vecka 27, de misstänkte då försvagad livmoderhals, vilket under denna graviditet visade sig stämma. Jag fick idag mitt cerclage i vecka 14+5 och har sedan några dagar haft molande sammandragningar vid rörelse. Är det något att oroa sig för? Detta skedde som sagt innan cerclaget. Nu under dagen har jag fått dessa molande sammandragningar med något hugg då och då när jag promenerat runt. Jag har också feber. Trots detta skickade de hem mig. Är detta normalt att känna el borde jag bli orolig? Vad har ni fått för restriktioner? Mitt återbesök är inte förrän om 3 veckor och jag känner att jag inte har fått några svar på något

Någon som kan hjälpa mig?

• sämstpåattvaragravid

Lindaothomas

Tack för snabbt svar De sa att jag ska åka in om jag även har sammandragningar liggande, men inte något annat. De sa att man kan röra sig normalt, dock inte aktuellt för mig eftersom jag även har kraftig bihåleinflammation och slem i luftrör sedan oktober och äter min 4e antibiotikakur, så jag tar det lugnt ändå. Jag kommer gå på magkänslan där och är sjukskriven 3 veckor till. Efter det vet jag ju inte riktigt? Men som sagt, de har sagt att man ska leva som vanligt. Inga restriktioner angående bad eller sex, men angående lyft.

Känns lite läskigt då jag öppnade mig tyst förra gången. Vad händer om detta sker? Slits livmoderhalsen sönder då? Det bör ju Dick göra väldigt ont?

När klipper man bandet normalt.

Kram

• sämstpåattvaragravid
    lindaothomas skrev 2013-12-18 22:10:36 följande:
    Sämstpåattvaragravid..

Du är alltså inte sjukskriven hela graviditeten?

Ja är 100% sjukskriven från cerklaget sattes.

Men va konstigt.. Ja får absolut inte bara. Inte ens i badkar, absolut inte i badhus pga infektionsrisk :/

Samma med sex... Orgasm ökar sammandragningarna.. :/

Va lustigt att de är så olika...

Läkaren sa även till mig att trycker de på mot cerklaget så känner du det... De gör ont och då klipper de direkt..

Ja har öppnat mig hela vägen till cerklaget nu ungefär men känner inger pga att ja ligger ner. Skulle ja röra mig mycket är de kört direkt!

Tråkigt att de är så olika på olika ställen.

Vilket sjukhus tillhör du?

Hoppas bihåleinflammationen släpper nu!

Kram Linda

Verkligen konstigt hur olika det är! Vi tillhör Sunderby Sjukhus utanför Luleå och de sätter tydligen väldigt få cerclage per år, så jag börjar vara orolig att de inte har nog med erfarenhet att göra detta på rätt sätt och ge rätt råd?

Godkände FK sjukskrivning hela graviditeten?

Hade gärna jobbat om det går, men inte om det på något sätt påverkar något med barnet.

Ja, nu hoppas vi på bättring på den fronten, men de tror jag får dras med det tills graviditeten är över, då antibiotikan vägrar bita

Men Linda, då är du snart i mål då? Mitt personliga mål är vecka 30 till att börja med!
  • sämstpåattvaragravid

Hej på er! Igår ringde läkaren som bestämde att cerclaget skulle sättas in upp mig. Då var det helt andra bud! Mkt vila, inga lyft, inget bad och inget som kan leda till orgasm få detta ger ökade sammandragningar. Sjukskriven hela graviditeten och mycket vila. Hon tyckte dock att vi skulle ha vecka 22+0 som första mål, vilket blev lite chockerande för mig. Jag trodde att de satt cerclaget för att hålla barnet inne längre än förra gången (27+0)? Så jag har gått och ställt in mig på vecka 30. Jaja, skall tillbaks idag om febern inte ger med sig, men hoppas att jag slipper det. Sammandragningarna har dock avtagit, så det känns skönt.

Hoppas alla får en trevlig helg!

• sämstpåattvaragravid

Lindaothomas

Gallsten mitt i allt också? Din stackare! Kan de göra något pt det när du är gravid?

Fick åka in inatt då jag haft väldigt mkt förvärkar, även i liggläge. Som tur är var det bara bandet som retar, men jag har inte öppnat mig mer. Pust. Tappen hade dessutom växt 1cm, det måste ju vara ett bra tecken? De vill dock att jag är helt liggande till den 9/1, då vi skall tillbaks på koll. Blev livrädd att jag inte skulle få bli kvar på sjukhuset nu, men så skönt att få åka hem.'

• sämstpåattvaragravid

lindaothomas

Skönt att det inte kommit tillbaks, det skall ju vara väldigt smärtsamt! Vecka 31 är ju toppen, nu är ju allt fördigutvecklat och bebisen behöver bara växa till sig lite

Jag har värkar som är lika starka som dem jag hade med första barnet, när jag var 6 cm öppen. Dock hade jag inte öppnat mig mer, så vi avvaktar och ser vart det leder. Cerclaget verkar hålla emot bra nu, men blir strikt liggläge ett tag framöver. Går in i vecka 18 imorgon, så det är många veckor kvar.

Gott nytt år till er alla!

• sämstpåattvaragravid

Lindaothomas

Jag hade redan öppnat mig upptill när de satte cerclaget, men inte mer. Det har tydligen kommit nya råd om att man ej skall ge bricanyl om det inte är kris, då det efter ett fåtal doser kan få minskad effekt och då inte fungerar om förlossningen sätter igång på riktigt. Jag öppnar mig relativt tyst (har alltså inte lika kraftiga värkar som man normalt har), så det är inte så farligt, men man blir ju lite orolig. De kommer sätta in bricanyl om jag öppnar mig mer, men de är lite oroliga att de får plocka bort cerclaget, då det verkar reta igång värkarbetet. Skall tillbaks om en vecka, så de skulle ta ett beslut då.

• sämstpåattvaragravid

Waris

Ja, det är väldigt individuellt med sjukskrivning som jag förstått det. Man skall ha ganska mkt problem för det. Tanken var inte att jag skulle bli det, men eftersom jag haft feber och ätit 5 penicillinkurer samt haft väldigt mkt värkar sedan cerclaget sattes så kommer jag nu bli det tillv 36+6, men de tror inte att chansen är så stor att jag går längre än vecka 30. Fungerar cerclaget skall man ju kunna leva mer eller mindre som vanligt (utan bad, sex och tunga lyft). Hade önskat att jag var en av dem, då jag verkligen vill tillbaks till jobbet

Svar på tråden Cerclage?