Cerclage?
Hej!
Någon här i denna tråden med försvagad livmodertapp som har ett abdominellt cerklage insatt?
*Håller tummarna för svar*
Hej!
Någon här i denna tråden med försvagad livmodertapp som har ett abdominellt cerklage insatt?
*Håller tummarna för svar*
Jag har abdominellt cerclage efter att jag opererat bort en bit av livmodertappen pga livmoderhalscancer. Cerklaget sattes in samtidigt som operationen av tappen genomfördes, detta i januari i år.
Har aldrig känt av cerclaget annat än i de första veckorna då det kunde kännas lite slitande och dragande och det var mest troligt eftersom det läkte.
Efter operationen fick jag inte ha sex på 8 veckor och efter detta gjorde det lite ont vid sex de första gångerna efteråt, men nu känns det som vanligt.
Jag har ganska snabbt lyckats bli gravid efter detta och för två veckor sedan föddes min fina dotter i v 38+0 med planerat snitt. :)
Med abdominellt cerclage så sitter det där det sitter och det är snitt som gäller.
Jag har gått på täta kontroller under hela graviditeten då man mätt tappen och kollat cerclaget varannan vecka.
I övrigt kan jag inte säga annat än att jag inte känner av cerclaget idag över huvud taget - graviditeten flöt på fint och tappen minskade Max 1 cm under hela tiden.
Beklagar verkligen dina förluster, så fruktansvärda saker du gått igenom. Starkt av dig att kämpa vidare! Förlorade själv tvillingar i v 21 förra året i september och fick besked om livmoderhalscancer i december, men nu äntligen har jag min efterlängtade unge intill mig!
jag hoppas att abdominellt cerclage kan vara en bra lösning för dig. Stor kram
Kan också tillägga att jag inte har behövt vara sängliggandes under någon del av graviditeten förutom en helg då jag hade konstanta sammandragningar, men det gick över. Jag var sjukskriven på halvtid den sista månaden men detta inte på grund av tappen. Har inte tränat eller tagit långpromenader eller så men i övrigt har jag kunnat hålla igång i stort sett som vanligt.
Nej, inte alls sängliggande. Men det kan ju bero på att jag inte haft problem med försvagad tapp eller så utan att det är pga operationen som cerklaget sattes in.
Efter op har jag 3,5 cm tapp kvar. Den var nere på 2,5 cm som minst under graviditeten. Cerklaget har inte påverkats det minsta då tappen krympt. Är med i en grupp där vi är flera tjejer som genomgått samma canceroperation och vi är runt 4-5 st som har fått barn efter vi fått cerklaget insatt. En del har varit sängliggandes och andra inte, men vi har allihop haft lyckade graviditeter. :) För att skänka lite hopp!
Men vad har de sagt om riskerna till dig? De enda riskerna jag fått mig till vetes är att jag har en något ökad risk för sent missfall, men inte nåt som skulle riskera min egen hälsa?
Är man med i en hemlig grupp på fb ser bara deltagarna i just den gruppen vad som skrivs. Dina inlägg kommer alltså inte att synas i dina vänners flöden.
Jag vet faktiskt inte säkert skillnaden förutom att det abdominella cerklaget opereras in. Kan tänka mig att det sitter högre upp på tappen då också och att materialet kanske skiljer? Det här är dock rena gissningar då jag aldrig varit aktuell för ett vaginalt cerklage.