• Niinis

Cerclage?

ville bara kika in och säga att jag mår bra, v.25+4 idag. Så det går framåt. Efter kollen förra veckan fick jag kraftiga sammandragningar så jag tänker inte gå på koll denna vecka. det finns inte så mycket de kan göra nu så det är bara att vänta och se. måste komma till v.28 iallafall!

• Niinis

ett stort grattis till alla er som fått bebisar!! schäfer, magda, thalis! {#emotions_dlg.flower}
    vad skönt att allt såg bra ut med er son till slut magda, förstår om det var tufft! Rynkar på näsan
    schäfer, vilken jobbig förlossning du verkar haft, måste ha gjort väldigt ont, och sen oron över barnet p ådet hela, nej fy stackarn!! Vad skönt att höra att bebis är hos er nu och mår bra!!!
    thalis, blev det akut snitt för dig? är ett tag sen jag läste i tråden.

Magda, hoppas din väns barn mår bra, tur att hon ändå kom till v.27+ för det brukar ju gå bra då!

ego: v.27+0 idag!! wooohooo! låter väll dumt men jag är överlycklig för det! Om man fått barn i v.24 som överlevt är man ganska lycklig över att ändå komma till v.27 för då brukar de slippa respirator osv. det är ändå ganska stor skillnad. Nu måste det gå bra för den lille i magen! Har avbokat alla läkarbesök då jag fick så starka sammandragningar sist jag gjorde vaginal ul, men nu är det dags på onsdag nästa vecka, har då gått 3 veckor sen senaste kollen. De ska även göra viktuppskattning och jag tänkte passa på att fråga om det är en pojke eller flicka, vi kan inte hålla oss längre Glad

har skrivit inlägg här flera gånger och så har min 1 åriga dotter kommit och velat komma upp i min famn och jag kan ju inte bära henne så jag har fått stänga av datorn. sen är jag ju inte inne så ofta då jag måste sitta upp vid datorn, bärbara går ej att använda då min dotter låter mig inte vara ifred!haha

LYCKA TILL NU ALLIHOPP OCH ETT STORT GRATTIS TILL ER ALLA SOM KOMMIT  I MÅL!!

• Niinis

kikar in en snabbis!

är fortfarande hemma med sängläge men jag rör mig och sitter en del emellanåt. v.29+2 idag, så det går framåt!! börjar planera inför förlossningen, vill ju ha planerat snitt i v.37. det är ju inte så jätte långt kvar!
    min mans mamma gick bort här i veckan, vart en del sorg här hemma då han inte kunde vara med henne när hon dog, hon bor i chile. och hon hann aldrig träffa sina barnbarn Rynkar på näsan

ni som gjort planerat snitt, hur har de gjort med cerklaget? man kan väll inte ta bort den innan med risk för att det ska sätta igång då va? kan man få det gjort samtidigt med snittet, när man ändå är bedövad?

ska träffa en läkare på tisdag som bedömer om jag får snittet.

vi har bestämt att det inte blir fler koller av livmoderhalsen alls Förvånad för jag fick så starka sammadnragningar efter det vaginala ul som gjordes i slutet på v.24, och eftersom att man ändå inte kan göra mer tyckte både jag och dom att vi skulle inte ta risken att sätt Igång något om jag nu är så känslig.

men finns det risker med att inte kolla? jag har ju ingen tapp kvar över cerklaget, bara under ca 1 cm totalt, ja iaf på sista kollen men det var över 1 månad sedan.

lycka till er alla i graviditeterna och ni som fått era små redan, nu inväntar vi våren tycker jag!!!!

• Niinis
    Lanie skrev 2011-03-16 18:23:54 följande:
    funneling är ju att man öppnar sig inifrån som kan komma sig av att man har försvagad livmoderhals

lite update från mig. det är hyfsat oförändrat här. har dock en liten funneling, men tappen är 18 mm. lite orolig är jag även om läkarna inte är det

ska få ab snart då dom upptäckt ngn basilusk, vet dock inte vilken än, får veta när läkaren kommer

har lite sd då o då oftast när bebis är väldigt aktiv vilket hon e för jämnan käns det som.. har ont i vänster sida pga av alla sparkar

tack för allt stöd o pepp o solskenshistorier! vi har träffat barnläkare på neo som förklarat lite vad som kommer o hända om bebis kommer i dagarna.. känns jätteläskigt..
    allt ska gå bra ska du se, du har ju kommit längre än sist, och snart är du i säkrare veckor ska du se! solskenshistorier, min son kom i v.24+3 och mår bra idag, en busig 6 åring Glad

jag har blivit typ nekad snitt, men får slutgiltiga svaret på måndag, är helt knäckt, vägrar föda vaginalt!
    imorgon v.30+0, helt otroligt med tanke på att jag vart öppen hela vägen till cerklaget sen v.23! och ändå så har jag vart hemma hemma hela tiden.
  • Niinis

åh förstår inte varför min läkare säger att det inte gör ngot om cerklaget släpper, man gör ändå inget, eller klipper av det? hon tyckte då jag fick så kraftiga sammandragningar sist vi gjorde vul att vi skulle skippa dom helt och hållet hela graviditeten. kan det skada min kropp då alltså? jag har ju inte ont eller sammandragningar, inte heller blödningar eller liknande besvär, men tappen var ju i v.23-24 endast 1 cm och öppen hela vägen till cerklaget, så bättre lär det inte vara nu. vad ska jag göra nu då?

• Niinis
    Schäfer skrev 2011-03-20 12:15:56 följande:

Niinis: mitt första cerklage "slets loss" och jag kände inget, dvs det gjorde inte ont men blödde såklart! Det skulle inte vara någon fara för cervix sa dom!
    På slutet av mina senare graviditeter har det varit bara cerklaget som hållt ihop så som din läkare säger. Det är ju det som cerklaget är till för

Lanie: allt väl idag?

SaraDK: coolt att det håller sig utan cerklage! Förstår att du vill till v.38 även om det skulle kunna vara fritt fram nu Håller tummarna!!!

åh tusen tack för ditt svar! känner mig mycket lugnare nu Skrattande inte alls kul med dessa gravidhormoner som gör en SÅ NOJIG! hur går det för er där hemma med bebis och resten av familjen? hur har din hälsa sätt ut nu? hoppas det är bättre! kram
  • Niinis
    ISSEN skrev 2011-03-21 14:47:39 följande:
    Men fy fan rent ut sagt vilken skit läkare!! Är det bättre att du mår dåligt psykiskt och är livrädd??! Nä skulle jag vara du skulle jag i första hand ta kontakt med andra sjukhus och höra mig för om hur man kan gå till väga för att få snitt! Känns ju solklart att du inte ska behöva föda vaginalt med din bakgrund och att de ens tänker tanken är för mig ofatbart!! Kan man inte kolla typ med patientvårdsnämden om rättigheter,överklagan mm? Du har väl inte så många veckor till BF heller va? GRATTIS till det med!!!!  Jag har nämligen lästa igenom nästan hela tråden och såg när du va runt den veckan jag är nu (19+2) att du önskade tiden kunde gå fortare... DÄR är jag nu och nu är det någon som är avis på dig ;)
    Hoppas innerligt att du får hjälp med snitt och får ett svar snabbt så du slipper gå och vara orolig! Fan kan bli så irriterad på en del läkare som är totalt okänsliga och har ingen som helst mänsklig känsla för sin patient utan gör bara som det står i "boken" sen får patienten må hur som.

Lanie: Jag är i v 19+2 och tiden sniglar verkligen fram... Vart ju dessutom tillbakaflyttad en hel vecka på ul så det är lite extra surt för det men en dag är det jagsom är i v 30 (förhoppningsvis!!)

Idag ska jag faktiskt åka iväg en sväng, Min äldsta son ska på 5 års kontroll och han är otroligt spruträdd och ska ju få den sista vaccinationen! Min sambo är traumatiserad vad gäller sprutor+barn sedan våra Neovistelser så han klarar inte av att gå själv då sonen antagligen skulle känna av att han är räddare själv!
    Påtal om läkare så var jag ju på gynakuten för några dagar sen och allt såg ju bra ut men har funderat en hel del på vad den läkaren sa, att jag absolut inte behöver ligga ner hela tiden och att hon inte kunde förstå varför jag inte får gå promenader osv? Vila i sittande läge lite då och då gick alldeles utmärkt enligt henne! Men varför är min läkare så noga med att jag ska ligga då?? Hur sjutton hade ni tolkat detta? Har självfallet fortastt att ligga ner så mkt jag bara kan vilket är nästan hela tiden men är lite förvirrad över hur två läkare med samma status (överläkare förlossning) säger helt olika saker om samma grej!
    tack så jätte mycket för ditt svar! med all denna oro och så tjafsandet om snitt har gjort att jag nästan glömt bort att jag är gravid, och glömt bort att jag är i v.30+. Något som jag aldrig trodde var möjligt när läkaren sa dom där orden i v.23+6, att jag var öppen hela vägen ner till cerklaget redan då! Ush vilken berg och dalbana. Känns som att man fått fokusera på allt det dåliga bara och så har man glömt värdet av hur otroligt det är att bebis är kvar i magen. Tack för din påminnelse! Skrattande otroligt att någon faktist är avis på mig nu! Glad jag minns att jag tänkte att de som var över v.30 snart var i mål och att jag så gärna ville vara där en dag. Och nu är jag där, men jag har inte riktigt förstått det än! Men tro mig, det går snabbt, SNART är du också där!!!!

skulle bara säga också att jag tror att de mest kritiska veckorna är det bra att ligga ner så mycket man kan, för då trycker det liksom inte neråt. Men det är bara vad jag tror. Alla kroppar är olika, min kropp klarade inte av att vara mest sittande och det att jag rörde mig en del.

TACK FÖR DITT SVAR!
  • Niinis
    MiScHoOo skrev 2011-03-22 02:36:11 följande:
    Jag vet inte vad jag ska skriva till dig, men du har en möjlighet att föda vaginalt om du ska jämnföra dig med mig. Kunna få ditt barn på magen och höra den på samma sekund. Massa fördelar med vaginalförlossning, specielt för lungorna. Kejsarsnitt är farligt eftersom man kan få problem, det här klart att det fungerar och hjälper många.
    Du hade/har redan problem graviditeten. Hur skulle vilja?! Skulle du vilja stå på dina ben direkt och ta hand om ditt barn eller ha ont och se andra göra ditt jobb i början?

Jag bad själv om kejsarsnitt sist jag var gravid. Mest för att jag var rädd att förlora mitt barn och kunde inte nå till mål.

Mitt råd är att du ska vara mental redo inför vaginal förlossning. Det finns massa smärtlindring man kan få, hjälp hos barnmorskan.

Hur du än tänker och hur långt du vill gå med detta så lycka till

ISSEN Det är ingen skit läkare. Han har säkert vägt in massa saker innan han nekade. Kejsarsnitt är lätt att göra men allt annat då? Riskerna är högre med kejsarsnitt. Jag tror folk läser mycket om vaginalt förlossning och inte så mycket om kejsarsnitt.
    vet inte om du läst mitt inlägg som jag länkade till men jag mådde fruktansvärt dåligt efter min vaginala förlossning. Kunde varken gå eller sitta ordentligt på 2 månader. Grät 1 månad pga smärtorna, jag sprack ganska illa hela vägen från blygläpparna och genom hela slidan, det gick nästan till analen. Har fått urininkontinsens som innebär att jag kissar på mig utan att veta om det, och har än idag 19 månader senare detta problem. Mitt barn var normalstort och vägde 3450g vid födseln, detta barn kommer väga mer enligt ultraljud och då är risken stor att jag spricker igen, och att det ska gå hela vägen till analen. Förlossningen var fruktansvärd, ett riktigt trauma för mig pga smärtan. Det finns många risker med vaginal förlossning också! Barnet kan fastna, få syrebrist och få en hjärnskada, få navelsträngen runt halsen osv. det är INTE helt riskfritt att föda vaginalt. Mina andra förlossningar (v.24 båda gångerna) var också fruktansvärda då min moderkaka lossnade delvis och hälften, detta gjorde att jag fick enorma och intensiva värkar som inte går att beskriva med ord. Rena dödsångesten. Jag skrek i timmar innan jag fick bedövning, hade INGEN paus mellan värkarna, min man trodde jag skulle dö och kan efter dom förlossningarna inte vara med vid fler. Ett trauma helt klart. Jag klarar inte en vaginal förlossning. Om jag skulle få planerat snitt i v.37-38 så tror jag riskerna att något går fel i mitt fall är mindre, och då skulle även mamma må bra denna gång. Jag har lidit så enormt i mina graviditeter, förlossningar osv så jag önskar att få tänka på mig själv en gång. Detta blir den sista också, ska sterilisera mig. Jag förstår att du vart med om något otroligt hemskt och har svårt att förstå hur man kan klaga över förlossningen om man ändå får ett levande barn. jag förstår din känsla, för jag har varit där! När allt kändes hopplöst och jag bara hade ett minne av mitt döda barn. Jag önskar dig all lycka till och hoppas att det går vägen för dig nu när du fått ditt cerklage. Men att veta hur det verkligen känns utan att ha varit med om det själv är omöjligt.

Och läkaren var visst både dum och oproffesionell! När jag kom in i rummet och tills jag gick ut hade hon inte ens LYSSNAT på mig!! Hon hade bestämt sig för att neka mig snitt INNAN hon hört min historia. det är fel! jag kommer kämpa för det här. Ska prata med en annan läkare idag.
  • Niinis
    MiScHoOo skrev 2011-03-22 23:40:19 följande:
    Tråkigt att läsa vad du har varit med om, en fråga eftersom du har blivit inkontinent,,, varför har dem inte opererat dig för detta? vad sa den andra läkaren?
    det är knipövningar som gäller i första hand, annars ser vi i framtiden hur det blir.
Svar på tråden Cerclage?