MiScHoOo skrev 2011-03-22 02:36:11 följande:
Jag vet inte vad jag ska skriva till dig, men du har en möjlighet att föda vaginalt om du ska jämnföra dig med mig. Kunna få ditt barn på magen och höra den på samma sekund. Massa fördelar med vaginalförlossning, specielt för lungorna. Kejsarsnitt är farligt eftersom man kan få problem, det här klart att det fungerar och hjälper många.
Du hade/har redan problem graviditeten. Hur skulle vilja?! Skulle du vilja stå på dina ben direkt och ta hand om ditt barn eller ha ont och se andra göra ditt jobb i början?
Jag bad själv om kejsarsnitt sist jag var gravid. Mest för att jag var rädd att förlora mitt barn och kunde inte nå till mål.
Mitt råd är att du ska vara mental redo inför vaginal förlossning. Det finns massa smärtlindring man kan få, hjälp hos barnmorskan.
Hur du än tänker och hur långt du vill gå med detta så lycka till
ISSEN Det är ingen skit läkare. Han har säkert vägt in massa saker innan han nekade. Kejsarsnitt är lätt att göra men allt annat då? Riskerna är högre med kejsarsnitt. Jag tror folk läser mycket om vaginalt förlossning och inte så mycket om kejsarsnitt.
vet inte om du läst mitt inlägg som jag länkade till men jag mådde fruktansvärt dåligt efter min vaginala förlossning. Kunde varken gå eller sitta ordentligt på 2 månader. Grät 1 månad pga smärtorna, jag sprack ganska illa hela vägen från blygläpparna och genom hela slidan, det gick nästan till analen. Har fått urininkontinsens som innebär att jag kissar på mig utan att veta om det, och har än idag 19 månader senare detta problem. Mitt barn var normalstort och vägde 3450g vid födseln, detta barn kommer väga mer enligt ultraljud och då är risken stor att jag spricker igen, och att det ska gå hela vägen till analen. Förlossningen var fruktansvärd, ett riktigt trauma för mig pga smärtan. Det finns många risker med vaginal förlossning också! Barnet kan fastna, få syrebrist och få en hjärnskada, få navelsträngen runt halsen osv. det är INTE helt riskfritt att föda vaginalt. Mina andra förlossningar (v.24 båda gångerna) var också fruktansvärda då min moderkaka lossnade delvis och hälften, detta gjorde att jag fick enorma och intensiva värkar som inte går att beskriva med ord. Rena dödsångesten. Jag skrek i timmar innan jag fick bedövning, hade INGEN paus mellan värkarna, min man trodde jag skulle dö och kan efter dom förlossningarna inte vara med vid fler. Ett trauma helt klart. Jag klarar inte en vaginal förlossning. Om jag skulle få planerat snitt i v.37-38 så tror jag riskerna att något går fel i mitt fall är mindre, och då skulle även mamma må bra denna gång. Jag har lidit så enormt i mina graviditeter, förlossningar osv så jag önskar att få tänka på mig själv en gång. Detta blir den sista också, ska sterilisera mig. Jag förstår att du vart med om något otroligt hemskt och har svårt att förstå hur man kan klaga över förlossningen om man ändå får ett levande barn. jag förstår din känsla, för jag har varit där! När allt kändes hopplöst och jag bara hade ett minne av mitt döda barn. Jag önskar dig all lycka till och hoppas att det går vägen för dig nu när du fått ditt cerklage. Men att veta hur det verkligen känns utan att ha varit med om det själv är omöjligt.
Och läkaren var visst både dum och oproffesionell! När jag kom in i rummet och tills jag gick ut hade hon inte ens LYSSNAT på mig!! Hon hade bestämt sig för att neka mig snitt INNAN hon hört min historia. det är fel! jag kommer kämpa för det här. Ska prata med en annan läkare idag.