-
Jag hr pratat med min läkare om hur jag ska hinna in. Hans förslag var att efter vi klippt cerklaget ska vi kolla tappen och se hur den ser ut och skulle den vara mjuk och redo så kanske det blir igångsättning. Jag vet inte hur jag ska kunna ta mig till sjukhuset när jag får min värkar. Jag har ju inga uppehåll utan det gör ont hela tiden. När min dotter föddes var jag inlagd pga njurbäcksinfektion och skulle egentligen åkt hemma samma dag som hon kom men de ångrade sig och vill jag skulle hå AB intravenöst någon dag till och tur var väl det.Lanie skrev 2011-05-16 21:04:49 följande:tack för dina styrkande ord! nja, har inte så långt.. bara en dryg mil.. tar en kvart o köra.. o halva vägen är ju över ölandsbron så där är det ju raka spåret :) skulle ju ha frågat läkaren om jag skulle vara kvar en stund efter klippet för o se om ngt händer, men det glömde jag... min läkare är iaf lite rolig.. hon planerade in klippet då hon hade jour på förlossningen följande natt... så hon är iaf inställd på att det kan gå fort...
-
Idag är det riktigt gott alla bara ligga och dra sig i soffan. Ska se om det går någon bra film nu.snalmums skrev 2011-05-17 08:30:15 följande:nu har man verkligen ingen ångest av att bara ligga inne, vädret är kyligt och det ska nog börja regna närsom helst. sådana dagar älskar jag att bara vara inne. idag kommer en vän/kollega förbi ska bli riktigt skoj få lite sällskap.
vad ska ni göra denna tisdag? -
Laine: Du som har haft cellförändringar. Tyckte du det kändes när de klippte av en bit tappen för att skicka på analys?
-
Tack Fru Hellström och Laine!
Anledningen till att jag fråga var för att jag undrar om jag har någonkänsel i tappe. Kände nämligen inget alls och kände inget alls när de klippte cerklaget. -
Det är jobbigt när man inte vet vilken magen man har ont. Jag önskar mig en egen UL-apparat så jag kan ha koll vad som händer där nere.Lanie skrev 2011-05-17 12:39:53 följande:jag har ingen energi alls idag.. har sovit jättegott inatt så trodde när jag vaknade att det här skulle bli en bra dag med massor av energi (även om vädret är blä) men icke, lagade lunch nu o jag orkade knappt stå upp.. vet inte vad det är med mig idag.. tycker även att jag har lite ont i magen till o från, men vet inte om det är vanliga magen eller bebismagen som strular... -
Stackare jag vet hur det är med magen. Har en nervmage vilket innebär att det lilla minsta så får jag ont i magen. Jag har en lätt molandevärk längst ner i magen då och då. Läste att det är vanligt i v 17 då magen växer eller livmodern.snalmums skrev 2011-05-18 09:11:26 följande:usch, vilken kväll jag fick igår! hade världens magont, inte i bebismagen utan mer på sidorna vid revbenen och uppåt mot magsäcken. verkligen ingen behaglig känsla. kändes som magen skulle sprängas. hade ändå inte ätit så mycket under dagen. jag kunde knappt ligga eller sitta, kändes som jag knappt fick luft. efter en lång stund somnade jag och sovit hela natten. idag känner jag mig riktigt seg som kola.
haft molande värk nu i två dagar längst ner i magen, någon mer än jag som har det så? blir ändå lite orolig nu om det verkligen ska vara så? har tagit alvedon men vågar ju inte ta alltför mkt eftersom jag har lätt påverkad lever som säger ifrån om jag får för mkt alvedon i mig. mannen är sjuk också med förkylning och halsont, *peppar peppar* så lyckas jag inte bli sjuk.
Idag har det gått tre veckor sen OP och jag har gått till dagis med min dotter. Kändes helt okej. -
Har haft rätt mycket sammandragningar nu på fm. Tror att det är det. Det spänner till i magen och känns konstigt. De gör inte ont. Har ni också sådan är ju i v 17+4. Är inte det lite tidigt att få?
-
Vecka 17
Kroppen: Livmodern växer mer och mer och det är vanligt att man känner lite molvärk av och till. Andra typiska symtom är att man känner sig hungrigare än normalt, det kan bero på att fostret samlar på sig fett. Troligen har du gått upp två-fem kilo i vikt. Sexlivet kan vara alltifrån blomstrande till att inte fungera alls. Däremot har man vanligen samma behov av närhet som tidigare, kanske till och med mer.
Fostret: Redan nu kan du känna när ditt barn har hicka. Det känns i så fall som mycket regelbundna fosterrörelser. Skelettet är synligt på röntgenbilder. Det bildas nu ett värmereglerande fettlager på ytan av kroppen. Underhudsfett bildas och det hjälper barnet att reglera kroppstemperaturen efter födseln. Nu har den första avföringen börjat samlas i tarmen, denna avföring kallas mekonium och är grönsvart och kletig i konsistensen. Fostervattnet som fostret rör sig är rent och sterilt och byts flera gånger om dagen. Barnets hår har börjat växa och bli längre.
Lägger in detta igen. Hittade det på growingpeoples hemsida. -
Rosa flytnigar började min förlossning med sedan kom slemproppen när jag kissade. Den liksom snorade kvar på pappret. Några timmar senare var jag mamma på riktigt. Men det där bajsnödiga har jag aldrig känt. Jag känner inte när jag har krystvärkar så jag har fått be barnmorskan berätta när de var på g.Lanie skrev 2011-05-18 17:40:53 följande:skönt ändå att tappen varit stabil även om du haft en hel del sammandragningar o så.. har också haft lite såna där ilningar o stickningar, har uppstått när bebis varit väldigt aktiv, tror det kan vara bebis som ligger o trycker på mot tappen eller så..
var precis på toa o för första gången den här graviditeten hade jag en rosafärgad flytning när jag torkade mig.. känner mig även liksom som bajsnödig, men är inte det när jag väl är på toa.. jag undrar om det håller på o hända ngt... -
Hej Klogu!klogu skrev 2011-05-18 20:54:27 följande:Hej på er!
Jag orkar inte läsa igenom alla 270 sidor så jag ställer några frågor som ni säkert redan har diskuterats.
Jag miste mina tvillingar i vecka 22. Man vet inte exakt vad som har hänt. En eventuell orsak är början på moderkaksavlossning. Men man vet som sagt var inte.
Jag har läst lite om försvagad livmodertapp och sett att man öppnar sig i det tysta och det var väl det jag gjorde. Under hela dagen gick slemproppen (fick jag förklarat för mig) och jag hade ytterst minimala "värkar". När jag kom upp till sjukhuset varr jag öppen och ena fosterhinnan buktade ut. Hur mycket jag var öppen vet jag däremot inte eftersom dom inte vågade undersöka.
Är nu gravid igen i vecka 5+5 och ska på UL (för att förhoppningsvis se ett hjärta slå och för att förhoppningsvis bara se en bebis) och träffa min läkare på spec om en vecka. Vad bör jag ta upp angående cerklage om det är aktuellt? Kommer jag göra ett magUL eller VUL?
Vad är statistiken för cerklage? Det medför ju vissa risker har jag läst om. Hur ofta går det bra och hur ofta går det åt skogen? Orkar nämligen inte förlora fler barn...
Jag miste också mina tvillingar. Den ena kom ut i v.19 och den andra i v 24. Läkarna trodde direkt att detta berodde på försvagad livmodertapp då jag inte hade särkilt on utan lite mensvärk. Vattnet gick i v 16 och man gjorde undersökningar och kunde inte ens se om det var vatten eller inte. Ingen sa något om att jag öppnat mig innifrån. Sen hade jag två blödnningar som varade typ en minut. Inne på gynakuten tog man inte ens några odlingar utan det gjorde min privataläkare. Det visade sig att jag hade en massa bakterier så som gardanella. Jag fick antibiotika men tyvärra så kom tvilling 1 ut ändå.
Så man vet inte till hundra % om jag har försvagad livmodershals eller om det är bakterierna eller någon annan vajsing. Kanske det var moderkakan på mig med då tvilling ett fick med sig hela moderkakan under förlossningen.
Min läkare för statistik och är mycket insatt i det här med cerklage men tror inte att det finns någon statisktik just nu. Jag tror att mycket hänger på vem som sätter cerklaget.