• Bjooork

Cerclage?

Hej! Skrev för några veckor sen, men har nu tappat bort mig i tråden;/ ang progesteron, det fick jag redan i v 7 denna gången:) det skadar ju inte sa läkaren o ska ha de till v 34! Men hur stor dos tar ni? Jag tar en halv till natten progesteron mic apl 400. Nu är jag i v 11. Ska in på nästa ul 7/5 är då i v 12+4 o då får jag tiden till cerklaget som sätts veckan efter de:) men hur går ett planerat cerklage till? Jag fick ju mitt akut förra gången då i v 23+4.

• Bjooork

Av skönt att de sitter förbi iaf Sofieberglund:) hoppas det slutar blöda, jag blödde i ungefär en vecka efter mitt akuta cerklage. Hur gick gick allt till nät du fick de o innan o efter, ska få mitt om ungefär två veckor nu o är jättenervös hur allt kommer gå till. O så va jag inne akut i lördag då jag kände tryck neråt va då i 11+1 o tappen va 3,2 bara så nu är jag nervös för de också:/

• Bjooork

Sofieberglund:
    Beklagar verkligen att nu miste er dotter, det ska ingen förälder behöva göra:( jag har också astma men fick sövas första gången. Ska till läkaren på tisdag o gå då tiden till cerklaget. Förra graviditeten lades jag in i v 20+1 då jag öppnat mig o tappen kortats. I v 23 va jag öppen 2 cm med buktande hinnor. Då skickades jag akut till Lund cerklage sattes men då jag va så pass öppen att dom inte hade fått dit cerklaget men dom lyckades stänga iaf, o tappen va nån mm stängd, så fick liggakvar i Lund med totalt sängläge. Hemsjukhuset kunde inte ta hand om barn förre v 29+0 men i v27 frågade dom om jag ville pröva progesteron med. O få började tappen växa lite. Så v 29+0 kom o jag fick flytta till baka till Karlskrona:) o i v34 föddes vår son:) efter att jag slutat med progestrom och adalat. Ingen läkare sa att detta va möjligt, jag skulle få ett sent missfall sa dom. Men det gick p idag har vi världens underbaraste son:) va på samtal ett tag efter förlossningen o då va de Ingen tvekan om att jag skulle ha cerklage! Då min livmoderhals är försvagad. Hoppas allt går bra för dig denna gången! Vilket sjukhus tillhör du?

• Bjooork

Skickade för fort;) det är skönt att denna gruppen finns då de inte finns många som förstår en sån här situation:/ jag blödde som sagt också efter cerklaget sättes men det försvann sen!

• Bjooork

Det verka va lite olika från sjukhus till sjukhus ang sövning eller inte. Ska se vad min läkare säger nu, fick ju som sagt mitt i Lund förra gången, o nu på mitt hemsjukhus:) Upplevde också allt traumatiskt, akut ner till Lund, kom ihåg att när jag vaknade ur narkosen skrek jag! Denna gången är jag så rädd att hamna på sjukhus igen, det va väldigt traumatiskt för mig, o få fortfarande kuratorhjälp för de. Allt blev kaos mellan mig o min sambo. Han mådde skit. O denna gången har jag vår lille prins hemma ju! Google är både bra o dåligt, kollade med runt överallt:/ förra gången fick jag även en infektion efter cerklageinsättandet, sänkan va uppe på 119 o jag fick intravenöst antibiotika. Kanske de va för jag va så mkt öppen..?
    Sofieberglund: måste va hemskt att va i ett annat land när de händer. Nä de känns inte som nån fattar, alla kommentarer om att de blir bättre denna gången, o hur vågar du de, tänk om du hamnar på sjukhus igen, osv.. Du tycker jag de är bättre dom är tysta.. Idag är jag i v 12+1 så är beräknad den 15/11 två veckor innan prinsens tvåårsdag:)

• Bjooork

Nu har jag fått tid till mitt cerklageinsättande, Tors den 16/5 blir de, o jag kommer sövas. Tappen va i tisdags 3.8 o böjd då den gick inte o mäta redigt, så den va säkert lite längre sa han:) o så kommer jag få ligga kvar några dagar! De va en livlig liten bebis vi fick se:)

• Bjooork

Giggle: så började de för mig, slutade med progesteron 34+0 och kände som du då, i 34+4 fick jag en liten blödning och förlossningen ville att jag kom in, va då öppen 1 cm och läkaren klippte cerklaget, detta va på eftermiddagen och morgonen efter föddes vår prins:) och vet andra o denna tråden som fått vattenavgpng med cerklage så visst kommer de förbi:)

Sofieberglund: fick mitt förra cerklage akut o va då redanöppen 2 cm så dom fick bara dit de på ena sidan, men lyckades stänga iaf, så de gjorde ingen nytta sa läkaren men dom ville inte tabort de för att reta nåt. Så de va sängläge resten av grav och progesteron till 34+0 och av de blev min tapp nästan 3 cm som mest:) så hoppas att det blir likadant för dig men jättetråkigt att det skulle lossna..
    Måste fråga er andra hur stor dos av progesteron ni får?

• Bjooork

Giggle: jag tror du får bebis snart:) att magen kör igång innan förlossning är vanligt, och det retar även livmodern! Jag tar progesteron mic apl 400mg men tar bara en halv, men det borde ju inte va för lite då:)

• Bjooork

Soullight:
    Va roligt med ännu en solskens historia:) en fråga till dig som har småbarn, jag är nu i v 20 och har cerklage sen några veckor tillbaka, än så länge ser allt bra it och tappen är 4.7 cm och sluten, förra gången fick jag mitt också akut o va sängliggande på sjukhus nästan hela graviditetn. Hur har du kunnat leva denna graviditeten? Jag får leva normalt säger läkaren men inte anstränga mig eller lyfta tungt.

• Bjooork

Ja skönt att man har kommit så här långt nu! Ska till läkaren imon på vul och ul, och hoppas då får klipptid:) jag har tagit det rätt så lugnt, så lugnt det går med en vild snart tvååring hemma;) fast han har varit på dagis ungefär 4 timmar om dagen när sambon jobbat, så jag har kunnat vila! Men har har även fått progesteron och bricanyl, som jag slutade med i Tors i v 33+0! Och märker stor skillnad utan dom.

Hur är det med dig?

• Bjooork

Yes har tagit bricanyl Depot 7.5mg morgon och kväll och progesteron till natten:) jag fick progesteronet redan i v 7 det skadar aldrig att börja tidigt med de sa läkaren! Till och från har jag haft sammandragningar! Tycker du ska säga till din läkaren att kolla upp det mer, för det finns mkt bevisning på att det funkar, förra graviditeten fick jag de då dom inye fick dit mitt akuta cerklage, och min tapp växte flera cm från har varit öppen.. Min kontroll idag gick bra, tappen har vuxit från en cm från sista kollen o är nu 4 cm trots att jag slutat med medicinen förra veckan:) och bebis beräknas väga 2359 gram:) förstår att du är nervös, minns själv hur man va i dom kritiska veckorna:( hur gick din koll idag?

• Bjooork

Jag har fått tid till att klippa cerklaget nu, den 25 okt v 37+0! Hur långt tid har det tagit för er andra innan bebis har kommit?:)

Svar på tråden Cerclage?