• vixan

Cerclage?

vixan skrev 2011-08-17 19:25:30 följande:
    Jag jobbar också som lärare men jag har ferietjänst och har också lön över sommaren. Är det skillnade på ferietjänst och uppehållstjänst kanske?
    citerat från lärarförbundest hemsida.

För dig som har ferie- eller uppehållsanställning och blir sjuk under sommaren gäller att du kan ha rätt till både ferie- eller uppehållslön och sjukpenning. Om du blir sjuk på feriens 45 första dagar så be arbetsgivaren (personalfunktionär) att få byta din semesterledighet mot sjukledighet. Om du inte kan ta ut din semester på grund av sjukdom har du rätt att ta ut ledigheten senare – i första hand under ferien alternativt uppehållet.
  • vixan
    vixan skrev 2011-08-17 19:29:25 följande:
    citerat från lärarförbundest hemsida.

För dig som har ferie- eller uppehållsanställning och blir sjuk under sommaren gäller att du kan ha rätt till både ferie- eller uppehållslön och sjukpenning. Om du blir sjuk på feriens 45 första dagar så be arbetsgivaren (personalfunktionär) att få byta din semesterledighet mot sjukledighet. Om du inte kan ta ut din semester på grund av sjukdom har du rätt att ta ut ledigheten senare – i första hand under ferien alternativt uppehållet.
    http://www.lararforbundet.se/web/ws.nsf/documents/002A817C?OpenDocument
  • vixan

Snabelmus: Kollade på Fk-hemsida om Gp och där stod följande och som jag tolkar det har man inte rätt till det heller.

Graviditetspenning betalas dock ut längst till och med den elfte dagen före beräknad förlossning. De sista 10 dagarna före beräknad förlossning kan du i stället ta ut föräldrapenning.

• vixan
    snalmums skrev 2011-08-17 22:41:13 följande:
    fast andra sidan om jag skulle gå hemma med sjuklön under min semester förlorar jag mer på det isf. visst faktiskt inte att man kunde det, jag får ju betydligt mer i lön under sommaren än vad jag skulle få från fk isf. hahaha.... precis det var så jag tänkte att ta ut mina föräldrar dagar efter den 23 aug dvs om inget händer tidigare. fast pengarna spelar ingen roll just nu i dagsläget, bara man får ett friskt barn och allt går vägen. det är det viktigaste just nu för min del Skrattande
    Du kan ta både och eftersom din arbetsgivare inte kan ge dig semester vid andra tillfällen än sommarlovet.
    För dig som har ferie- eller uppehållsanställning och blir sjuk under sommaren gäller att du kan ha rätt till både ferie- eller uppehållslön och sjukpenning.   Ring Fk och kolla med din handläggare!! 
  • vixan

Förmodligen vet inte din handläggare att vi jobbar in sommarlovet och att man inte ska behöva vara sjuk på sin semester. Alla andra som är sjuka på sin semester sparar sina dagar och det alternativet finns ju inte för oss lärare. Så vi får ta semestern i pengar i stället. Du ska tänka på att nästa sommar får du bara ersättning en del av sommaren knappt hälften eftersom att du inte jobbar eller jag det beror på om du är hemma hela läsåret. Då kan dessa extra pengar som du inte vill ha nu vara bra. Jag tycker du ska ringa din handläggare och prata med henne det rör sig ändå om rätt mycket pengar. DIn arbetsgivare behöver du inte blanda in utan bara din handläggare som sagt fel till dig.

Lyssna nu på mig!! Glad 

• vixan
    mamma mys skrev 2011-08-18 10:41:20 följande:
    det här med sjukskrivning till vecka 37 stämmer...men du kan antingen bli sjukskriven för ex foglossning eller ta ut havandeskapspenning .....eller semester om man har det kvar:)

hade så sjukt ont i natt i ischias nerven..kändes som om nån stack mig i ryggen så det strålade ner i benet flera ggr..var uppe en stund för att se om det skulle släppa men icke..gjorde så ont så jag grina...med min första son så blev jag sängliggandes i 3 dagar pga ischias nerven var i kläm:( 
    Havandeskapspenning kan man bara få 11 dagar in BF men som sagt kan inte gå in och jobba med dessa fogar och de lär väl inte bli bättre med tiden vad jag har förstått. 
  • vixan
    snalmums skrev 2011-08-18 11:56:03 följande:
    haha jag lyssnar Skrattande ja, jag får kolla upp det med min handläggare. grr vad irriterande att dom säger olika och att dom inte har koll på vad man har för typ av tjänst då för jag har liksom frågat tidigare. fast jag vet ju inte om läkaren vill sjukskriva mig nu såhär i efterhand eller vad dom säger? jag kommer gå hemma till slutet av feb som det ser ut nu. sen under sommaren får vi väl försöka leva på besparingar för jag tänker ju inte ta ut fl-dagar då och slösa med dem precis. mannen jobbar och har samma typ av tjänst så han får ju sin lön under sommaren.

gahhh vad irriterande, skulle ha kollat med er innan men trodde liksom inte att någon här hade samma tjänst. suck suck! fast jag får något att glädjas åt i slutänden ialf. ett barn är viktigare än pengar!
    FK har nog inte riktigt koll på läget utan de bara kör på enligt boken. Jag har pratat med facket och de hjälpte mig med att få klarhet i detta och hur jag skulle planera mina Fl-dagar. Hon sa att jag kommer ha 5 månader som är ferie och semestergrundande vilket innebär halva sommaren. Sen sa hon att jag kunde gå in i tjänst jullovet och sportlovet och spara på mina dagar. Man får bryta FL 3gånger/kalenderår.
  • vixan
    MeOnFire skrev 2011-08-18 14:17:07 följande:
    ingen som vill svara?
    Jag har börjat röra mig lite mer nu men som sagt fogarna hindrar mig en hel del. Tar inga promenader dock men kan gå kortare stunder i affärer men får sätta mig ner efter väldigt ofta. 
  • vixan

Härligt med lite renovering. Hoppas de kan jobba på snabbt så du kan flytta hem igen. Fast härligt att bo hos mamma som kan skämmabort dig lite. =)

Jag är också peppad på att sätta igång kroppen igen och jag hoppas det håller i sig även till efter förlossningen.  

• vixan
    snalmums skrev 2011-08-19 19:14:22 följande:
    tjollahoppsan!

guuuuud vad det öser ner här!!! men mysigt ändå, nu börjar jag få höstkänsla och vill tända massa ljus. igår planterade jag lite höstblommor på balkongen, blev riktigt nöjd!

då är jag snart inne i v 38+0 och inga känningar att det är på gång, tror jag skriver det varje vecka nu men vips så kanske jag får vattenavgång eller andra trevligheter. men det är bara att vänta till dagen D Glad

önskar er alla en trevlig helg

(vixan) mannen ska fixa med fk papper osv, det enda jag skulle fixa är att ta fram ett läkarintyg för sommaren så vi kan få ut mina pengar som jag hade rätt till... TACK för hjälpen!
    Så bra att ni orkar ta tag i det. Pratade du med FK om det?

Svar på tråden Cerclage?