• vixan

Cerclage?

Hur länge är ni sjukskrivna och när har ni BF? 
    Ni som har haft cerklage hur var det för er med sjukskrivning?

• vixan
    Lanie skrev 2011-09-14 17:24:13 följande:
    vixan: jag hade sjukskrivning fram tills att jag var i vecka 37+5.. sen kunde inte läkaren sjukskriva mig längre då bebis ansågs vara fullgången.. så hade jag gått längre så hade jag fått ta semester eller mammadagar.. nu kom thea en vecka innan sjukskrivningen gick ut, så det var ju bra..
    Jag  är sjukskriven till 37+0 längre än så kunde han inte sjukskriva mig  sa den läkaren till mig. Sen klipper de inte cerklaget förrän jag är i 37+3. borde vara samma regler på FK.  
  • vixan
    FruHellström skrev 2011-09-14 19:06:26 följande:
    Sådärja, Cerklageklipp 12/10 kl 14:30, OM jag kunde hålla så länge...?

Tappen såg bra ut, lång o sluten. Men mjuk?? Jag fatta nadaSkäms sen hon jag fick klipptiden av sa oxå ngt i stil med, Ja, om du klarar dig så länge.  Cerklaget satt  bra, o så pass långt ner att det nog inte skulle göra så ont att ta bort...Undersökningen gjorde svinont idag, både instrument, fingrar o VUL, Jag hoppas bara att jag slipper öppnas i förtid, vid minsta blodstänk skulle jag ringa, eller ett väldigt tryck neråt.. 

Vid en ev till graviditet visste hon inte om jag behöver ha cerklage, men det lät inte omöjligt iom jag inte ville chansa...  Så det kanske är lite valfritt då Trassel...??

Vixan, jag är sjukskriven tom 14 Oktober, efter det kan man inte vara det mer eftersom man då räknas som fullgången typ... som de andra säger, v 37... Sen får vi väl se vad de säger om foglossningen i mitt fall.

Då börjar ju tappen din mogna..  12/11 då aviker du på en dag

Min tråd sitter nog högt upp 9mm från inre munnen alltså kommer det göra ont på mig whaaaaa
    Jag håller med om att undersökningen gjorde ont men det är väl fogarna. Mina fogar är också hemska.
  • vixan
    snalmums skrev 2011-09-14 21:21:48 följande:
    fru hellström: grattis till klipptiden och håller tummarna att det håller hela vägen för dig! om tappen börjar bli mjuk kanske det är dags snart för bebis att komma ut, men för ert bästa hoppas jag det håller några veckor till.

ang sjukskrivning så tror jag att FK godkänner bara fram till v 37+0 därefter räknas man såsom fullgången. min BM sa att efter vecka 37 skulle det bli svårt att få igenom min sjukskrivning hos FK. nu hade jag tur och fick beviljad graviditetspenning så behövde aldrig tänka på det.

annars flyter allt på här med lilltjejen (melina heter hon) Glad det är verkligen en stor omställning att ha en liten bebis härhemma nu men hur underbart som helst. kan inte sluta pussa och släppa taget om henne. tycker det är svårt när andra ska hålla henne osv det känns som jag är världens höns mamma som verkligen inte vill släppa henne från mig. förhoppningsvis blir hon inte så mammig och vill umgås lite med pappa också!!!

stor kram till er alla
    Hur länge fick du GP?

Vilket fint namn! Härligt att allt flyter på.
  • vixan
    Trassel skrev 2011-09-15 16:11:53 följande:
    Mitt förra cerklge satt högt upp , de hade sparat långa trådar för att det skulle vara lätt att klippa. Jag behövde ingen smärtlindring. Det tog väl knappt en minut att klippa bort och ja det kändes men absolut ingen fara tyckte jag. Det gick ju väldigt snabbt och smidigt, skillnd är väl om de ska hålla på och greja i 10 minuter...
    I minut?? När de klippte mitt förra så tog det typ bara någon sekunder men då var jag ju mitt i en förlossning. Jag kände inget av klippet. Hoppas det blir likadant denna gången.
  • vixan
    klogu skrev 2011-09-18 10:36:36 följande:
    22+6 idag. Måste klara mig till 24+0 för innan vill dom inte försöka rädda Lillen. Ska göra en ny mätning imorrn eller på tisdag, förhoppningsvis redan imorrn. Man vill ju lita på läkarna men samtidigt blir jag så tveksam. Dom säger ett det inte är tyngdkraften som startar en förlossning utan en kemisk process i kroppen. Dom säger också att dom har haft kvinnor liggandes här med 0 mm tapp men ändå inte varit öppna och att dom klarat sig många veckor. Tycker det är så konstigt med inställningen. När jag kom in till Huddinge med tvillingarna sa dom att ifall dom skulle lyckas stoppa det skulle dom sätta in ett cerklage direkt morgonen efter. Här är det inte alls så. Visserligen är inte förlossningen igång, men ändå. Det är är Karolinska sjukhuset i Stockholm. Man kan ju tycka att det ska vara ett toppsjukhus. Men vi får se vad nästa mätning säger och vad som händer då. Skulle dom sätta ett cerklage och det får motsatt effekt och triggar igång det kommer jag aldrig förlåta mig själv för att jag propsade på det. Vet varken ut eller in känns det som.
    En normal förlossnings sätts igång genom en kemiskprocess möjligtvis men har man en försvagad tapp så gör nog tyngdkraften sitt. Min läkare så att tappen oftast är längre på morgonen och att det var en anledning till att man skulle vila mycket. 

Det gäller som sagt att hitta rätt läkare. Min läkare har varit den som proppsat  på att jag behöver cerklage så jag har verkligen haft tur. Hoppas att du får den hjälp du behöver. 
  • vixan
    Becka81 skrev 2011-09-22 08:47:41 följande:
    Har just fått cerklage i v.14. Har däremot upptäckt att de olika läkarna jag träffar ger olika info. Nu väntar jag på dagens läkare för att se vad hon har för besked om sjukskrivning och vad jag får göra. Hur var det för er?
    Välkommen hit Becka!!

Har varit sjukskriven sen cerklaget sattes in och ska vara det till v37 sen får man tydligen inte vara sjukskriven längre av FK. Vad man får göra och inte får göra är så individuellt. Jag har mest legat på soffan de mest kritiska veckorna v13-28 sen började jag försöka röra mig mer men fogarna sätter stopp. 
  • vixan
    MiScHoOo skrev 2011-09-23 14:18:31 följande:
    Vad skönt trassel hoppas det är lika lugnt till slutet. Har skickat inköpslista till mannen hoppas bara han handlar hem grejerna och inte som vanligt kommer hem med hälften.
    Vad bra att inget va på gång.

Det här med att låta män handla =). Min kära man har blivit jätteduktig. Tidgare kom han bara hem med de som stod på listan och inget annat. Nu kan han ta egna initiativ och köpa sånt som jag missat och han vet att vi behöver.
  • vixan

Min kärlek glömde saffran.... hehe men han köpte massor av fredagsmys!!!

• vixan
    FruHellström skrev 2011-09-25 00:07:06 följande:
    Jag är försäkrad med Trygg-Hansas väntabarn, alltså den som kostar 1050:- De sa inget om cerklage, ingen hälsokoll eller så, bara o betala in, o då frågade jag och förklarade min sits med försvagad tapp, inga problem...
    Så den funkar, om man nu vill ha dem  

Nu längtar jag verkligen till klippet..:!!

Sammandragningar tillochfrån, trycker neråt o tycker mig känna att det drar lite i bandet... jag vill bara föda barn nu!!! :-P
    Jag betalar 690kr för min försäkring tecknade hos länsförsäkringar.

Jag tycker du ska knipa tills du kommer till v37. Min dotter föddes i v 35+0 vilket är samma vecka som jag var i går (rekord nu med 35+1) Det var helt okej att få barn då men man får stanna kvar på bb och det vill inte jag vill hem så fort som möjligt.

Jag har faktiskt inga sammandragningar eller få men trycket nedåt känner jag av. Förvånar inte mig om jag går över tiden. Jag hoppas på att de retar tappen när de tar bort cerklaget och så sätter det igång men det var inte vanligt så min läkare utan tvärtom så håller tappen sig vilket kunder bero på ärrbildningar. 

Svar på tråden Cerclage?