• Anonym (fundersam)

    Igångsättning

    Hej!
    Jag undrar vad det finns för "regler" kring igångsättning av en förlossning.

    Mitt första barn fick jag i vecka 42 och han vägde 4210g och förlöstes med sugklocka.
    Jag har enbart possitiva minnen av den förlossning å personalen var jättegulliga mot mig för jag ville helst ha en naturlig förlossning utan smärtlindring och allt. Men jag var tvungen att få både värkstimulerande dropp och använda mig av lustgas den sista centimetern i öppningsskedet.

    Nu är det så att min man jobbar utomlands och kommer ej att vara hemma när vi har BF. Det går inte att ordna på något sätt. Han måste åka när jag är i vecka 37-38 enligt ultraljudet och 38-39 enligt vår egen uträkning.
    (hans avresedatum är ej fastställt å kanske att det går att rucka på två eller tre dagar om han uppger att vi ska får barn)

    Nu har jag börjat fundera på om jag kan få bli igångsatt innan min man åker så han får vara med på förlossningen.
    Jag väger mellan min önskan om att denna gång få vara med om en helt naturlig förlossning och önskan om att ha min man med.

    Eftersom mitt första barn var så pass stort å jag hört att nästa barn brukar vara större än första  å med hänsyn till att jag var tvungen att förlösas med sugklocka kanske jag kan få bli igångsatt.

    Ska jag bara glömma det eller kan det finnas en chans att i alla fall kanske utreda saken. Eller tror du det blir tvärt nej?

    Jag har inte pratat med min man om det ännu för jag är rädd att han blir besviken om han får ett hopp om att kunna vara med å sen får man inte bli igångsatt.

    Jag är själv lite kluven till att påverka förlossningen på det sättet men samtidigt så ju mer jag tänker på det ju mer vill jag det. Å jag vill ju inte helelr gå å hoppas å sen blir det inte så.

    Mvh
    Fundersam

  • Svar på tråden Igångsättning
  • Förlossningspedagogen

    Hej!

    Knepig situation! I det här fallet tror jag att det är bra om du pratar öppenhjärtligt med din barnmorska. Det finns för och nackdelar med båda alternativen. Du kan även ställa frågan till barnmorskan hos familjeliv!

    Om du skulle välja att låta förlossningen börja av sig själv, kan det vara bra om du har någon du har förtroende för som kan agera som din "backup". Det tycker jag egentligen alla som ska föda kan tänka på. Ibland händer det saker som gör att partnern inte kan vara med och då är det skönt att ha någon som kan vara vid din sida - kanske en syster, vän, förälder... Fundera över vad du tror kommer vara viktigt för dig och berätta det för din backup. Det brukar upplevas som en stor ära att bli utsedd till backup!

    Om du får alternativet att bli igångsatt, är det bra att tänka på att värkarna ofta upplevs som starka och kan vara täta redan från början och att det är bra att du har tränat mycket på andning och avslappning innan - och det gäller självklart även om förlossningen börjar av sig självt :)

    Lycka till!

    Kram
    Anna

Svar på tråden Igångsättning