Inlägg från: BlommyNess12 |Visa alla inlägg
  • BlommyNess12

Sänk abortgränsen!

Zusannah skrev 2010-03-09 18:51:21 följande:
     På samma sjukhus kan ett läkarteam utföra en abort på ett foster i 22:e veckan, samtidigt som ett annat läkarteam sätter in alla resurser för att rädda en lika gammal prematur bebis...
    Vart har du källan till detta påstående? Inget barn som är fött i v. 21+0 till 21+6 (22:a veckan av graviditeten) har mig veterligen överlevt? Däremot vet jag att det är barn som överlevt från v.22+0 (23:e veckan av graviditeten)
  • BlommyNess12
    Zusannah skrev 2010-03-09 19:37:27 följande:
    Det beror ju på omständigheterna. Vad händer med de fall som nekas sen abort idag? Kanske väljer föräldrarna frivillig LVU-placering (familjehemsplacering), kanske väljer de att behålla trots allt, kanske dör barnet om orsaken till att man ville ha abort var någon svår sjukdom. Om barnet t.ex har Downs Syndrom är ju åtminstone min förhoppning att föräldrarna inser att det inte är så förskräckligt och behåller barnet och älskar det...
    Det är ingen som nekas sen abort om fostret absolut inte kan överleva utanför livmodern, efter v.22 kallas det bara för avbrytande av graviditet vilken man får göra om t.ex barnet saknar lungor eller hjärna etc. Avbrytande av graviditet får man göra fram tills förlossningen har startat.
  • BlommyNess12
    KristenTjej84 skrev 2010-03-09 20:44:16 följande:
    Så som jag ser det, så är det än människa från första början. En människa med ett tickande hjärta och evig själ. Därför så är jag emot abort, förutom i ytterst ovanliga situationer som att barnet var så sjukt att det ändå inte skulle överleva utanför livmodern, kanske om det saknade hjärna, då skulle jag förstå. Men det är väldigt ovanligt att människor gör abort pga den anledningen, i alla fall den uppfattningen jag fått. En bra sak att göra för dom som bestämt sig för att kanske bara vilja ha ett visst antal barn, vore att sterilisera sig, på så sätt undviker man det onödiga lidandet som en oönskad graviditet samt en abort orsakar.(Behöver nödvändigtvis inte vara kvinnans uppgift att sterilisera sig, killar kan också göra det) Det vet jag att jag kommer att göra, sterilisera mig när jag vet att jag inte längre vill ha fler barn.
    Jag vet att jag inte vill ha fler barn. Kan jag sterilisera mig? NÄ DU, det går inte, för det måste man vara 25 år för att göra. Så jag aborterar vidare nästa gång jag ev. blir gravid, ok?
  • BlommyNess12
    Zusannah skrev 2010-03-09 20:53:34 följande:
    Man kan ju använda kondom också. Tycker det är ett bättre preventivmedel än abort... kostar mindre för samhället också om man nu ska vara krasst ekonomisk.
    Jag orkar inte rabbla upp varför jag inte kan använda något preventivmedel förutom ett, i ännu en tråd. Men jag kan bara inte. Tro mig jag har försökt och blivit avrådd från det av mina barnmorskor och läkare på bb/gyn här i trakten. Jag har undersökt alla mina alternativ, och blivit gravid med vartenda ett av de alla p-medel jag har kunnat använda och provat på, nu har jag äntligen hittat ett som hittills inte gjort mig gravid (peppar peppar) så kom inte och säg åt mig att jag ska använda kondom istället för att abortera (vilket är svårt ifall graviditeten redan är ett faktum)
  • BlommyNess12
    Zusannah skrev 2010-03-09 20:54:33 följande:
    Det yngsta överlevande prematurbarnet var i vecka 21+6, enligt Wikipedia.
    Alltså vill ha en säkrare källa en wikipedia, där kan vem som helst gå in och ändra.
  • BlommyNess12
    KristenTjej84 skrev 2010-03-09 21:15:57 följande:
    Är det verkligen ett så enkelt beslut för dig? som att gå in i en affär och lämna tillbaka kläder man inte vill ha. Bara något man går och gör på kafferasten.. det låter som det i alla fall..något jag inte riktigt förstår.. Det är ditt barns syskon!! då du säger att du bara aborterar vidare som om det vore en enkel grej att gå igenom.. Jag kan ha missförstått dig.. Annars kanske din kille kan sterilisera sig om han inte vill ha fler barn? om inte kondom eller p piller fungerar bra.
    Ja för mig är det en skitgrej att göra abort som jag tyvärr inte kan göra på kafferasten eftersom man mår rätt dåligt fysiskt och blöder en hel del efteråt. Min sambo vill gärna ha fler barn, det är jag som är nöjd så han vill inte sterilisera sig heller.
  • BlommyNess12
    MysTic PrincesS skrev 2010-03-09 21:27:10 följande:
    Jag är lite nyfiken på några saker och kanske någon har ett vettigt svar.Jag tål inte diverse p-piller mm argumentet har ökat, jag betvivlar inte alls att det finns dom som inte tål det, men exakt vad är det man inte tål isf? Och om man nu inte tål det, inte vill ha barn just då av olika anledningar, varför söker man då inte andra vägar för sexuell njutning? Är penetrerande sex så viktigt?Alla vuxna (borde) ju veta att sex kan och leder till graviditet. Borde man inte visa mer ansvar genom att med alla medel man kan ta till, göra det man kan för att förhindra en oönskad graviditet? Eller är den fria aborten ett enkelt sätt att slippa detta ansvar?Hur många blir gravida här i Sverige årligen via våldtäkt eller övergrepp av familjemedlem?Att sänka gränsen för abort skulle göra att var och en är tvingade att ta mer ansvar för sitt sexuella beteende samt kanske göra kvinnan mer uppmärksam på hur hennes kropp funkar. Men även sätta press på bl a sjukvården att ta kvinnor på allvar vid misstanke om en ev graviditet.Och jag vill poängterar att rätten till senare aborter på grund av missbildningar osv ska finnas kvar.Och till sist, hur skulle ni se på en ökad gräns för abort?
    Okej jag kan lista p-medel jag inte kan använda:
    1. Kondom, jag får slemhinnerubbningar och utslag, svåra svampinfektioner och massa problem med underlivet. Därför är jag också avrådd från att använda pessar.
    2. Kan inte sätta in spiral, min bm försökte sätta in en hormonspiral på mig, men det misslyckades eftersom jag fick blodtrycksfall, svimmade och kräktes så jag är starkt avrådd från att försöka sätta in en spiral igen.
    3. P-spruta är inte tillåtet för kvinnor under 23 år i mitt landsting.
    4. Kombinerade p-piller får jag inte äta p.g.a blodtrycket och stor risk för blodproppar.
    5. Jag har blivit gravid med alla sorters mini-piller jag provat.

Nu har jag en p-stav och den har funkat än så länge (peppar peppear)
  • BlommyNess12
    Zusannah skrev 2010-03-09 21:42:42 följande:
    Avbrutet samlag?
    Jag har ju en p-stav. Den har funkat än så länge, så jag tänker inte ge upp det för avbrutet samlag, som för övrigt inte är en säker metod öht.
  • BlommyNess12
    Doktorn skrev 2010-03-09 21:45:53 följande:
    Usch , låter jobbigt!  Har du provat silikonkondom?  Latex kan ge allergier, för att inte tala om alla glidmedel som vanligen täcker kondomerna....
    Silikonkondom har jag testat, det blev mycket bättre än med latex såklart, men jag fick ändå svamp. Jag äter för närvarande flucanusol (stavning?) mot svampinfektioner i kroppen i tremånaders kurer, och varje gång jag gör ett uppehåll så kommer svampen tillbaka varje gång jag menstruerar i vilket fall. Ganska irriterande, men vad ska man göra.. Jag får tydligen svamp av alla "ovanligheter" som inträffar i den regionen.
  • BlommyNess12
    Zusannah skrev 2010-03-09 21:48:57 följande:
    Var skrev jag det? Jag kom med ett förslag på en metod som nog de allra flesta tycker är bättre än abort som preventivmedel.
    Jag använder inte abort som preventivmedel! Jag använder abort som lösning på problemet om jag blir gravid trots åtskilliga åtgärder mot det.
Svar på tråden Sänk abortgränsen!