Inlägg från: BlommyNess12 |Visa alla inlägg
  • BlommyNess12

Sänk abortgränsen!

En bm tar inga hormonprovtagningar för att du är "orolig för att p-medlet du skrev ut förra veckan inte fungerar" då kommer hon säga: "har du blivit gravid eller?"
    du säger "nej" och så får du gå hem och vänta tills du blivit gravid trots skydd.

• BlommyNess12
    HäxanSurtant3 skrev 2010-03-11 00:03:40 följande:
    vad vet du om det? jag kanske visst varit den situationen...
    Men i denna tråd skriver du ju att du aldrig blivit ofrivilligt gravid och gjort abort på grund av ofrivllig graviditet, vilket är det du fördömer, så då utgår man ju från att det du skriver är sant.
  • BlommyNess12
    HäxanSurtant3 skrev 2010-03-11 00:07:35 följande:
    jag kommer inte att arbeta på gyn nej då jag inte är objektiv då det gäller aborter. Men det finns andra områden som jag kan jobba med. Empatiutlåtande får stå för dig. Detta gäller aborter/moral osv.och har inget med sjukvård att göra. En graviditet pga slarv med kondom är ingen sjukdom....
    Nej en förlossning är ingen sjukdom, ändå så tillhör det sjukvården att förlösa kvinnor.
  • BlommyNess12
    HäxanSurtant3 skrev 2010-03-11 00:11:32 följande:
    Jag har inte gått miste om ngt stort, killar i tonåren är inte direkt den största sexuella upplevelsen ...
    Hur vet du det då? Om du aldrig upplevt det. Jag hade några av mina bästa sexuella erfarenheter när jag var 15--16 år, det var då jag träffade min man.
  • BlommyNess12
    HäxanSurtant3 skrev 2010-03-11 09:23:09 följande:
    hon får det att framstå så i sina inlägg "jag var oerhört lättad, glad osv"....och så hävdar hon bestämt hon inga känslor alls hade.
    Vad spelar det för roll? Jag bölade som ett litet barn från att jag fick ett positivt gravtest fram tills att jag hade gjort aborten, då slappnade jag av och kände mig sååå jävla lättad.
  • BlommyNess12
    yatzy skrev 2010-03-11 10:08:30 följande:
    Skulle ALDRIG kunna tänka mig abort - ALLT liv är lika värdefullt!! Vill man absolut inte ha barnet så finns det andra som jättegärna vill adoptera. Jag dömer inte dem som valt en abort, men jag tycker innerligt synd om dem ...   (Har inte läst andra kommentarer)
    Varför tycker du synd om mig för att jag gjort två aborter? Det är absolut inte synd om mig.
  • BlommyNess12
    siamusen skrev 2010-03-11 10:35:51 följande:
    Det vet jag men det aborteras inga livsdugliga foster i Sverige.
    Det gör det väl. Eller har jag missat att man msåte söka tillstånd för att abortera från v.9?
  • BlommyNess12
    SaramedM skrev 2010-03-11 10:40:41 följande:
    nej det gör det inte, inget foster i v 9 är livsdugligt
    Nej, inte så då, men det är ju fullt friskt vilket var det jag tänkte på.
  • BlommyNess12
    Triskele skrev 2010-03-11 10:45:19 följande:
    Dom är ju tyvärr inte livsdugliga förrän runt vecka 23. Handlar om lungmognad. Spelar tyvärr ingen roll vilka resurser som sätts in. Det är ju en stor tragedi när ett önskat barn föds så tidigt att det inte kan överleva.
    Jo jag insåg det, jag är lite trött haha, livsduglig/frisk blandades ihop i min hjärna.
  • BlommyNess12
    siamusen skrev 2010-03-11 10:46:56 följande:
    Ja,men det är en annan sak Ja,fullt friska barn aborteras innan  v.17+6. Väldigt sâllan efterat.
    Jo jag vet det.
  • BlommyNess12
    Mammatill2tjejer skrev 2010-03-11 10:51:07 följande:
    Precis!
    Men läs det jag skrivit sen, jg är trött och vimsade ihop orden "livsduglig" och frisk.
  • BlommyNess12
    Plutteli skrev 2010-03-11 11:51:38 följande:
    Mja, jag är löjligt överkänslig mot typ alla form av plast, latex, gummi osv osv. Inte ens silikon tål jag ordentligt. Ovanligt jag vet, men för mig är det faktiskt så, finns även en hel del metaller jag inte tål :/ (Detta har gett rätt stora bekymmer när jag har varit tvungen att opereras med en del komplikationer efteråt...)
    Jag tål inte främmande föremål av konstgjort material i underlivet. Jag får svamp av alla sorters kondomer, av bindor, polyestertrosor, tamponger, tvål... Ja. Och då spelar det ingen roll vad det är gjort av, så länge det inte är ren och skär hud.
  • BlommyNess12
    Plutteli skrev 2010-03-11 12:09:12 följande:
    Samma här, jag har tygbindor i naturmaterial, det funkar OK, enbart bomulls eller bambutrosor, tamponger är dena döden (har inte testat menskopp men är rätt säker på att jag inte skulle fixa det heller eftersom jag reagerat på silicon i andra sammanhang), osv. osv. Detta gör ju tex. att det absolut inte skulle funka för mig med någon sorts kondom (blödande plåsor i underlivet är inte kul), det funkar inte med spiral, andra former av hormonpreparat tål jag inte heller, ett pessar skulle ju ge ungefär samma reaktioner som kondom. Ja osv. Nu har vi förvisso tankar om fler barn ganska snart så vi kör på p-dator och än funkar det bra iaf!
    Vad skönt! Jag kör på p-stav för tillfället men får då dessvärre medicinera mot svampinfektion oavbrutet. Jag hoppas på att få dispens för en sterilisering snart, även om det är svårt, det vet jag, för detta är inte roligt.
  • BlommyNess12
    HäxanSurtant3 skrev 2010-03-11 12:23:46 följande:
    Du har fel...man får som privatperson uttala sig hur man vill så länge det inte är lagbrott. Du har även fel ang förtal. Förtal är då man pekar ut en person som att den gör/gjort ngt brottsligt. Inte att man anser att de deras åsikter är knäppa....Du kan anmäla inläggen istället för att leka trådpolis-varsågod!Jag anser fortfarnade en person som kallar foster och barn upp till 18 år för parasiter lider av ngn personlihetstörning. Det är inte ett normalt förhållningsätt till en graviditet och sina egna döttrar/söner som redan fötts.
    Förtal är också när man påstår något som (även om det är sant) kan vara till personens nackdel, eller är negativt och går att härröra till personen.
  • BlommyNess12
    HäxanSurtant3 skrev 2010-03-11 17:38:29 följande:
    kallar du ditt barn parasit då det blir 17 år? det var en i tråden som tyckte det avr samma sak...Sedan var det en som mådde dåligt av att ha en parasit i sin kropp och inte alls såg fostret som en blivande avkomma el blivande barn utan bara just ett ångestframkallaande inkräktande parasit.det var det jag reagerade emot.
    Ja det gjorde jag också vid alla mina oönskade graviditeter. Det var otroligt ångestframkallande och jag hade panik och grät nästan nonstop från plus på stickan fram tills att aborten var över.
  • BlommyNess12

Kan du häxan, förklara varför du anser det så fel att må dåligt, vara ledsen och panikslagen av en oönskad graviditet?

• BlommyNess12
    Coriander skrev 2010-03-11 18:24:48 följande:
    Jag är absolut för att sänka abortgränsen. Vad är det som gör att en kvinna inte kan besluta sig om hon vill eller inte vill ha abort redan tidigt i graviditeten? Okej, det finns ju de FÅ fall där tjejen inte förstår att hon är med barn förän sent i graviditeten, men det är extremt sällsynt.  Anser att gränsen borde sänkas till vecka 12 och med specialtillstånd till vecka 16. Om man, som i många fall, har missat sin mens och sedan tar ett gravtest som visar positivt, då har man ju upp till de där 12 veckorna hela 7 veckor. Dessutom skulle jag vilja att hela abortsystemet skulle göras om till en lättare procedur. Varför kan man inte som tjej bara gå till en mottagning och få det gjort på en gång? Varför all den väntan, läkarbesök för att få tillstånd att göra abort, undersökningar, samtal osv.  Jag är INTE emot abort, har själv gjort ett och förstår att det finns livssituationer där graviditet och barn inte är rätt. Men jag tog beslutet för att definitivt göra abort redan två dagar efter ett +. Jag valde kirurgisk abort och fick vänta framtill vecka 11 för att göra det. Det var fruktansvärt plågsamt! Jag gick och bar på något som fick min kropp att agera helt galet..och något som jag inte hade någon som helst möjlighet att behålla.  När jag tog kontakt med vårdcentralen för att få läkartid (för tillstånd att göra abort) tog de inte ens emot mig, utan jag fick ringa runt till olika ungdomsmottagningar för att få tid till deras gynekolog/läkare. Det var knepigt att få tid, då det var många andra som också ville komma dit. Vid läkarbesöket var jag tvungen att samtala med någon kurator om det hela och det kändes som om hon försökte få mig att behålla. Samma med läkaren som gjorde mig illa under undersökningen, sa att hon var trött på att undersöka tjejer som är precis i början av en graviditet och berättade sedan innan hon räckte över tillståndet, att hon ansåg att abort är fel....japp. Sedan ringde jag till sjukhuset för att boka tid för abort...och då får jag höra att det är 4 veckors kö!!! Nu handlar det ändå om landets största mottagning för kvinnohälsa.  Summasummarum: Mer resurser till kvinnohälsovården, sänkt abortgräns till 12 veckor/ specialtillstånd vecka 16 och lättare process att få abort. 
    Oj, här ringde jag bara till kvinnokliniken (gynmottagningen) och bad om tid för abort. Fick komma dit nästa dag och göra VUL och prata med kurator, efter att jag pratat med kuratorn fick jag de första tabletterna för att framkalla aborten. Sen fick jag komma tillbaka två dagar senare och ta tabletterna för utdrivningen.

Andra gången gick det ännu smidigare, då ringde jag, fick komma nästa dag, fick kolla VUL, fick tabletterna och gick hem och gjorde det hemma.
Svar på tråden Sänk abortgränsen!