Inlägg från: Jennie med ie |Visa alla inlägg
  • Jennie med ie

Sänk abortgränsen!

Doktorn skrev 2010-03-09 21:52:12 följande:
    Idag brukar man ange v24 som nedre gräns för att sätta in alla resurser (man gör förstås inte en sådan insats halvhjärtat) om barnet är friskt och livsdugligt och råkar födas för tidigt.  Detta är (delvis) för att det ska finnas en tydlig skiljelinje, idag två veckor, mot abortlagstiftningen.
    På den formuleringen låter det som att man sätter rädda-gränsen efter abortgränsen. Att man anpassar När ska vi försöka rädda? utifrån när man får göra abort. Du tycker inte det låter vettigare med motsatsen, att abortgränsen anpassas efter när man kan rädda det för tidigt födda barnet?
  • Jennie med ie
    mikan skrev 2010-03-10 12:13:29 följande:
    Ni som gör abort är dumma i huvudet tycker jag.. rent av mördare!
    Hur kan man vara en mördare för att man gör en sak som inte är mord, inte ens olagligt? Hur får du ihop det?
  • Jennie med ie
    Miiikaela skrev 2010-03-10 12:34:16 följande:
    Hur det kommer sig att jag ser det som mord är just för att det är mord.
    Nej, det är inte mord. Mord är en olaglig och straffbar handling vars ramar styrs av lagtexten. Däri ingår inte abort. Så, det är ren fakta att abort inte är mord. Detbär ingen fråga om tyckande.
  • Jennie med ie
    Miiikaela skrev 2010-03-10 12:41:40 följande:
    Haha foster som inte är barn.. Nehe okej!! Så bara för att läkare säger att det är ett foster så är det inget barn?? Jag fick missfall i vecka 8 en gång i tiden och jag ansåg det som mitt barn för det var mitt BARN, inget annat! Foster, embryo, cell eller du får kalla det vad du vill.. Det är ändå ett barn med ett hjärta som slår med fingarar och tår och en helt egen personlighet. En liten bit av två männsikor som helt otroliugt nog utveclas till en egen individ med känslor och tankar. Den lever, förstår du inte det? En levande människa! Någon som hoppas på att bli älskad och omtyckt. Som längtar efter din kärlek och tröst. Någon som är beroende av dig! Vem, ja vem kan vara så kall att ta slut på detta liv? Det är just DET jag inte fattar att man klarar av!
    Vem är denna "du" du skriver till? Citera gärna det du svarar på eller rikta inlägget på annat sätt för tydlighetens skull.
  • Jennie med ie
    Miiikaela skrev 2010-03-10 12:47:27 följande:
    Så bara för att det inte står i lagtexten så är det inte mord?
    Ja, så är det eftersom mord som sagt ÄR en juridisk term, lagtexten styr vad som är mord. Vad som är dråp. Vad som är olagligt och vad som inte är det. O s v.

Sunt förnuft är en förutsättning för att kunna förstå skillnaden mellan åsikt och fakta.
  • Jennie med ie

mikan. "Abort är mord" är ingen åsikt, det är ett felaktigt påstående. hade du däremot skrivit "Jag tycker att abort borde vara mord" så vore det en åsikt. Som sagt, skillnaden mellan åsikt och fakta krävs det lite för att förstå...

Om du med "du" menar alla som läser så är du ju i väldigt galen tunna, eftersom alla som läser knapapst varken skriver samma sak eller har samma åsikt i frågan.

• Jennie med ie
    tvåtjejstomp skrev 2010-03-10 12:56:04 följande:
    Nej det är inte mord precis som det inte är mord när någon avrättas i ett land med dödsstraff.
    Precis, en laglig handling kan inte vara mord eftersom mord alltid är olagligt.
  • Jennie med ie
    SuzR skrev 2010-03-10 13:01:08 följande:
     Det är väldigt lätt att tro att abortmotståndare bara bryr sig om ungen tills den föds och börjar kosta pengar.
    Det är väldigt lätt att dra alla som är emot abort över en kam också...
  • Jennie med ie
    Triskele skrev 2010-03-10 13:02:37 följande:
    Menar du att vi har över 30.000 som vill adoptera i Sverige per år?
    Nå, att det görs ca 30.000 aborter/år i Sverige, i runda slängar, betyder ju inte att det fötts 30.000 oönskade barn om inte aborträtten funnits. Det är i alla fall för mig en närstående tanke att om inte vi haft fri abort hade användandet av p-medel sett anorlunda ut, mindre slarv och mindre användande av de mer osäkra metoderna, och de ofrivilliga graviditeterna därmed färre. Men det är en parentes...
  • Jennie med ie
    Triskele skrev 2010-03-10 13:10:53 följande:
    Det är väl mycket spekulation för min smak. Man kan lika gärna spekulera i om dom illegala aborterna skulle bli lika många och om folk skulle skydda sig sämre ändå om adoption var mer accepterat. Tänker på sydkoreas situation t.ex.
    Ja, det är spekulation och inget spm det finns facit på. Och just för att det inte finns facit kan man inte utgå från att 30.000 aborter idag skulle leda till 30.000 oönskade barn om vi inte haft fri abort. Där var poängen.
Svar på tråden Sänk abortgränsen!