Inlägg från: Doktorn |Visa alla inlägg
  • Doktorn

Sänk abortgränsen!

Zusannah skrev 2010-03-09 19:57:26 följande:
    ... Av detta kan man även se att sena aborter inte bara görs när det är fel på fostret.
    Nej, det kan också göras när moderns liv hotas av graviditeten eller när modern är mycket ung och/eller omogen så att hon är oförmögen att ta hand om sitt barn, eller när barnet tillkommit genom sexuella övegrepp.

Är du av åsikten att om en ung kvinna till slut vågar anmäla att hon våltagits av sin far, och graviditeten gått ända in i v21 så ska hon tvingas att föda våldtäktsmannens son?

(F.ö. är jag glad att inga YouTube-klipp finns med i den här tråden eftersom TS i förra tråden påstod att hon ville ha en öppen och saklig debatt, men själv postade känsliga filmklipp som inte tillförde fakta, utan bara äckelkänslor inför abort. En etisk diskussion ska förstås inte föras på emotionell bas.)
    Av alla misslyckander är den här den besvikaste!
  • Doktorn
    Zusannah skrev 2010-03-09 21:01:54 följande:
    Duger New York Sun? Det är samma som står på Wikipedia. www.nysun.com/national/youngest-premature-bab.../ Finns även skrivet om detta på fler ställen, googla på "youngest premature birth".
    Ja men vänta nu!  Att ETT (eller till och med en handlfull) barn fötts och överlevt vid denna ålder betyder inte att barnklinikers resuser kan läggas på att försöka rädda alla barn mvid denna gestationsålder.  Överlevnaden trots fullt insatta åtgärder torde ligga långt under 1%. Har inga siffror på detta, men gör man en tidinignartikel om ETT överlevt barn så är det väl närmast att betrakta som en medicinsk sensation eller mirakel att det över huvud taget hänt. Vill du att Sveriges neonatalvård ska baseras på en enstaka sensation???
  • Doktorn
    Zusannah skrev 2010-03-09 21:09:07 följande:
    1. I det fallet du beskriver, med ett våldtäktsoffer, kan det ju hända även idag om hon upptäcker det i v 23. Lika illa nu, med andra ord! 2. Det var inga You Tube klipp, det var en dokumentär om fosterutveckling. Tittade du inte på filmerna? Den var i stil med Lennart Nilssons dokumentär om livets uppkomst. Filmerna kommer från en sida som inte är abortmotståndare och ingen info på sidan innehöll någon som helst info om aborter öht. Det var bilder på ultraljud och titthåhlskamera som filmar foster, inget annat!! Får du äckelkänslor av att se ett foster? Då ska du nog inte titta på UL om du själv (eller din fru om du är man) ska ha barn...
    1. Eftersom du precis som i förra tråden förespråkar en inskränkt fri abort för kvinnor så komer ditt resonemang att leda till att fler oönskade barn, inklusive våldtäktsofferbarn föds. Du får gärna svara på min fråga om du anser att fler våldtäktsoffer ska föda sina oönskade barn.

2. Eftersom jag uppenbarligen inte förstår filmernas innehåll får du gärna förklara för mig som är så obildbar. Vilka fakta presenteradesså att jag bättre skulle förstå att abortgränsen kunde sänkas?
  • Doktorn
    Zusannah skrev 2010-03-09 21:12:25 följande:
    Du tycks ju inte förstå poängen? Var har jag skrivit att alla medicinska resurser ska läggas på att rädda alla som föds före vecka 22?
    Man måste ha en och samma gräns för alla, eller hur?  Att låta abortgräns och "räddagräns" överlappa är etisk oförsvarbart och omöjligt!

Att sänka abortgränsen med hänvisning tillatt "barn i v22 går att rädda" innebär givetvis att prematura ban som föds i vecka 22 måste försökas räddas till livet. En oerhörd resursfråga!
  • Doktorn
    Zusannah skrev 2010-03-09 21:17:55 följande:
    1. Du får gärna svara på MIN motfråga till huruvida det är rätt att samma våldtäktsoffer måste behålla sitt barn efter vecka 23? 2. Jag sa inte att det var nån (för dig) okänd fakta i filmerna, jag sa bara att de inte var youtubeklipp och inte äckliga/osmakliga. Jag riktade mig inte mot personer som redan vet allt om hur utvecklat fostret är i olika stadier, utan mot dem som tror att ett foster i t.ex v 10 är en slemklump. Och JA det finns folk som tror det.Och NEJ jag tror inte att du hör till dem.
    1. Självfallet ska jag svar på din fråga. Jag håller med dig i inlägg #11 där du skrev "hur man än vrider och vänder på det kommer man ju någon gång till en gräns".  Idag är gränsen v22 och jag anser inte att den ska sänkas så att fler våldtäktsoffer måste bli ofrivilliga mammor. Kan du nu svara på min fråga?

2. Det var alltså informationsfilmer om att ett barn utvecklas och rör sig, osv, tidigt i utvecklingen?  Då var det alltså inte ett faktainlägg (fakta om barnets neurologiska utveckling diskuterades livligt ändå) utan en vädjan till känslorna av typen "du vet väl att barnet inte är en slemklump".  Det var just den typen av emotionella stolpskott som både du och jag klarar oss utan i en saklig etisk debatt.  Och det är därför jag är nöjd att vi idag håller oss till fakta och inte till emotioner, precis som jag skrev i mitt första inlägg idag.
  • Doktorn
    Zusannah skrev 2010-03-09 21:21:10 följande:
    Dock är det redan nu så att man lägger en hel del resurser på att försöka rädda så prematura barn. Men precis som idag gör läkare först en bedömning om det öht är möjligt. Så jag ser inte problemet?
    Återupprepar problemet: en resursfråga. Om man ska satsa på fler barn (och dessa är de absolut dyraste patienterna i hela sjukvården) får man ta resurserna någon annan stans ifrån.  Om du är allvarlig att vi ska satsa på dessa barn får du löpa linan ut och säga var pengarna ska tas - äldrevården kanske, eller barncancerbehandlingar så att pengarna kommer ifrån pediatriska budgetar?
  • Doktorn
    MysTic PrincesS skrev 2010-03-09 21:27:10 följande:
    ... Att sänka gränsen för abort skulle göra att var och en är tvingade att ta mer ansvar för sitt sexuella beteende samt kanske göra kvinnan mer uppmärksam på hur hennes kropp funkar. ....
    Du kan väl inte mena att kvinnor (och män) skulle bli mer sexuellt försiktiga om man införde "straffet" att man minsann får behålla de barn man avlar av misstag??  Stackars barn!
  • Doktorn
    hemmafrun skrev 2010-03-09 21:28:35 följande:
    Nu har jag inte läst alla komentarer, men jag säger också att JA vi måste sänka abort gränsen. Men detta kräver också att kvinnor MÅSTe bli erbjudna UL och fostervattens prover oavsett före vecka 15. I dag får allt fler vänta på sina UL till vecka 18-20 och endast kvinnor efter 35 fostervattensprov. Likväl som vi kan rädda förtidigt födda barn i allt lägre åldrar kan vi också hitta medfödda defekter osv. Ett barn måste födas till världen önskade men ibland undrar jag om abort är ett för lätt val i Sverige. Det finns andra alternativ än abort dvs preventivmedel, men också öppen adoption vilket är tabu och inte diskuteras i Sverige utan i nästan alla fall leder till fosterhems plaseringar istället. Det är en kvinnas val men vart finns val till livet? I min värld är det inte ett foster utan ett barn efter vecka 15...
    Tyvärr hittas inte särskilt många missbildningar med UL före v18. Och man missar fortfarande abort av sociala skäl (missbrukande mödrar, social misär, osv) vilka enl uppgift (eh, ska leta rätt på källan på Socialstyrelsen) står för 70% av sena avborter. Det är framförallt dessa mödrar som inte tar graviditetstecknen på allvar utan kommer in sent...
  • Doktorn
    Triskele skrev 2010-03-09 21:33:10 följande:
    Bra och vettiga svar. Instämmer.
  • Doktorn
    Zusannah skrev 2010-03-09 21:34:53 följande:
    Jga måste sluta nu men jag återkommer i morgon kväll!! (Om tråden finns kvar då... suck) Tack för alla synpunkter, tycker det är intressant att läsa era inlägg.
    Hinner du inte bara svara på frågan jag ställde?
Svar på tråden Sänk abortgränsen!