Inlägg från: Jennie med ie |Visa alla inlägg
  • Jennie med ie

Sänk abortgränsen!

SuzR skrev 2010-03-10 13:09:23 följande:
    men har du BARA sex när du vill bli gravid? Om du inte har det utan för att det är skönt, så förhindrar du ju att det kan bli en graviditet...hur ser du på det?
    Det finns ju detta alternativet också: att man inte bara har sex när man vill bli gravid men är medveten om risken och beredd att bära och föda barnet som kan bli till fast det inte är vad man ville med sexet... (sen finns det ju sex som inte kan leda till graviditet också, om man nu vill gå in på detaljer vilket inte är nödvändigt för sakfrågan)
  • Jennie med ie

"ett hål i mitt hjärta" Å andra sidan, vad är "ett riktigt liv". Hur kan vi i förväg avgöra och för någon annan dessutom att dess liv inte kommer att bli ett "riktigt" liv och därmed inte värt att leva? Finns ö h t möjligheten till liv, även om vi inte vet precis hurd et livet kommer att se ut och hur det kommer att upplevas av den enskilda individen, kan jag inte tänka mig att göra abort..

• Jennie med ie
    3 barns mamma84 skrev 2010-03-10 13:57:11 följande:
    JAG tycker att det borde finns staff för att göra abort!Min mening.Jag tycker det är så många i FL som gör abort men annvänder inte skydd häller JÄVLA människor alltså.
    Om du är intresserad av att bli tagen på allvar och att på riktigt försöka få en annan syn på saken är det en bra idé att sansa dig lite och inte svära och ta i så... Bara ett tips.
  • Jennie med ie
    Jennie med ie skrev 2010-03-10 14:02:47 följande:
    Jo.
    Precis som hormonerna i p-piller t ex har hormonerna i hormonspiral som bieffekt att livmoderslemhinnan inte är emottaglig för ett ev. befruktat ägg.
  • Jennie med ie
    Erase skrev 2010-03-10 14:06:35 följande:
    Jennie med ie :Om man på fosterdiagnostik får bekräftat (för man hoppas verkligen att de är experter som jobbar med sånt) att fostret/barnet har allvarliga skador och kanske inte ens skulle överleva graviditeten ut, alternativt dö alltför tidigt , troligtvis LIDA enormt , skulle DU verkligen välja att föda det då ???  Alltför många svårt skadade barn klarar sig igenom hela graviditeten trots allt. Till ett liv att liknas med en "grönsak", inte kunna se, höra, prata eller på något sätt göra sig förstådd. Om du VISSTE detta innan, skulle du ändå välja att föda fram ett så sjukt barn för din egen skull ? För det kan ju inte vara för BARNETS skull !!!!!
    Nu kommer jag aldrig att hamna där, men som sagt jag kan inte tänka mig att göra abort om det ö h t finns chans till liv... Jag kan inte se mig ha rätten att avgöra att någon annans liv inte är värt att leva.
  • Jennie med ie
    Fru U skrev 2010-03-10 14:09:49 följande:
    Men om man vet att barnet kommer att dö. Skulle du avsluta graviditeten i förväg då?
    Om man vet att barnet skulle dö innan det föds så att säga? Troligen. Om man vet att barnet kommer att dö tidigt? Se tidigare svar.
  • Jennie med ie
    Miiikaela skrev 2010-03-10 14:10:28 följande:
    Jag vet vad jag vet.. Jag har tagit reda på fakta om detta eftersom jag inte vill att det går emot min religösa åsikt. Så jag vet vilka p-medel som jag kan ta utan att det är aborterande. Nu har jag sagt mitt! Och jag orkar inte diskutera mer med er om detta eftersom ni tycker vad ni vill och jag som jag vill. Ville bara säga vad jag tycker eftersom ni säger vad ni tycker. Hoppas ni en vacker dag förstår vad ni sysslar med. Äcklas av denna värld
    Du har rätt i att spiral inte är aborterande eftersom abort innebär att medvetet avbryta en påvisad graviditet. Däremot är det som sagt så att ägglossning och befruktning kan ske även vid användande av hormonspiral och att hormonerna kan leda till att det befruktade ägget inte fäster i livmodern.
  • Jennie med ie
    Erase skrev 2010-03-10 14:15:00 följande:
    Vad ger dig rätten att VÄLJA att ett skadat/sjukt barn ska födas till ett ovärdigt liv med svåra plågor ??
    Återigen: vad ger oss rätten att bestämma att nån annans liv är ovärdigt?
  • Jennie med ie
    Jennie med ie skrev 2010-03-10 14:16:16 följande:
    Återigen: vad ger oss rätten att bestämma att nån annans liv är ovärdigt?
    Eller byt ut oss mot mig eftersom det var just hur jag skulle göra som du frågade om.
  • Jennie med ie

Preventivmedelstips för den som vill säkerställa att ett ev. befruktat ägg inte hindras från att fästa i livmodern och som inte gillar kondom: pessar. Bara som parentes sådär i förbifarten...

• Jennie med ie
    Erase skrev 2010-03-10 14:17:43 följande:
    Se till dig själv kanske ?  Hur vill du leva ditt liv ?
    Jag vil leva mitt liv så bra som möjligt utifrån mina förutsättningar.
    Mitt liv är mitt liv, andras liv är deras. Jag vet inte om jag skulle anse mitt eget liv vara ovärtigt och inte värt att leva ifall jag var gravt handikappad, men OM jag skulle göra det betyder ju inte det att alla andra med samma handikapp skulle känna likadant.
Svar på tråden Sänk abortgränsen!