Inlägg från: Plutteli |Visa alla inlägg
  • Plutteli

Sänk abortgränsen!

Gaby 01 skrev 2010-03-12 14:44:30 följande:
    Ska man se krasst på det så vad är det egentligen som säger att det är mer rätt att avsluta ett liv tidigt? En livsgnista har ju oavsett tänts och skulle ifall inte aborten skett med största säkerhet blivit en fullt livsduglig människa. Så är det nångång egentligen rätt att avsluta liv? Jag är för fria aborter för jag tycker att ingen ska behöva föda ett barn mot sin vilja men visst är det samtidigt en mycket viktig fråga att belysa. Det är ju faktiskt ett litet liv som avslutas.
    Nåja, största sannorlikhet är kanske att ta i, de flesta aborter görs innan v. 12. Dvs innan tiden för största risken för MF nåtts. Och som de flesta vet är MF extremt vanligt, så ingen kan ju säga att embryot som aborteras i V. 5 inte skulle ha blivit ett missfall i v. 8 om det fått stanna kvar!
  • Plutteli
    Zusannah skrev 2010-03-12 19:27:46 följande:
    Jag både håller med och inte med. För fostret är det naturligtivs lika illa när det än aborteras, så om det är tidigt eller sent kan ju på det viset kvitta. MEN anledningen att jag reagerar är det sättet som aborter utförs. Det är ju inte så att fostret blir sövt och får smärtstillande medicin i samband med aborten, utan när det fötts fram kvävs det ihjäl eftersom lungorna inte är tillräckligt utvecklade. Till och med de allra minsta djuren med bara en tillstymmelse till hjärna kan ju bli rädda och känna smärta, så att ett foster som är 22 veckor gör det är jag helt övertygad om. Ett foster på 10-12 veckor tror jag dock inte har samma medvetandegrad så där tror jag inte lidandet och rädslan blir lika stor heller. Så av den anledningen tycker jag ändå det är befogat att sänka gränsen, särskilt gränsen för fri abort.
    Vart har du fått den infon ifrån att sena aborter är att föda fram fostret och sedan se på när det dör? Sena aborter sker i två steg, först gör man som en medicinsk abort, tar tabletter för att fostret skall dö och sedan födas fram, därefter görs en skrapning för att allt verkligen skall komma ut. Jag har aldrig hört talas om att aborten går till som du säger och jag tror inte heller så är fallet eftersom det inte hade varit ok inom de etiska ramar läkarkåren har!
  • Plutteli

Zusannah: Jag frågar dig också, känns det verkligen rimligt att försvåra ALLA aborter pga de 300 aborter per år som du anser sker för sent, trots att du generellt tycker orsakerna bakom dessa 300 trots allt är rätt ok? (De 300 aborter per år som görs efter v. 12 görs främst av kvinnor med sociala och psykiska problem, de skulle inte klara ett barn och vem vet hur fostret får det innan det ens föds i magen på en tung narkoman tex? resten görs mer eller mindre på sjuka foster.)

• Plutteli
    Zusannah skrev 2010-03-12 19:57:55 följande:
    Finns verkligen de fall med i abortstatistiken där barnet är så skadat att det inte bedöms kunna överleva utanför livmodern? Efter vad jag har hört räknas det som att barnet är dödfött, men jag kan ha fel! Däremot tycker jag inte sociala och psykiska problem är en orsak att döda barnet. Inte heller sjukdomar som t.ex Downs syndrom.
    Ja det finns också med om det görs innan v. 22. Avbryter man graviditeten efter v. 22 för att barnet inte kommer överleva räknas det som dödfött.

Och varför skulle inte sociala och psykiska problem vara giltiga orsaker till abort även om den sker sent? Om man blivit våldtagen och förnekar en graviditet in i det sista men i v. 14 kommer fram till att man inte kan blundra för det längre, ska man tvingas föda barnet då om det är fullt friskt? Om man är heroinist och skjutit heroin varenda dag hela gravidieten och varit så hög att man inte fattat att man är gravid fören i v. 18, ska barnet födas ändå för att sättas i fosterhem? Om barnet dessutom är allvarligt sjukt pga missbruket blir det för det barnet ett liv på behandlingshem av olika form. Om en familj redan har 5 barn och har längtat efter barn nr 6 men upptäcker att det har DS ska de då ändå tvingas föda barnet fast de vet att de inte kommer ha tid och möjligheten att ta hand om barnet på rätt sätt och dessutom hinna med sina tidigare barn? För att inte tala om ifall de får ett barn med DS som drabbas av många följdsjukdommar. Eller ska det försöka doptera bort barnet? För du vet, sjuka barn är nästan omöjliga att få bortadopterade så det barnet skulle antagligen vandra mellan familjehemm. Och hur förklarar de för de äldre syskonen varför deras lillebror/syster inte får komma hem och bo hos dem?

Är livet verkligen så enormt mycket värt att det ska gå före precis allt annat i alla lägen oavsett vem det skadar på vägen? Jag tycker verkligen inte det, ibland måste man välja och för mig kommer inte ett ofött barn i första hand!
  • Plutteli
    Zusannah skrev 2010-03-12 20:01:30 följande:
    Hittade lite info: Abort efter vecka 13 När graviditeten har passerat vecka 13 görs inte längre abort med hjälp av operation utan det blir istället en behandling med läkemedel. På abortmottagningen får man först tabletter, så kallade abortpiller, som förbereder livmodern för sammandragningar. Efter två dygn kommer man tillbaka till abortmottagningen och får upprepade behandlingar med slidtabletter som innehåller läkemedlet prostaglandin. Det sätter igång livmoderns sammandragningar så att fostret så småningom stöts ut. Den här processen kan ta tid. Läkaren kan ha svårt att i förväg säga exakt hur många timmar, men man kan räkna med att det tar från sex timmar upp till ett dygn. Det liknar en förlossning på det sättet att man får värkar som kommer regelbundet och det gör ont på samma sätt som det gör när man föder barn. Under den här tiden är man inlagd på sjukhuset för att kunna få smärtlindring. Det kan göra ont, och det är inte ovanligt att man mår illa och kräks när man har värkar. Har man inte fött barn tidigare tar det längre tid. Värkarna gör livmoderhalsen mjuk för att den ska kunna vidga sig och låta fostret passera ut.   Källa: vard.vgregion.se/sv/Teman1/Tema-Gravid/10-Abo.../
    Som jag fattar det efter att ha googlat lite till och läst på andra källor så fungerar det första pillret man tar på samma sätt som i en medicinsk abort, dvs. det avbryter graviditeten och fostret dör och när man kommer tillbaka någon dag senare för att föda fram fostret lever det vanligen inte (sen finns undantag då foster överlever första pillret som ska göra att det dör, men det är som sagt undantagen inte regeln.). Jag uppfattar de texter som finns lite som att sena aborter blir en kombination av medicinsk och kirurgisk abort, därav att det heter tvåstegsabort.
  • Plutteli
    Zusannah skrev 2010-03-12 20:18:44 följande:
    Jag håller med dig helt och fullt att det finns personer som inte borde ha barn, som inte borde behöva föda dem (eller ens blir garvida förstås) och sominte skulle klara/orka. Jag håller med dig i allt du skriver att de i de lägena vore helt rimligt om de personerna slapp föda sina barn. MITT problem är att jag ser det som barn, som dödas. Så därför kan jag ändå inte, hur hemskt det än är för de barnen att födas, tycker det är ok att döda dem. Jag ska vända på det. Om samma våldtagna kvinna, samma 6-barnsfamilj, samma tunga missbrukare - istället hade varit så omåttligt blinda att de faktiskt inte upptäckte graviditeten (eller bara förträngde den) förrän det var försent med abort. Vi antar att fostret var livsdugligt (trots missbruket och DS) så att socialstyrelsen nekar abort. Vi antar därför att barnen föds på utsatt tid, och är friska. Utom DS-barnet som dock visar sig lida av sjukdomen lindrigt och ser ut som ICA-Jerry. Tycker då DU att det skulle vara ok - förutsatt att lagen tillät det - att döda barnen nu? Vi antar att de dödas på ett "humant" sätt under narkos och aldrig hinner märka av det hela.
    Nåja, de tre fall jag räknade upp är skäl nog att få igenom abort efter v. 18 i vilket fall.. men men.

Nej jag tycker inte det är OK att döda FÖDDA individer, men de ska heller inte stanna hos sin familj. Hade dock tex. heroinistens barn födds men varit väldigt sjuk och man insåg att barnet skulle dö inom en inte allt för lång tidsrymd (säg 3 månader som längst) då hade jag ansett att aktiv dödshjälp vore på sin plats för att barnet skall slippa lida. DS barnet får som sagt skickas på hem då familjen varken kan eller vill ha hand om barnet och ska då så klart slippa en familj som inte älskar det. Den våldtagna kvinnan får väll bestämma själv om hon vill ha kvar barnet eller ej, men oavsett så kommer hon behöva löjligt mycket stöd för att klara av vetskapen om att våldtäktsmannens och hennes barn lever och mår bra någon stans. Vid en adoption kommer detta följa henne resten av livet, hon kommer ständigt fundera på hur barnet har det osv. Och barnet kommer så klart undra över varför hon inte ville ha honom och vem hans pappa är, förhoppningsvis kommer han dock till en bra och snäll familj. Om mamman instället behåller barnet kommer hon dagligen för resten av sitt liv påminnas om våldtäktsmannen och våldtäkten och se sin förövare i dragen hos sitt barn. Om hon inte får rätt stöd från psyk då är chansen stor att hon gör allt annat än trevliga saker mot sitt barn...
  • Plutteli
    Zusannah skrev 2010-03-12 20:21:35 följande:
    De fel man kan hitta på UL som kan motivera abort är ju sådana som gör att barnet inte kan överleva, som t.ex att de saknar hjärna eller andra viktiga organ, eller skelett el dyl. Och dessa foster får man abortera i princip hur sent som helst i graviditeten, utan särskilt tillstånd. Det kallas inte abort då, utan avbrytande av graviditet. Så även om abortgränsen sänktes skulle dessa foster kunna aborteras precis som nu. Sjukdomar som Downs Syndrom upptcäker man på fostervattensprov, som görs i vecka 15.
    Mja, ryggbråck syns tex. också på UL och hur allvarligt det kan bli om barnet föds vet man inte riktigt, det går att få en eventuell prognos utifrån bråckets placering men att behålla barnet är en chansning många väljer att avstå ifrån även om barnet skulle kunna överleva. Fostervattensproverna görs i vecka 15 ja, men sen är det nån vecka väntetid innan man får svaret som vanligen kommer runt v. 18, så det blir ingen större skillnad ändå!
  • Plutteli
    Zusannah skrev 2010-03-12 20:38:04 följande:
    Fast sjukvårdens byrokrati/kötider eller vad det nu är ska ju väl inte få bestämma vilken vecka man ska få göra abort? Om gränsen sänks får de ju vara snabbare med beskeden.
    Om gränsen sänks får man ju ha i beaktande att de 300 aborter som idag görs mellan v. 12 och 18 måste utredas istället vilket ju kräver mer resurser och mer tid, vart ska dessa resurser tas ifrån? Och de som idagsläget bara kan göra en abort när skäl föreligger i v. 14 ska alltså behöva vänta på utredningar istället och försena aborten ytterligare?
    Men nej, kötider bör inte sätta normen för när abort får göras, den biten skall bara baseras på medicinskt kunnande och det är gränserna idag således behöver de inte ändras.
  • Plutteli
    Zusannah skrev 2010-03-12 20:36:39 följande:
    Men VARFÖR ska man inte döda dem bara för att de är födda? (Förutom att det står i lagen då, men nu är vi ju lite hypotetiska eller också kan vi anta att det blivit godkänt med så sen abort som nyfödd i framtiden)
    För att när de väl är födda finns andra alternativ. De kan få vård och lämnas bort. Men som jag sa, om det mest humana vore att låta barnet dö så anser jag att aktiv dödshjälp borde bli lagligt! Dock fortsätter kvinnans rättigheter att gå före anser jag, och vill inte kvinnan ha barnet har barnet ingen rätt att nyttja hennes kropp. Jag kan dock tycka att det vore ett bra alternativ (om än rätt onödigt om man ser till hur aborterna görs idag) att nån som gör en väldigt sen abort för att de inte klarar av att ta hand om ett barn istället skulle gå igångsättning av förlossningen på ett sätt så barnet om möjligt kan överleva och istället adopteras bort.

Måste dock tillägga att adoption som lösning till alla världens oönskade barn är ganska naivt, det finns fler barn än potentiella familjer som är godkända för adoption och jag tror det är helt fel väg att gå att låta vem som helst adoptera bara för att då iväg barn till fasta familjer.
  • Plutteli
    Zusannah skrev 2010-03-13 08:34:38 följande:
    " Kan inte fostret omsätta syre ur luften på egen hand så kan det heller inte överleva vid en förlossning. Krass fakta. Ett spädbarn behöver inte leva vidhäftat en annan människa för att överleva. Däri ligger den stora skillnaden." Men varför ska förmågan att kunna andas själv vara den styrande frågan om vilka som får leva, och vilka som får dödas? I så fall ska alla i respirator också dödas då? Om någon uppfann en konstgjord livmoder dit aborterade foster kunde implanteras, och fortsätta leva, skulle det vara ok att döda dem ändå?
    Beroende på möjlighet till tillfrisknande så anser jag att en del som ligger år efter år i respirator bara borde få den avstängd istället. Så ja, det finns de i respirator som inte borde leva vidare. (Hjärndöda tex. men de får å andra sidan inte "leva" vidare heller).
Svar på tråden Sänk abortgränsen!