Inlägg från: Plutteli |Visa alla inlägg
  • Plutteli

Sänk abortgränsen!

Zusannah skrev 2010-03-13 08:55:21 följande:
    Då tror jag du och jag inte kommer längre i debatten. Det är här våra åsikter delas, och inga argument kan nog hjälpa vare sig för dig eller mig. Jag tycker aldrig det är befogat att avbryta någons liv oavsett (inte abort, inte aktiv dödshjälp, inte dödsstraff). Men jag kan också absolut förstå det synsättet du har, och jag respekterar det. Det är mycket svåra frågor, helt klart!
    Javisst är det svåra frågor. Men jag anser inte att det är värdig någon att ligga år efter år i en respirator om man vet att den personen kommer ligga så tills den dör av ålderdom, det är liksom inte värdigt för någon. På samma sätt efter att ha jobbat flera år i vården anser jag inte det vara värdigt för många äldre att ligga i en säng i flera år och bara längta (enligt deras egna ord) efter att få dö men inte ha kraften eller möjligheten att själv ta livet av sig. En svårt sjuk person som på slutet av sitt liv bara har ont och mår dåligt borde få all hjälp att dö värdigt utan smärta, och beroende på egen vilja och hur sjukdommen tar sig uttryck i slutskedet även få döden påskyndad för det är inte värdigt att behöva dö uttdraget med smärta om man kan slippa. Dödsstraff å andra sidan är en helt annan sak. Och ja, vad jag anser om abort vet du ju
  • Plutteli
    Jagvetmest skrev 2010-03-13 15:42:31 följande:
    Man har ingen ägglossning med p-piller. Med minipiller har däremot en del ägglossning.
    Eh, jo, det är rätt vanligt med ägglossning trots p-piller, annars hade det ju varit totalt meningslöst att p-piller också gör att slemhinnan i livmodern blir så tunn att ett befruktat ägg inte ska kunna fästa OM det skulle bli så att en befruktning trots allt sker.
  • Plutteli
    Jagvetmest skrev 2010-03-13 18:01:40 följande:
    Rätt vanligt? Nä, skulle nog säga att det är extremt ovanligt att ägglossa när man äter p-piller. 99.5% av alla kvinnor som äter p-piller under ett år blir inte gravida. Av de sista 0,5% finns nog de som slarvat och ätit interagerande medicin under tiden. Någon promille skulle jag säga har ägglossning trots adekvat p-pillerbehandling, och det kallar jag inte för "rätt vanligt". När det gäller ditt andra helt ologiska antagande att slemhinnan skulle bli tunn som en "back-up" på nåt vis- ja, det talar ju bara om att du inte har en susning om hur p-piller fungerar. Samma hormoner som vi har naturlig i kroppen fast i andra doser har de tre effekterna som gör att vi inte blir gravida, nämligen *hämmande av ägglossning *tunnt endometrie samt * tjockt cervixsekret.
    Snarare du som har noll koll.
    0.5% räknar man på blir gravida TROTS korrekt användnig av p-piller, detta för att p-piller tex. fungerar olika bra på olika personer. Tunn endometrie ÄR samma sak som tunn slemmhinna i livmodern! Endometrie= Livmoderslemhinna!

"Tre punkter som förklarar vad
    som händer med dig när du
    äter P-piller:
    *Din ägglossning uteblir

*Livmoderhinnan blir tunn
    och blodfattig

*Sekretet i livmodershalsen
    blir tjockt" /Från en folder om p-piller från Ungdomsmottagningen i Halmstad..men de kanske inte har nån koll alls på vad de ger till ungdommarna?

P pillren fungerar på tre olika punkter för att förhindra en graviditet, detta just för att om en av punkterna av olika orsaker inte fungerar så kan de andra två fortfarande förhindra graviditet! Det är fler än 0.5% av alla som äter p-piller som blir gravida trots att de har p-piller, just för att de tex. glömmer ett pillar, tar medicin eller helt enkelt har en kropp som inte svarar på just det p-pillret tillräckligt bra! Och även om man räknar med att 99.5% av alla som tar p-piller inte blir gravida under en ettårsperiod så är det INTE samma sak som att 99.5% av alla dessa helt saknar ägglossning under hela denna period, de kan mycket väl ha ägglossning till och från men eftersom ägget ändå inte kan fästa i livmodern så märks det inte av!
  • Plutteli
    Triskele skrev 2010-03-13 19:30:43 följande:
    Men vi som blivit gravida trots hormonella preventivmedel har ju bara slarvat; vi kunde ju ha levt i celibat, haft femidom, kondom, kopparspiral och pessar, om vi bara hade ansträngt oss tillräckligt och inte varit så slarviga...
    Ja precis! Och jag måste ju vara slarvigast av alla som helt enkelt inte KAN använda de preventivmedel som står till buds..jag får slänga ut sambon och leva ensam tills jag vill ha barn igen...
  • Plutteli
    Zusannah skrev 2010-03-14 14:55:20 följande:
    Inte i Sverige.
    Nej, men det beror också på den lagstiftning vi har idag!
  • Plutteli
    HäxanSurtant3 skrev 2010-03-14 16:00:44 följande:
    Att överlåta det etiska ställningstagandet så gott som fullsändigt på den enskilda kvinnan anser inte jag är helt optimalt. Att totalt bortse från embryons/fosters rätt till liv och bara se till "viljan" hos kvinnan känns väldigt krasst... jaha så om Sara 25 år helt enklet "inte har lust" befatta sig med sitt embryo (som hon ju satt dit själv) ska det då helt utan ifrågasättande vara Ok bara abortera hur man vill. I denna tråd diskuteras knappast embryons/fosters rätt till liv. Enligt Sveriges lag har de inget rätt till ngt liv eftersom det är kvinnans vilja som råder. det tas överhuvudtaget ingen hänsyn till etik innan v 18. Bedrövligt. Verkligen. Visst är legala aborter bättre än illegala och visst är det bra att en kvinna kan abgöra om hon vill fullfölja en graviditet eler inte-men borde man inte disktutera embryons värde? fosters värde? Men den inställningen " att kvinnans vilja ska styra"- ger man emryon/foster noll egenvärde. Det tycker jag är lite läskigt.. att man inte ser det som en blivande människa,vilket det ju är. Att säga det är en cellklump funkar kanske i morula stadiet men sedan utvecklas embryot ganska snabbt till ngt som faktiskt liknar en människa och man se definitivt det är en människa i v 18. Jag saknar det debatten- egenvärdet hos dessa aborterade foster/embryon. Som det är nu med rådande lagstiftning- har de tydligen inget värde alls. Förrän i vecka 19. På ngt sätt tycker jag det är ett läskigt synsätt/människosyn... Jag erkänner jag ogillar argumnet som tex min egna väninna hade "jag vill göra bort för jag har en termin kvar på min utbildning, jag vill inte bli fet". De räcker inte för mig som anledning tycker jag. Det är en lyx tänka så.... Och dålig planering....och slarv. Jag tycker det är hemskt man aborterar då i v 13 trots mannen vile behålla. Det är för mig mera förståligt en tonårstjej gör en abort. Eller en missbrukade socialt utslagen kvinna. eller ngn med små möjligheter kunna ta hand om sitt barn av olika anledningar. Men en sammanboende kvinna i 30+ åldern som dessutom har en sambo som inget hellre vill än att bli pappa- att då välja bort ett barn för att " hon har en termin kvar och inte vill bli tjock"-då är man inte helt riktig tycker jag....Det är bedrövligt.
    Fast fostren har ju ingen rätt till ett liv, de har inget egetvärde ännu och de lever som parasiter på kvinnan. Ingen född människa har heller automatiskt rätt att leva på någon annan för att överleva, varför skulle foster ha det då?
  • Plutteli
    HäxanSurtant3 skrev 2010-03-14 16:38:41 följande:
    Men beroendeställningen fortsätter ju efter förlossningen...inget spädbarn överlever utan sina föräldrar och barn kan inte försörja sig själva heller förrän de blir vuxna och kan jobba.....så vad är egentligen skillanden? De fysiska? att embryon och foster lever INNUTI en kvinna? och spärbarn och barn utanför?
    Precis, fostret är ENBART beroende av mamman, är barnet förr kan vem som helst se till att det överlever, det måste inte vara de biologiska föräldrarna, vill de inte veta av barnet efter förlossningen kan nån annan bara ta över.
  • Plutteli
    Plutteli skrev 2010-03-14 18:16:08 följande:
    Precis, fostret är ENBART beroende av mamman, är barnet förr kan vem som helst se till att det överlever, det måste inte vara de biologiska föräldrarna, vill de inte veta av barnet efter förlossningen kan nån annan bara ta över.
    Är barnet FÖTT ska det stå så klart!

Sen säger jag samma sak igen: Ett barn som är fött kan tas om hand av vem som helst, blir barnet då sjukt/skadat eller av annan orsak hamnar i ett tillstånd efter födseln (oavsett ålder) som gör att barnet måste leva fysiskt på någon annan så har barnet igen ingen nyttjande rätt, dör barnet av normal omvårdnad så dör det, ingen kan tvingas att ge upp sin kropp för att det födda barnet skall överleva. Varför skall det då gälla annat för ett foster? Varför skall fostret ha större rätt att nyttja någons kropp än vad en född människa har?
  • Plutteli
    HäxanSurtant3 skrev 2010-03-14 18:03:27 följande:
    Klart det är en egennytta döda fostret. Aborten kommer endast kvinna till nytta-hon slipper en oönskad graviditet och slipper 18 års ansvar för ett barn. Det är väl egennytta om ngt! Fostret ber ju varken om att få födas eller bli dödat. Det bryr sig ju inte alls. Såvida det inte föds och blir tillfrågat då det är låt säga 17 år-vill du leva eller skulle du velat vara ofödd-det svaret lär ju bli "jag är tacksam för mitt liv". Självklart har man olika etiska uppfattningar-och olika moral. Min moral säger mig att det FÖR MIG  är fel abortera undantaget om barnet är livsodugligt eller om mitt eget liv är i fara. Det är ju pga olika etiska ställningstagande som folk tycker så olka ang detta heta ämne. Frågan är hur regeringen ska hantera detta- ska man överlåta det etiska ställningstagandet ända fram till v 18 till den gravida kvinnan? Som lagen ser ut idag så görs det. Jag kan tycka att man kan diskutera etik och fosters egevärde då det gått mer än 9 veckor och organogenesen är klar...skall man då fortfarande som gravid få hela ansvaret? Vad är fel låta en kvinna som vill abortera prata med en barnmorska innan? Och förklara varför man vill göra abort? Jag känner på ngt vis att det är möjligt rädda fler liv /undgå fler aborter om man tänker mer etiskt kring foster och deras egenvärde och har det i bakhuvudet innan man hoppar i säng helt huvudlöst som ju en del faktiskt gör.(kanske mest tonåringar) I dagens preventivmedelsundervisning i högstadiet ingår vad jag vet inte ngn undervisning om fosterutveckling...
    det finns inget som heter preventivmedelsundervisning ens en gång. Det finns sexualkunskap och i den ingår preventivmedel, kroppens utveckling samt hur en graviditet är (vi fick se en film med bilder innifrån livmodern på hur ett barn växer i magen), samt för och nackdelar med sex och relationer.
  • Plutteli
    HäxanSurtant3 skrev 2010-03-14 19:15:58 följande:
    Nu föll inlägget bort som skulle kommenterar men det rörde som om att ovan debattör anser att foster som är oönskade kommer bli bråkstakar och kriminella hela bunten. Den grova generaliseringen håller inte. Det adopteras många barn från olika delar av världen. Jag har flera vänner som har underbara,välanpassade fina barn som säkert hade aborterats om det varit tillåtet i de länder de kommer ifrån.
    Å andra sidan är adopterade överrepresenterade vad gäller självmord och psykisk ohällsa...
  • Plutteli
    HäxanSurtant3 skrev 2010-03-14 19:24:52 följande:
    möjligt men hela I-värden har mer självmord och psykisk ohälsa än folk som lever i mer fattiga länder.... Alla kan ju inte flytta till en hydda på  afrikas savann för att återfå livsglädjen även om det i vissa studier har visat sig att överstressade människaor i storstäder "hittat sig själva och återfått livsglädjen" då de tillbringat ett par månader med urbefolkningar .
    Ohälsan i fattiga länder är rätt jävla stor den också, men det blir ju mer fysisk ohälsa samt att fattiga inte direkt har möjligheten att ta sig till en psykolog med sina bekymmer.

Men om vi håller oss lite i västvärlden så är adopterade i väst överrepresenterade bland självmord och psykisk ohälsa jämfört andra grupper i västvärlden.
  • Plutteli
    Mushroom skrev 2010-03-15 16:16:11 följande:
    Har du på fullaste allvar mött på folk som sagt att de ångrar sina barn??
    Det har jag också, inte så ovanligt som folk helst vill tro.
  • Plutteli
    HäxanSurtant3 skrev 2010-03-15 18:40:16 följande:
    ångrar du din barn hela tiden eller var det under en depression eller likande?
    Jag ångrar inte min dotter, jag ångrar heller inte den abort jag gjorde innan hon blev till. Däremot känner jag folk som ångrar sina barn och som dessutom saknar förståndet att hålla det för sig själv då de har sagt rakt ut till sina barn många gånger att de önskar att de aldrig fått dem!
  • Plutteli

Är det verkligen bara på vår skola de hade vettig sexualkunskap i höstadiet (detta är alltså 9 år sedan så det borde ju inte ha blivit mycket sämre sedan dess)??

• Plutteli
    Fru U skrev 2010-03-15 19:57:57 följande:
    Vi hade en speciallärare i sexualkunskapen. Vi fick lära oss väldigt mycket, särskilt om kondomer, könssjukdomar och dylikt. Vi hade särskilda samtalsgrupper för tjejerna och killarna.
    Som vi då, vi fick se på porr för att diskutera sexets nackdelar, tala i enskilda grupper (åk 6) och se filmer om fosterutveckling, prov på könssjukdommar och hur dessa behandlas samt hur man skyddar sig osv osv. Vår sexualkunskap var f.ö en obligatorisk del av biologin i åk 6 och 8:a. Jag tror många har väldigt bra sexualkunskap faktiskt, men det hindrar inte ungdomar från att ha sex och ha p-medel som inte funkar eller att de missat nått piller osv. Olyckor händer oavsett hur mycket kunskap man har. Dock borde det finnas nån form av samband även i Sverige mellan områden med bra sexualkusnap och färre tonnårsgraviditeter kontra områden med dålig/obefintlig sexualkunskap...
  • Plutteli
    Imortaelis skrev 2011-04-17 19:53:27 följande:
    Jag tycker vi har för hög abort gräns i Sverige. Som i TS det är sjukt att ett läkarteam på samma sjukhus kan i ena salen abortera ett barn i v22 medans ett andra läkarteam gör allt för att rädda ett barn fött i samma vecka.

I grund och botten så handlar det hela om frågan, när blir ett foster ett barn?

Min PERSONLIGA åsikt är, att det blir ett liv redan vid befruktning. Därför är det för mig, omöjligt att tänka mig abort. Ett barn i vecka 8 är inte mindre  värt än ett barn i vecka 30. Liv är heligt och i mina ögon är abort fel.

MEN, ett stort men där, det är fel FÖR MIG.
    Jag fördömmer inte, hatar inte, och ser inte ner på kvinnor som genomför aborter. Jag kan tycka det är sorgligt att dom gör det, men det är deras val.

I en perfekt värld hade inte abort eller efterfrågan funnits. Men vi lever inte i en perfekt värld. Det kommer alltid finnas ett MEN.

Hoppas ni förstår hur jag menar.
    Å andra sidan är det extremt hypotetiskt att två läkarteam på samma sjukhus skulle hamna i den sits som TS utmålar. Vidare är det inte "små potatis" som gör att man får igenom en abort efter v. 18 och i v. 18 kan INGET barn överleva i vilket fall. De som beviljas abort efter v. 18 är de som antingen kommer föda ett barn som dör i vilket fall som/redan är dött, de som riskerar att själva dö om graviditeten fortskrider samt de som mår så psykiskt dåligt på ett eller annat sätt att en graviditet kan utgöra en risk både för mamman och andra runt om. För att få igenom det senare med psykiskt dålig hälsa krävs utlåtande från läkare samt två olika psykologer.
  • Plutteli
    Imortaelis skrev 2011-04-18 14:58:07 följande:

Ja det vet jag. Och det är en väl en jäkla tur att det ändå går till på det sättet. Jag tror inte direkt att någon gör "hobby aborter" vid dom veckorna. 

Livshotande faror, ja det är en sak. Men det där med psykisk ohälsa, ja jag fattar att man kan må för i helvetets jävla dåligt det är inte egentligen det jag argumenterar emot, men att abortera ett friskt barn pga mamman mår dåligt? Det är förjävligt, samtidigt som man knappast kan lägga mamman i madrasserad cell och tvinga henne att gå igenom graviditet och förlossning. Det finns två sidor av alla mynt. Och även om jag inte kan förstå det, så existerar ju deras lidande fortfarande för dom, det är deras verklighet och jag kan inte förstå den för jag har aldrig suttit i den situasionen.
    Tycker ioförsig att gränsen vid arton också är för hög. 

Jag vet hur det är, jag har varit i den sitsen. Hur som.
    Jag tycker gränsen vid 18 är alldeles ypperlig, inget barn kan överleva i den veckan i vilket fall, en gravid kvinna hinner tänka igenom sitt beslut och många som väntar och verkligen FUNDERAR gör faktisk inte en abort om de hinner vänta ett tag. Sänker man gränsen (säg till v. 12 som verkar vara den vanligaste gränsen som efterfrågas) riskerar vi att få kvinnor som gör abort "för att hinna" innan gränsen kommer och som om gränsen varit högre faktiskt inte hade gjort abort alls.
    Sen kommer det iof gå på ett ut med de kvinnor som VILL göra abort men inte hinner, så siffrorna blir väll ungefär densamma men med resultatet att önskade barn aborteras och oönskade föds...
    I vilket fall görs trots allt ändå de flesta aborter innan v. 12 och de som gör senare har bra orsaker till det.
  • Plutteli
    Imortaelis skrev 2011-04-18 19:15:40 följande:
    Du har du ju utan tvekan, en större förståelse för det hela.
    Där får jag faktiskt hålla med dig, att du har en poäng där. Att tiden är bra på det sättet att man inte behöver ta ett förhastat beslut. Samtidigt som det kan få mindre roliga konsekvenser.
    En bekant till mig förlorad sitt barn i magen vid v16 och fick födda ut barnet. Jag kan inte förstå hur man frivlligt kan utsätta sig för det.
    Frivilligt då menar jag alltså dom som gör det "för att det inte är rätt tillfälle" osv, alltså inte dom vars liv är hotade.
    Grejen är ju det att de som gör det "för att det är fel tillfälle" med största sannolikhet tillhör de 95% som gör abort innan v. 12. Själv gjorde jag i v. 13+ och behövde inte föda ut barnet utan skrapades. Det är ingen som väntar till v. 16-17 för att göra en abort bara för att de tycker det är kul.
Svar på tråden Sänk abortgränsen!