Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

Sänk abortgränsen!

Love3 skrev 2010-03-13 11:29:31 följande:
    Som sagt, ge dig. Alla har rätt till att tycka & tänka. Eller?Jag har sagt vad jag tycker & så är det.Är fortfarande inte emot abort oavsett vad du försöker åstakomma med dina frågor.
    Har jag på något vis sagt att du inte får tycka eller tänka? Jag försöker faktiskt FÖRSTÅ hur du tänker, därav att jag frågar.

Jag försöker föra ett samtal, inte dra dig inför inkvisitionen!
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • Dorian Ertymexx
    Love3 skrev 2010-03-13 11:37:50 följande:
    Jo men nu har jag ju sagt vad jag tycker & tänker, vad mera ska jag säga?Förstår du inte så är det ju möjligtvis som så att du inte tycker som jag, och det är mera än ok för mig.Alla tycker inte lika & det är normalt.Nej jag känner faktisgt inte för att diskutera hur var & varför jag tycker som jag gör.
    Okeylidokeli.
  • Dorian Ertymexx
    Jagvetmest skrev 2010-03-13 15:36:29 följande:
    Fru U skrev: "OM det har fäst, fungerar inte norlevo men om man anser att liv uppstår vid befruktning så är både norlevo, p-piller o spiral saker som jag itne kan förstå att man använder."Fast p-piller förhindrar ju ägglossningen så då kan inte ens en sammansmältning av ägg och spermie ske, då det inte finns nåt ägg.
    Spiral och dagen efter-piller kan och har effekt på befruktade ägg som inte fastnat i livmodern. Ergo, de bidrar till att befruktade ägg aborteras, dvs kastas ut istället för att fastna och bli potentiella barn. Det kan inte bli mer abort än så.
  • Dorian Ertymexx
    Zusannah skrev 2010-03-13 16:04:24 följande:
    Ja, kan man rädda foster i vecka 12 tycker jag gränsen ska sänkas ytterligare.Problemet - som jag ser det - är att ju tidigare ett barn kan födas och överleva, desto mer talar det för att det faktiskt BLIR ett barn tidigare än man trott förut. Och problemet blir ju då huruvida det är okej att döda ett barn bara för att det är oönskat.Om det ÄR okej måste man ju också kunna få döda dem när de är nyfödda. Fortfarande är de ju tämligen omedvetna om vad som sker omkring dem, tämligen outvecklade och helt beroende av andra människor.
    Och hur långt ska man dra det? Om man kommer på teknologin för att rädda vartenda ägg och spermie, eller rentav varenda hudcell du tappar och göra barn av det, är det då vår plikt att skapa små bebisar av vartenda ett av dem bara för att vi KAN?
  • Dorian Ertymexx
    Zusannah skrev 2010-03-13 16:15:14 följande:
    Ja det är ett problem helt klart. Svårlösligt.   Nu är det ju hypotetiskt iofs, eftersom vi inte kan rädda foster i vecka 12. Men OM man kunde det, och OM man i så fall skulle sänka gränsen så mycket, kan man ju t.ex tänka sig att man behåller socialstyrelsens dispens så att man ändå kan ansöka om att få en abort senare än så. Sen tror jag att problemet med illegala aborter inte skulle bli fullt lika stort idag som det var på 40-50-talet. Skillnaden då mot nu var att det då var fullständigt otänkbart att en kvinna blev gravid utan att vara gift. En kvinna som blev gravid kunde mista sitt jobb, bli utstött ur familjen, aldrig gifta sig osv osv. Samtidigt var samhällets sociala skyddsnät inte heller lika utbyggt, att bli mamma var en dyr historia helt enkelt, saknade man försörjare (man) kunde man inte klara att försörja sig och barnet. Dagis fanns ju inte heller.Många tvingades nog att ta den oerhörda risken (och kostnaden!) att göra illegal abort just av de skälen.Hade man haft den synen på ensamstående mammor som man har idag, och de sociala skyddsnät, hade kanske problemet med illegala aborter inte blivit lika stora. En annan aspekt: Ibland kanske mamman inte vill ha barnet, medan pappan vill. Varför inte låta honom ta hand om barnet då? Varför är barnet bara kvinnans rättighet? Visst, det bor i hennes kropp, men båda var med om att avla det. Det bär bådas gener. I mitt tycke har båda lika stor rätt till det.
    Jag tror du missförstår något här. Folk gör inte abort för att de skäms för att vara ensamstående mammor, som förr, utan för att de inte vill ha barn (just nu). En viss skillnad, som du inte kommer ifrån hur oskämmigt du än gör det att vara ensamstående förälder.
  • Dorian Ertymexx
    VulgusProfanum skrev 2010-03-13 22:48:52 följande:
    Om vi skulle sänka aborträtten till vecka 16 så skulle det innebära att resterande aborter det vill säga de som görs mellan vecka 16-18 idag skulle göras än senare än idag. Det kan aldrig vara eftersträvansvärt.Det stämmer att brytpunkten vid vecka 21+6 är en gräns som kan ändras i och med att tekniken går framåt och om det skulle vara möjligt att rädda yngre extremt prematura barn än idag vilket det i dagsläget inte är möjligt.Att enstaka aborter görs efter vecka 22 stämmer men då handlar det om foster som_aldrig_någonsin kommer att kunna överleva utanför livmodern oavsett hur långt graviditeten fortskrider. För vår abortlagstiftning tillåter inte att livsdugliga foster aborteras.
    Mjo, i extrema fall. Eller, i gränsfall där barnets överlevnad liksom ändå är i fara.

Ett ex till mig var (innan vi var ihop) gravid, och det var väldigt sent i graviditeten som det framkom att hon hade allvarlig cancer. Jag minns inte alla detaljer, men poängen var att de var tvungna att abortera barnet, sent gånget som det var, för att rädda hennes liv; alternativt hade båda dött. :/
  • Dorian Ertymexx
    VulgusProfanum skrev 2010-03-14 08:15:04 följande:
    Ja i det fallet var det ju en fråga om liv och död och jag antar att graviditeten var för kort gången för att fostret skulle vara livsdugligt- för i annat fall försöker man rädda båda.
    Såvitt jag förstod var det tvärtom så att det var väldigt långt gånget, men att det helt enkelt inte hade gått att rädda barnet i alla fall. Som sagt, jag förstod aldrig detaljerna, och hon var förståeligt nog inte så het på att berätta (och jag hade i alla fall inte förstått, jag var mycket yngre och hade mycket sämre koll på sådant då) alla detaljer.
  • Dorian Ertymexx
    Zusannah skrev 2010-03-14 14:55:04 följande:
    Nu var det ju iofs den hypotetiska situationen att man skulle kunna rädda foster i vecka 12 eller ännu tidigare som diskuterades. Om barnet kan överleva utanför mamman, är det ändå rätt att döda det? (förutsatt att det är friskt såklart) Om du tycker det är för hypotetiskt så skyll inte på mig, det var någon annan som kom med hypotesen och bad mig säga hur jag skulle resonerat om det var så.
    Jag anser att så länge fostret inte har en fungerande hjärna så är det lika litet en levande människa som en hjärndöd individ som går på livsuppehållande system.
  • Dorian Ertymexx
    Zusannah skrev 2010-03-14 16:16:12 följande:
    Jag håller med dig, och dessutom tycker jag det är konstigt att det är sådan dubbelmoral. Fram till vecka 20-nånting inte ger man inte barnet någon som helst rättighet till sitt eget liv, kvinnan har all "makt" att avgöra dess öde.Men efter den åldern, och särskilt efter förlossningen - så blir plötsligt barnets bästa viktigare än föräldrarnas bästa. Om föräldrarna verkar olämpliga har samhället makten att ta barnet ifrån dem.
    Det är inte konstigare dubbelmoral än att man räknar hjärndöd som död, snarare än hjärtdöd (eller både och). Som hjärndöd är det helt plötsligt närståendes och läkares val om man ska låta kroppen dö.

Samma sak med embryo och foster - finns det inte en fungerande hjärna finns det ingen person att döda. Det är inte konstigare än att du opererar bort en cysta eller en böld eller en cancersvulst egentligen. De är ju också levande mänskliga celler som "borde ha rätt till liv" och som man, i alla fall ofta, "satt dit själv" genom sitt agerande, eller hur?
  • Dorian Ertymexx
    HäxanSurtant3 skrev 2010-03-14 16:49:27 följande:
    det är skillad på celler och celler- en cancerböld innehåller okontrollerade växande cller vars syft är att ta död på sin värd och därmet sig själv...totalt meningslöst.ett embryo innehller perfekta celler som kommer växa till ngt livgivande och positivt-en människa. Det är helt markabert jämföra cancer och graviditet-jag gillar de ev cancersjuka som läser detta kommer ta en aningens illa vid sig...
    Och syftet med den växande könscellen är att växa till sig okontrollerat och ta död på all näring den kommer över. Du vet, såsom vi människor gör.

Inte alls makabert. Enda skillnaden är att cancern aldrig kommer dreggla, bajsa, hamna i tonåren eller rösta på Sverigedemokraterna. Allt som allt måste jag nog säga att det talar till cancerns fördel. Plus att ingen sate gnäller om cancercellernas rätt till liv om man vill ta ihjäl skiten. Extra bonus, faktiskt.
Svar på tråden Sänk abortgränsen!