• EL I

Vi som har barn som är förstoppade

Tänkte starta upp en tråd till oss som har barn som är förstoppade och har problem med sina magar.

Kan vara skönt att få prata om problemen barnen har, mat som de bör/inte bör äta, toalett/blöjproblem, laxermedel etc.

Jag hoppas det är någon som vill hänga på för det skulle betyda mycket för mig att få prata med de med samma problem.

Har själv 2 söner och båda har problem med förstoppning. Det innebär skrik, gnäll, mycket laxermedel, problem med att sluta med blöja, kunna hålla sig för att gå på toa, rädsla för att bajsa, tänka på vad de får i sig för mat och inte får i sig för mat etc.

Hänger ni på??

• Svar på tråden Vi som har barn som är förstoppade
  • Mar ia

Ja, jag har en son som är 4 år som har problem, exakt så som du beskriver att dina söner har. Han har varit så här i flera år nu och den 24 mars ska jag äntligen till läkaren och hoppas då på att få ordentligt med råd, inte bara att ge lactulos och lösande mat.

• EL I
    Mar ia skrev 2010-03-10 19:52:07 följande:
    Ja, jag har en son som är 4 år som har problem, exakt så som du beskriver att dina söner har. Han har varit så här i flera år nu och den 24 mars ska jag äntligen till läkaren och hoppas då på att få ordentligt med råd, inte bara att ge lactulos och lösande mat.
    Min stora son är 3,5 år nu och han har varit förstoppad sen han var 1 v och vi har varit hos läkare sedan han var 6 månader men egentligen inte fått mkt mer hjälp än laxerande. de har tagit glutenprover men negativt. Nu senaste halvåret har vi fått höra att han antagligen är mjölkprotein allergisk.

son nr 2 är 15 månader och är mjölkproteinallergisk o äter mjölkfritt men är ändå förstoppad så de misstänker även någon annan allergi men än så länge så avvaktar vi att testa vad.

hur mår din son då? mår han jämt dåligt eller kommer det och går? hur reagerar han när han mår dåligt?
  • Gaby 01

Jag hänger på jag oxå! Har en 2 1/2 åring vars mage precis börjat strula. Blev en ny otrevligt erfarenhet.
    Jag startade dock en tråd och eftersökte tips
    www.familjeliv.se/Forum-3-168/m51144378.html

Och fick mängder med bra svar. Jag hade ingen aning om innan att tex kokta morötter var förstoppande.

Vi går på Lactulos nu men hoppas att vi kan kliva av den snart. Jag har hört att den kan bli vanebildande och det gillar jag inte. Fått ett tips även om Movicol (googla gärna) och ska försöka få det utskrivet imorgon på BVC-besöket. Denna medicin ska enligt informationssidan inte vara vanebildande.

• EL I
    Gaby 01 skrev 2010-03-10 19:57:57 följande:
    Jag hänger på jag oxå! Har en 2 1/2 åring vars mage precis börjat strula. Blev en ny otrevligt erfarenhet. Jag startade dock en tråd och eftersökte tips www.familjeliv.se/Forum-3-168/m51144378.html Och fick mängder med bra svar. Jag hade ingen aning om innan att tex kokta morötter var förstoppande. Vi går på Lactulos nu men hoppas att vi kan kliva av den snart. Jag har hört att den kan bli vanebildande och det gillar jag inte. Fått ett tips även om Movicol (googla gärna) och ska försöka få det utskrivet imorgon på BVC-besöket. Denna medicin ska enligt informationssidan inte vara vanebildande.
    ok hade inte sett din tråd

vi har movicol till stora sonen och det kan jag varmt rekommendera!!! MKT bättre än laktulos
    speciellt när de börjar bli större och slutar med blöja. lättare att reglera konsistensen på avföringen tycker jag!

kul att många hakar på, känns skönt att ha folk som förstår att prata med. jag har hållt på med detta i 3.5 år nu och börjar tröttna på att se mina barn må dåligt. trodde inte jag skulle få två barn med samma  problem men det fick jag ju så nu har vi dubbla "magar" här hemma
  • 1977Maria Therese

HAr en flicka på 2,5 år som har haft mycket trög mage sedan hon föddes. Har varit mycket på sjukhus med hjälp att få ut mm. Men här blir det bara värre, finns liksom inget som funkar...

Just nu har vi plommondryck 200ml från apoteket, det är för barn från 7 år men dr har sagt att vi kan prova, det funkar inget vidare har lakulos som inte funkar plus är det svårt att få i och massa annat från apoteket.

Några tips på hur man får en riktig diarre {#lang_emotions_laughing}

• 1977Maria Therese
    Gaby 01 skrev 2010-03-10 19:57:57 följande:
    Jag hänger på jag oxå! Har en 2 1/2 åring vars mage precis börjat strula. Blev en ny otrevligt erfarenhet. Jag startade dock en tråd och eftersökte tips www.familjeliv.se/Forum-3-168/m51144378.html Och fick mängder med bra svar. Jag hade ingen aning om innan att tex kokta morötter var förstoppande. Vi går på Lactulos nu men hoppas att vi kan kliva av den snart. Jag har hört att den kan bli vanebildande och det gillar jag inte. Fått ett tips även om Movicol (googla gärna) och ska försöka få det utskrivet imorgon på BVC-besöket. Denna medicin ska enligt informationssidan inte vara vanebildande.
    Laktulos är inte vanebildande...Var har du hört det? Nyfiken för vår barnläkare sa att det är sammafibrer som typ i grönsaker bröd mm, bara volymökande för tarmen den har mer volym att jobba med.
  • Gaby 01
    1977Maria Therese skrev 2010-03-10 20:05:43 följande:
    HAr en flicka på 2,5 år som har haft mycket trög mage sedan hon föddes. Har varit mycket på sjukhus med hjälp att få ut mm. Men här blir det bara värre, finns liksom inget som funkar...Just nu har vi plommondryck 200ml från apoteket, det är för barn från 7 år men dr har sagt att vi kan prova, det funkar inget vidare har lakulos som inte funkar plus är det svårt att få i och massa annat från apoteket.Några tips på hur man får en riktig diarre
    Movicol, kan det vara något??

Annars... rå kyckling Närå, inte riktigt att rekommendera men du lär då få se en rejäl diarre
  • EL I
    1977Maria Therese skrev 2010-03-10 20:08:10 följande:
    Laktulos är inte vanebildande...Var har du hört det? Nyfiken för vår barnläkare sa att det är sammafibrer som typ i grönsaker bröd mm, bara volymökande för tarmen den har mer volym att jobba med.
    det är sant, laktulos kan du äta i åratal utan att det blir nåt "fel"...
  • EL I

ni som har större barn som är förstoppade, har de fortfarande  blöja? om inte, hur har det gått med blöjavvänjning och hur går det att gå på toa för dem?

• Gaby 01
    1977Maria Therese skrev 2010-03-10 20:08:10 följande:
    Det var när vi var inne akut så sa den läkaren att hon skulle köra på Lactulosen en vecka men sedan trappa ner för att tarmen inte skulle vänja sig. Dock så var han inte en barnläkare och jag skulle tro att en sådan vet bättre, men dubbelkolla gärna, det skadar aldrig.
Svar på tråden Vi som har barn som är förstoppade