dotty skrev 2010-03-11 16:23:52 följande:
jag tror att alla som svarar att det inte gjorde ont antar att du menar livmodertappen. det har jag hört ska inte kännas vidare mycket. cellprov från livmoderslemhinnan däremot är VIDRIGT. det var samma smärta som mensvärk, fast såååå intensivt och starkt. det krampade och skar samtidigt. och man kände verkligen hur de nöp bort små bitar. jag blev hemskt förvånad för de sa att det bara skulle "nypa lite". jag hade ont i några dagar efter också. fick även en blödning liknande mens (jag har inte mens i vanliga fall). det som gjorde mest ont var när de skulle in i livmodern, det var det som kändes som kramp. sen skar/nöp det när de tog proverna. har en vän som fick lugnande innan. du kanske kan be om det för att slappna av? jag tror det gjorde onödigt ont på mig eftersom jag blev så förvånad att jag spände mig extra mycket.
Fast det där är ju också individuellt. De för ju in spiralen i livmodern också t ex. Jag skulle förmodligen inte tycka det gjorde mer ont än när de tog proverna om de tog från livmoderslemhinnan, dvs. Jag har satt in spiral två gånger, en gång före barn och en gång efter barn. Första gången kände jag mycket lite, medan jag andra gången inte kände något alls, jag fattade inte ens att den var på plats.
Så TS, är det prov från livmodern du ska ta behöver det dvs inte göra helvetiskt ont. Har du haft spiral vet du ju då hur det känns när de för in instrumentet genom livmodertappen.