• Anonym (nervös)

Gör det ont att ta cellprov från livmodern?

Huvva, ska dit imorgon och jag bävar verkligen....höll på att svimma när jag satte i spiralen, detta känns inte kul! Hur har det varit för er andra? Gjorde det ont? Eller bara obehagligt?
    Föda barn klarar jag av, men detta... ? ;)

• Svar på tråden Gör det ont att ta cellprov från livmodern?
  • Alvi
    Love74 skrev 2010-03-10 22:01:12 följande:
    Haha om du klarar av att föda barn så klarar du detta, tro mig  Jag byter förlossning mot cellprov anytime!
    Fast jag byter blodprov mot förlossning anytime, så så kan du nog inte säga...
    Once you try menskopp you´ll never go back!
  • Alvi

Eller vänta nu TS... cellprov från livmodern? DET har jag inte gjort... bara från tappen. Menade du livmodern alltså? Då har jag ingen erfarenhet, sorry.

Once you try menskopp you´ll never go back!
  • väduren74

spiralinsättning känns mycket mer och tar längre tid. Du kommer antagligen inte känna ett skvatt

barnmorska som brukar ta cellprover

• tfo

det gjorde inte ont, utan det var obehagligt. Men jag spände mig också så det förvärrade det säkert..jag hatar att ligga på en sån där "stol" och visa snippan för okända männsikor

• HonSomVet

Fast cellprov från livmodern? Är det verkligen det du menar? Cellprov tar man ju från livmodertappen... Ska du ta cellprov från livmodern (vilket jag aldrig hört talas om), räkna med att det säkert gör ont. Det "normala" cellprovet som man tar från livmodertappen, gör inte ont.

Har du bara blandat ihop sakerna eller ska du verkligen ta ett cellprov från livmodern?

• väduren74
    HonSomVet skrev 2010-03-11 10:31:50 följande:
    Fast cellprov från livmodern? Är det verkligen det du menar? Cellprov tar man ju från livmodertappen... Ska du ta cellprov från livmodern (vilket jag aldrig hört talas om), räkna med att det säkert gör ont. Det "normala" cellprovet som man tar från livmodertappen, gör inte ont. Har du bara blandat ihop sakerna eller ska du verkligen ta ett cellprov från livmodern?
    cellprov från livmoderhalsen är det säkerligen. Har inte höst att man tar cellprov från livmodern någon gång.
  • Hanna36

man tar inte cellrpov från licvmodern, utan från livmodertappen.. det gör inte ont, men är lite obehagligt..

~ Mamma till 3 goingar ~
  • Anonym

tycker inte heller det gjorde ont men jag tycker inte om det och det var obehagligt

• dotty

jag tror att alla som svarar att det inte gjorde ont antar att du menar livmodertappen. det har jag hört ska inte kännas vidare mycket.

cellprov från livmoderslemhinnan däremot är VIDRIGT. det var samma smärta som mensvärk, fast såååå intensivt och starkt. det krampade och skar samtidigt. och man kände verkligen hur de nöp bort små bitar. jag blev hemskt förvånad för de sa att det bara skulle "nypa lite". jag hade ont i några dagar efter också. fick även en blödning liknande mens (jag har inte mens i vanliga fall). det som gjorde mest ont var när de skulle in i livmodern, det var det som kändes som kramp. sen skar/nöp det när de tog proverna.

har en vän som fick lugnande innan. du kanske kan be om det för att slappna av? jag tror det gjorde onödigt ont på mig eftersom jag blev så förvånad att jag spände mig extra mycket.

• HonSomVet
    dotty skrev 2010-03-11 16:23:52 följande:
    jag tror att alla som svarar att det inte gjorde ont antar att du menar livmodertappen. det har jag hört ska inte kännas vidare mycket. cellprov från livmoderslemhinnan däremot är VIDRIGT. det var samma smärta som mensvärk, fast såååå intensivt och starkt. det krampade och skar samtidigt. och man kände verkligen hur de nöp bort små bitar. jag blev hemskt förvånad för de sa att det bara skulle "nypa lite". jag hade ont i några dagar efter också. fick även en blödning liknande mens (jag har inte mens i vanliga fall). det som gjorde mest ont var när de skulle in i livmodern, det var det som kändes som kramp. sen skar/nöp det när de tog proverna. har en vän som fick lugnande innan. du kanske kan be om det för att slappna av? jag tror det gjorde onödigt ont på mig eftersom jag blev så förvånad att jag spände mig extra mycket.
    Fast det där är ju också individuellt. De för ju in spiralen i livmodern också t ex. Jag skulle förmodligen inte tycka det gjorde mer ont än när de tog proverna om de tog från livmoderslemhinnan, dvs. Jag har satt in spiral två gånger, en gång före barn och en gång efter barn. Första gången kände jag mycket lite, medan jag andra gången inte kände något alls, jag fattade inte ens att den var på plats.

Så TS, är det prov från livmodern du ska ta behöver det dvs inte göra helvetiskt ont. Har du haft spiral vet du ju då hur det känns när de för in instrumentet genom livmodertappen.
  • dotty
    HonSomVet skrev 2010-03-11 20:42:01 följande:
    Fast det där är ju också individuellt. De för ju in spiralen i livmodern också t ex. Jag skulle förmodligen inte tycka det gjorde mer ont än när de tog proverna om de tog från livmoderslemhinnan, dvs. Jag har satt in spiral två gånger, en gång före barn och en gång efter barn. Första gången kände jag mycket lite, medan jag andra gången inte kände något alls, jag fattade inte ens att den var på plats. Så TS, är det prov från livmodern du ska ta behöver det dvs inte göra helvetiskt ont. Har du haft spiral vet du ju då hur det känns när de för in instrumentet genom livmodertappen.
    ja det är garanterat individuellt som all smärta är. för mig och den andra person jag känner som tagit prov i livmodern har det dock gjort jätteont. man kan nog inte jämföra med prov från livmodertappen eftersom det är helt olika saker. att jämföra med insättning av spiral är nog vettigare.
  • HonSomVet
    dotty skrev 2010-03-11 22:31:38 följande:
    ja det är garanterat individuellt som all smärta är. för mig och den andra person jag känner som tagit prov i livmodern har det dock gjort jätteont. man kan nog inte jämföra med prov från livmodertappen eftersom det är helt olika saker. att jämföra med insättning av spiral är nog vettigare.
    Ja förmodligen. Men även om insättningen inte känts särskilt för mig så ryser jag bara av tanken på att ta cellprov från livmodern. Hua.

Varför tar man förresten prov från livmodern? Har det också med cancer att göra? Vad är anledningen till att man gör det liksom? Jag har nämligen aldrig hört talas om det förut!
  • dotty
    HonSomVet skrev 2010-03-11 22:40:03 följande:
    Ja förmodligen. Men även om insättningen inte känts särskilt för mig så ryser jag bara av tanken på att ta cellprov från livmodern. Hua. Varför tar man förresten prov från livmodern? Har det också med cancer att göra? Vad är anledningen till att man gör det liksom? Jag har nämligen aldrig hört talas om det förut!
    ja jag tycker att bara tanken är obehaglig.. att vara inne i livmodern och plocka ut vävnad. fick se de små köttbitarna flyta runt i ett provrör också. ganska otäckt..

jag har tagit det i forskningsyfte. jag har pcos så min slemhinna byggs upp men släpper aldrig. de tog prov när den skulle vara tjock och blodfylld för att forska om pcos. vet dock inga andra tillfällen då man tar prover. kanske om man har svårigheter att få ägget att fästa?
  • Anonym (nervös)

TACK! För alla svar :) Det gick väldigt bra iaf, gjorde inte ett dugg ont! Jag blev lite lugnare av (en del) svaren här!

Och jo jag menar självklart prov från tappen, inte själva livmodern.

:)

• Anonym (Ordning&reda)

Eftersom folk googlar sig in här och ingen i tråden nämner det självklara så väcker jag denna tråden.

Jag googlade för jag kommer inte ihåg om jag blödde efter förra biopsin.

Ts undrar om den vanliga cellprovtagningen gör ont och det är de dom flesta svarat på. Nej den gör inte ont!! Känns inte, är som förr då dom tog prov från slidan vid klamydiatest.

De som svarat att den gör fruktansvärt ont, dom menar den provtagningen du får göra om det visar sig att du har cellförändringar. Biopsi. DET är inte kul :(

Tror det va mest hemskt för mig pga att min läkare inte förberedde mig alls. Han va hemsk på alla sätt. Varit hos många manliga gynekologer innan och aldrig tyckt det va obehagligt. Trodde dom skulle in med en tops igen. Nej nu va det 1000 vertyg och dom skulle knipsa av bitar där innefrån. Det låter som dom trycker av en häftpistol varje gång dom tar en bit och det känns som en snabb intensiv smärtsam stött. Och efteråt känner du molande smärta som stark mensverk. FYRA jävla gånger. Jag blev så chockad så jag började ju gråta när jag fick reda på vad dom skulle göra. Mycket pga honom. Det gick inte konversera med honom. Det va sjuksköterskan som fick förklara.

Jag hade cellförändringar som sen togs bort under narkos. Det görs oftast under lokalbedövning men jag va så skärad så jag vägrade komma tillbaka om dom inte gjorde det på op.

Nu har jag cellförändringar igen. Ett år senare :( denna gången är det en kvinnlig läkare och det känns inte alls lika jobbigt för jag vet vad som väntar.

Det är lika jobbigt som att sätta in spiral typ. Fast ist för lite längre smärta så är det fyra lite kortare. Det är snabbt över.

Men kommer inte ihåg hur det va efter. Om man blöder eller inte.

Svar på tråden Gör det ont att ta cellprov från livmodern?